سانتورینی ، جزیره ا رؤیایی در آب های اژه

به گزارش مجله یافان، سانتورینی جزیره ای زیبا در 200 کیلومتریِ جنوب شرقیِ یونان و یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری این کشور است. این جزیره در دریای اژه واقع شده است و با نام قدیمی ثرا (Thera) یا نام رسمی ثیرا (Thira) نیز شناخته می گردد. جزیره سانتورینی بر اثر فعالیت های آتشفشانی در منطقه ایجاد شده است. چشم اندازهای طبیعی بی نظیر و متنوع جزیره، آب و هوای مطبوع آن و زیبایی دریای اژه باعث شده که سانتورینی به مقصدی رؤیایی برای گردشگران تبدیل گردد.

سانتورینی ، جزیره ا رؤیایی در آب های اژه
سانتورینی

تضادهای رنگی که در سانتوری وجود دارد، نظیر صخره های سیاه رنگ در کنار خانه های سفید رنگ، باعث می گردد که در این جزیره همه چیز را پررنگ تر احساس کنید. خانه های سفید با سقف های گنبدی شکلِ آبی رنگ که گویی به تخته سنگ های جزیره چسبانده شده اند، جلوه ای رؤیایی و خیال گونه به آن می بخشد. برای آشنایی بیشتر با جزیره سانتورینی با مجله یافان همراه باشید تا به یونان رفته و از نزدیک با جاذبه های این جزیره زیبا آشنا شویم.

نگاهی به تاریخچه سانتورینی

جزیره سانتورینی بزرگترین جزیره از مجمع الجزایر سیکلادس است که تقریباً بین آتن و کرت واقع شده است. امروزه این جزیره مانند یک هلال ناقص به نظر می رسد، اما جزایر کوچکی که در اطراف آن وجود دارند گواهی بر این حقیقتند که سانتورینی زمانی جزیره ای به شکل دایره بوده است.

حدود 3600 سال پیش یک فوران آتشفشانی باعث شد که مرکز جزیره به زیر آب برود و یک دهانه آتشفشانی با صخره های بسیار بزرگ و بلند در امتداد ضلع شرقی جزیره برجای گذارد. یکی از نظریه هایی که برای نابودی تمدن مینوسی ها (نخستین تمدن بزرگ اژه ای) وجود دارد، همین فعالیت آتشفشانی است. در قرن های بعد، یونانی ها بر روی این صخره ها و لبه های تیزِ حاصل از آتشفشان، روستاهایی را بنا کردند. آنچه که اکنون به عنوان سانتورینی شناخته می گردد. در حال حاضر 13 روستا در سانتورینی وجود دارد.

آب و هوای جزیره سانتورینی چگونه است؟

جزیره سانتورینی آب و هوای نیمه خشک و مدیترانه ای دارد. دارای تابستان های گرم و خشک بوده و بیشتر روزها هوای آفتابی است، اما با غروب خورشید هوا رو به خنکی می رود. زمستان های سانتورینی نیز معتدل و کمی مرطوب است.

در سانتورینی از چه جاهایی تماشا کنیم؟

جزیره سانتورینی تماشای ها و جاذبه های فراوانی دارد که چند نمونه از معروف ترین و مهم ترین های آن را معرفی خواهیم کرد.

  • فیرا، مرکز جزیره سانتورینی

شهر فیرا (Firá) که ثیرا (Thira) نیز نامیده می گردد، مرکز جزیره سانتورینی و مهم ترین شهر آن است. فیرا در لبه غربیِ جزیره و در بالای بخش صخره ای دهانه آتشفشان قرار گرفته است. آنچه بیش از همه باعث مجذوب کنندهیت این شهر می گردد، منظره وسیع و خیره نماینده ای است که از منظره ها اطراف دارد. بعلاوه می توانید در کوچه های دل انگیز و پر پیچ و خم آن قدم بزنید و از تماشای خانه های سفید رنگ با تراس های زیبا و گنبد آبی کلیساهایی که در ارتفاع 300 متری دهانه آتشفشان قرار گرفته اند، لذت ببرید و غروب زیبای خورشید در مدیترانه را به نظاره بنشینید. جهانگردی اصلی ترین صنعت در فیرا است و بیشتر ساختمان های آن را کافه ها، رستوران ها، آپارتمان های اجاره ای، هتل های بزرگ و کوچک، فروشگاه ها و مغازه های خرید سوغاتی تشکیل می دهند.

اویا یکی از معروف ترین روستاهای جزیره سانتورینی است که در 12 کیلومتری ساحل فیرا واقع شده است. برای پیمودن این فاصله، یک جهت پیاده روی 3 ساعته را باید طی کنید تا به اویا برسید. از جاذبه های اصلی روستا می توان به خانه های ساخته شده بر روی صخره ها و منظره زیبای غروب آفتاب اشاره نمود. اقتصاد این منطقه نیز به شدت وابسته به جهانگردی است.

هتل ها، رستوران ها و مغازه های این بخش، بسیار لوکس و گران قیمت هستند و اویا گران ترین منطقه در جزیره سانتورینی محسوب می گردد. این روستا بعلاوه محل توقف کشتی های سرگرمیی(کروز) است. بنابراین در زمان هایی از سال که تعداد جهانگردان در سانتورینی به اوج خود می رسد، این منطقه بسیار شلوغ و پر رفت و آمد می گردد.

کاماری که در جنوب شرقی جزیره سانتورینی واقع شده، روستایی ساحلی است. این روستا محیطی بسیار آرام دارد و کسانی که می خواهند ساعاتی را به دور از شلوغی و سر و صدای منطقه های همچون فیرا بگذرانند، می توانند به این روستا بروند. امکان بازدید از قسمت های مختلف روستا، هم به صورت پیاده و هم با ماشین وجود دارد. کسانی که قصد دارند شب را در کاماری بگذرانند می توانند برای اقامت از پانسیون های کوچکی که در این روستا وجود دارد، استفاده نمایند.

  • ساحل پریسا (Perissa)

پریسا یک روستای ساحلی کوچک در جنوب شرقی جزیره سانتورینی است که در فاصله ی12 کیلومتری فیرا واقع شده است. ماسه های سیاه رنگ و گدازه ای ساحل، آب های شفاف و کریستالی و امکانات و سرگرمیات متنوع ساحلی باعث می گردد که جهانگردان زیادی به ویژه از اواسط تابستانِ هر سال به این منطقه وارد شوند. این روستا در عین دارا بودن ویژگی های مدرن، چهره سنتی خود را نیز حفظ نموده است. در بخش زیادی از ساحل، تخت ها و چترهایی دیده می شوند که برای استراحت و آفتاب گرفتن می توانید از آن ها بهره ببرید. وجود هتل ها، رستوران ها و کافه های متنوع و متناسب با سلایق و بودجه های مختلف، از دیگر امتیازات روستای پریسا در جزیره سانتورینی است.

  • ناحیه باستان شناسی آکروتیری (Akrotiri)

آکروتیری روستایی مدرن در جنوب غربی جزیره سانتورینی است. این روستا منظرهی کامل از آتشفشان و دهانه آتشفشانی را در اختیار می گذارد. اما این ویژگی تنها علتِ معروفیت آکروتیری نیست. درفاصله کوتاهی از این روستای مدرن، ناحیه باستان شناسی آکروتیری واقع شده است که خرابه های یک سکونتگاه باستانی در آن قرار گرفته است. گفته می گردد که این منطقه در هزاره پنجم پیش از میلاد -عصر نوسنگی- مسکونی بوده که با فوران آتشفشانی 3600 سال پیش نابود شده است. این بخش از آکروتیری یکی از برترین مکان های به جای مانده از عصر نوسنگی در کل یونان است.

  • ووتوناس (Vothonas)

روستای ووتوناس چهره ای کاملاً متفاوت از روستاهای دیگرِ جزیره سانتورینی دارد. این روستا در داخل درّه ای تنگ قرار گرفته و خانه های آن از سنگ ها و صخره های این درّه ساخته شده است. اگر می خواهید مکانی متفاوت از سایر قسمت های سانتورینی را تجربه کنید حتما به این روستا سربزنید. در ووتوناس یک کلیسای قدیمی به نام سنت آن وجود دارد که مربوط به سال 1827 میلادی است.

  • ثیرای باستانی

ثیرای باستانی در بالای کوه مسا وونو (Mesa Vouno)، در شرقِ کوه الیاس پیامبر و بین دو روستای ساحلی پریسا و کاماری در جزیره سانتورینی واقع شده است. این مجموعه، خرابه های به جا مانده از یک شهرِ مسکونی مربوط به اوایل قرن نهم پیش از میلاد است. اشیاء به دست آمده از این منطقه، در موزه باستان شناسی فیرا نگهداری می شوند.

  • موزه باستان شناسی ثرا (فیرا)

موزه باستان شناسی ثرا، موزه ای فوق العاده و مجذوب کننده است که در مرکز سانتورینی یعنی شهر فیرا، و بسیار نزدیک به ایستگاه ماشین های کابلی واقع شده است. این موزه با ارزش، دیدی از گذشته جزیره در اختیار بازدیدنمایندگان قرار خواهد داد و برای علاقه مندان به آشنایی با فرهنگ های دیگر و کسانی که می خواهند در خصوص تاریخ سانتورینی بیشتر بدانند مکانی عالی و جالب خواهد بود. موزه باستان شناسی ثرا، مجموعه های مختلفی نظیر مجسمه ها، گلدان ها، پیکره های سفالین و کتیبه های مربوط به دوره های تاریخی دوری، هلنیستی، رومی و بیزانسی را در خود جای داده است. ورود به این موزه برای عموم آزاد است.

  • موزه ثیرای ماقبل تاریخ

در موزه ماقبل تاریخی ثیرا، اشیاء به دست آمده از ناحیه باستان شناسی آکروتیری و سایر قسمت های جزیره به نمایش گذاشته می گردد، که قدمت بعضی از این اشیاء کشف شده به عصر نوسنگی (5 هزار سال پیش از میلاد) تا قرن 17 پیش از میلاد می رسد. این موزه آثار باستانی فراوانی نظیر سرامیک های زینتی، اشیاء آیینی و مذهبی، گلدان های سنگی و سرامیکی، ابزارهای برنزی و تابلوهای نقاشی پیچیده را در خود جای داده است.

روستای پیرگوس در فاصله 8 کیلومتری جنوب شرقی فیرا و در بالای تپه ای قرار گرفته است. این روستا، بلندترین منطقه در جزیره سانتورینی بوده و تعداد ساکنان آن 700 نفر است. نقاطی در پیرگوس وجود دارند که از آنجا می توانید منظرهی کامل از تمام جزیره داشته باشید. خانه های سفید و زیبای روستایی با معماری سیکلادی که در بخش های مختلف آن به چشم می خورند، از تماشای های این منطقه است. در کنار رستوران های محلی که غذاهای عالی ارائه می دهند، چندین کافه تریا، هتل، گالری و تعدادی مغازه نیز وجود دارد.

  • صومعه الیاس نبی

در سراسر سانتورینی کلیساها و صومعه های بزرگ و کوچک زیادی را می توانید مشاهده کنید که یکی از آن ها صومعه باشکوه الیاس پیامبر است. این صومعه در قله کوه الیاس پیامبر، که در لبه جنوب شرقی سانتورینی و در فاصله 3 کیلومتری روستای پیرگوس که بلندترین منطقه مسکونیِ سانتورینی است، واقع شده است. صومعه الیاس نبی در سال 1711 میلادی به وسیله دو راهب ساخته شد. هم اکنون مجموعه ای از نشان های مذهبی، کتاب مقدس، آثار مربوط به مذهب ارتدکس یونانی و اشیا و کتاب های مربوط به کلیسا در این صومعه وجود دارد که در معرض دید عموم قرار می گیرد.

سرگرمی و خوش گذرانی در جزیره سانتورینی

جزیره سانتورینی به حدی زیباست که می توانید از لحظه لحظه بودن در آن لذت ببرید و سرگرمی کنید. قدم زدن در روستاهای زیبای آن که بر روی صخره های جزیره بنا شده اند، پیاده روی در سواحل شنی سیاه و گدازه ای، تماشای غروب خورشید در دریای اژه، شنا کردن و استفاده از سرگرمیات آبی، بازدید از موزه ها و مکان های تاریخی و امتحان کردن غذاهای متنوع و خوشمزه سانتورینی از جمله کارهایی هستند که می توانید در این جزیره رؤیایی انجام دهید.

اقامت در سانتورینی

برترین مکان ها برای اقامت آن هایی هستند که در لبه دهانه آتشفشانی (Caldera) قرار گرفته اند. منطقه های همچون فیرا، اویا، فیروستفانی (Firostefani)، ایمروویگلی (Imerovigli)، که هتل ها و ویلاهای بسیار زیبا با تراس ها و استخرهای بزرگ و بسیار لوکس دارند. اما توجه داشته باشید که این منطقه ها بسیار گران هستند. در فیرا و فیروستفانی می توان گزینه های میانه تری پیدا کرد؛ اما تقریباً تمامی هتل ها و اقامتگاه های اویا و ایمروویگلی گران قیمت هستند.

اگر قصد دارید از مکان های نسبتاً مقرون به صرفه تری برای اقامت بهره ببرید، می توانید از هاستل و پانسیون بسیار خوبی که در حومه فیرا وجود دارند، بهره ببرید که قیمت مناسبی هم دارند.

چنانچه علاقه مند به استراحت و سرگرمی در منطقه ها ساحلی هستید، می توانید در پریسا یا کاماری بمانید و با اتوبوس به منطقه های همچون فیرا بروید. از مزایای ماندن در این سواحل، دور بودن از شلوغی شهرها و روستاهای دیگر و بعلاوه قیمت های معقول ترِ آن است.

مناسب ترین زمان برای رفتن به سانتورینی

برترین و مناسب ترین زمان برای رفتن به جزیره سانتورینی از ماه سپتامبر تا اکتبر و از آوریل تا ماه مه است. در این ماه ها هوا نسبتاً گرم بوده و جزیره خلوت تر است.

تابستانِ سانتورینی نیز همچون سایر جزایر سیکلادس، شلوغ ترین فصل سال است. بنابراین برای اینکه بتوانید از ژوئن تا آگوست به جزیره بروید باید از ماه ها قبل همه چیز را رزرو کنید. در این بازه زمانی، قیمت ها بسیار گران بوده و جزیره بسیار شلوغ و مملو از جهانگرد است.

در فصل زمستان قیمت ها به شدت کاهش می یابد، اما توجه داشته باشید که دمای هوا برای آفتاب گرفتن مناسب نیست و تعداد روزهای بارانی جزیره در این فصل نسبتاً زیاد است.

در فصل بهار نیز جزیره سانتورینی تقریباً خلوت است و از ماه مه جهانگردان به سمت جزیره سرازیر می شوند.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1455

به "سانتورینی ، جزیره ا رؤیایی در آب های اژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سانتورینی ، جزیره ا رؤیایی در آب های اژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید