استفاده از ظرفیت محیط زیست و منابع طبیعی در توسعه پایدار

به گزارش مجله یافان، چهل و نهمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با دستور کار آنالیز مصوبات جلسات گذشته و استفاده از ظرفیت محیط زیست و منابع طبیعی در توسعه پایدار استان برگزار گردید.

استفاده از ظرفیت محیط زیست و منابع طبیعی در توسعه پایدار

در ابتدای این نشست جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج بر تشکیل پنجره واحد سرمایه گذاری در استان تأکید کرد و گفت: برخلاف گزارش ارائه شده سازمان مدیریت در شورای برنامه ریزی و توسعه جذب سرمایه گذار در استان 1.6 درصد افزایش داشته و نشان می دهد در حوزه سرمایه گذاری شرایط استان چندان هم بد نیست.

او با تأکید بر تغییر رویکرد شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به سمت گفتمان جدید، اضافه نمود: جلسات مالی رویکرد آمار و ارقامی پیدا نموده درحالی که باید ظرفیت استان در بخش های کشاورزی، آب، گردشگری و سایر حوزه ها شناسایی و جلسات به این سمت بروند تا دغدغه بیکاری در استان حل گردد.

رئیس اتاق یاسوج ادامه داد گفت: بدون شک بخش دولتی و یا دستگاه های متولی محیط زیست و یا منابع طبیعی بدون همکاری و مشارکت بخش خصوصی قادر نیستند از حدود یک میلیون هکتار عرصه زیست محیطی و عرصه های ملی در این استان حراست و صیانت نمایند.

جبار کیانی پور اظهار کرد: مهم ترین راه چاره در این راستا جلب مشارکت بخش خصوصی و ایجاد بستر و زمینه فعالیت خودجوش آن ها و همچنین به مشارکت طلبیدن مردم و جوامع محلی با ایجاد تعامل مثبت به جای تقابل با آن هاست.

او تأکید کرد: تجربه و یافته های علمی و تحقیقاتی ثابت نموده که تقابل با جوامع محلی و یا فعالان زیست محیطی همیشه به یکی از چالش های پیش رو و بروز خطرات و تنگناهای روزافزون در عرصه های زیست محیطی و حتی افزایش تخریب و نابودی این سرمایه های ارزشمند ملی منجر شده است.

ریس اتاق یاسوج گفت: هم اینک بیش از 80 سازمان مردم نهاد و فعال زیست محیطی در این استان مشغول فعالیت هستند و منابع طبیعی و محیط زیست استان نیز می توانند با جلب مشارکت و همراهی آن ها بسیاری از خلأهای موجود در زمینه نیروی انسانی و محیط بانان و یا جنگلبانان خود در عرصه های طبیعی و زیست محیطی را پر نمایند.

کیانی پور توضیح داد: دولت و دستگاه های متولی باید تسهیل گری نمایند و با ایجاد مشوق ها و بسترسازی، راستا فعالیت و نقش آفرینی بخش خصوصی را بیش ازپیش فراهم نمایند.

وی همچنین خواهان تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی، معاونت مالی و عمرانی استانداری، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی به منظور ایجاد راه چارهی اصولی و مدون برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی در استان شد.

دولت از طرح های پیشنهادی راهگشا در عرصه زیست محیطی حمایت می نماید

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به رویکرد تعاملی با مردم به ویژه جوامع محلی برای کاهش میزان تخریب ها، حراست و صیانت از منابع طبیعی و زیست محیطی گفت: دولت با آغوش باز از طرح های راهگشا و اثربخش در عرصه زیست محیطی حمایت خواهد نمود.

حسین کلانتری تأکید کرد: دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی و محیط زیست استان نیز موظف به تعامل، همکاری و همیاری بیشتر با بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد در این عرصه مهم مالی و حیاتی در استان هستند.

او بهره مندی از نقش فعال جوامع محلی را یکی از مهم ترین، با ارج ترین، اثرگذارترین و درعین حال کاربردی ترین برنامه و راه چاره در راستای حفاظت و صیانت از منابع زیست محیطی و طبیعی دانست و گفت: رسانه ها و تشکل های مردم نهاد نیز با ایجاد حساسیت، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی نقش مشخص نماینده ای در جلب و همراهی جوامع محلی با دستگاه ها و نهادهای متولی مربوط به حوزه مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در استان دارند.

او با استقبال از نقش آفرینی رسانه های جمعی و حتی شبکه های اجتماعی و حساسیت تشکل های مردم نهاد در آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و تحریک پذیری جامعه در راستای تخریب حوزه های زیست محیطی بر ادامه همکاری ها و ارائه راه چارههای مناسب از سوی آن ها تأکید کرد.

کلانتری همچنین با اشاره به چالش ها و بحران موجود تغییرات آب و هوایی در سطح دنیا و کشور ایران، گفت: بدون شک باید برش منطقه ای و استانی مناسبی از همه تهدیدها و خطرات موجود در این راستا تهیه و راه چارههای لازم و کارشناسی نیز برای آن تدوین و ارائه گردد.

او مدیریت صحیح در مصرف منابع آبی برای جلوگیری از بحران های خشک سالی، استفاده بهینه از حوزه زیست محیطی و منابع طبیعی استان در زمینه اجرای طرح های عمرانی را از دیگر راه چارههای مناسب برای کاهش خطرات و تهدیدهای زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی ذکر کرد.

ظرفیت های موجود زیست محیطی، منابع مهم توسعه پایدار هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز بر ضرورت همکاری های گسترده رسانه ای، اطلاع رسانی عمیق و مشارکت هدفمند و قانونمند مردم در زمینه مسائل زیست محیطی تأکید کرد و گفت: هر میزان هزینه در این راستا، سرمایه گذاری برای آیندگان است.

سید اسدالله هاشمی توضیح داد: سازمان های مردم نهاد (سمن ها) با ساختار و شرایط سازمان دهی شده بهترین حلقه اتصال بین مردم و سازمان های متولی در حوزه مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی هستند.

او با بیان اینکه امکانات و نیروی انسانی از سوی نهادهای متولی برای حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی و زیست محیطی به هیچ وجه پاسخگو نیست، اضافه نمود: بسیاری از تخریب ها و چالش های این حوزه ناشی از سهل انگاری ها و دخالت های انسانی است.

هاشمی با اشاره به چالش ها و بحران موجود تغییرات آب و هوایی در سطح دنیا و کشور ایران، گفت: باید برش منطقه ای و استانی مناسبی از همه تهدیدها و خطرات موجود در این راستا تهیه و راه چارههای لازم و کارشناسی نیز برای آن تدوین و ارائه گردد.

هاشمی یکی از چالش های جدی زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد را مربوط به فراوری، پایش و بازیافت زباله ها و موضوع پسماندهای خانگی و صنعتی دانست و اضافه نمود: برطرف این معضل منوط به اجرای طرح جامع پسماند در شهرهای مختلف استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرچه تا به امروز مطالعه دقیق و جامعی برای شناسایی گونه های گیاهی در استان انجام نشده اما بعضی گونه های جانوری در این منطقه هم اینک در معرض خطر تهدید قرار دارند.

هاشمی با اشاره به بیش از هزار و 200 گونه گیاهی معادل 16 درصد گونه های گیاهی کل کشور در منطقه حفاظت شده دنا، گفت: 25 درصد گونه های دارویی کشور در این منطقه رشد می نماید.

او با تأکید بر اینکه ظرفیت های موجود زیست محیطی مناطق حفاظت شده و گونه های گیاهی و جانوری امروزه از سرمایه های اصلی و منابع مهم توسعه پایدار محسوب می شوند، خواهان همکاری و اهتمام ویژه مردم، مسئولان و دستگاه های مختلف اجرایی برای حفاظت از این منابع ارزشمند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت همکاری های گسترده رسانه ای، اطلاع رسانی عمیق و مشارکت هدفمند و قانونمند مردم در زمینه مسائل زیست محیطی تأکید دارد و معتقد است: هر میزان هزینه در این راستا، سرمایه گذاری برای آیندگان است.

هاشمی با تأکید بر اینکه پساب های خانگی در سطح روستاها نیز سبب آلودگی های زیست محیطی، آب های سطحی، سفره های زیرزمینی و دشت های آبخوان شده، بر ضرورت نگاه ویژه دولت برای اجرای طرح های دفع بهداشتی فاضلاب در سطح روستاها و همکاری بیشتر دهیاران در این زمینه نیز تأکید کرد.

او بوته کنی های گسترده گیاهان خوراکی و دارویی، افزایش بی رویه شکار گونه های جانوری، کاهش محسوس منابع آبی، استفاده های بی رویه از سموم در زمین های کشاورزی به جای مبارزه بیولوژیکی از سوی کشاورزان را از دیگر آسیب ها و چالش های موجود زیست محیطی در کشور و این استان دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت که بعضی از چالش های زیست محیطی گر چه علل فراملی و منطقه ای دارند اما بروز بسیاری از این دغدغه های جدی ناشی از دخالت های انسانی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 10

به "استفاده از ظرفیت محیط زیست و منابع طبیعی در توسعه پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ظرفیت محیط زیست و منابع طبیعی در توسعه پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید