8 تاثیر استرس بر پوست و روش های مقابله با آن

به گزارش مجله یافان، پوست یکی از مهم ترین ارگان های بدن انسان است و تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی متعددی ممکن است این ارگان حیاتی بدن در معرض خط قرار بگیرد. استرس یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند بر پوست تان تاثیرگذار باشد. زمانی که تحت تاثیر مسائل مالی یا عاطفی تان دچار استرس می شوید پوست شما یکی از اولین بخش ها در بدن است که به این استرس واکنش نشان می دهد و تاثیر استرس بر پوست یکی از عوامل مهمی است که نمی توانید آن را ندیده بگیرید.

8 تاثیر استرس بر پوست و روش های مقابله با آن

استرس های روحی، جسمی و هورمونی به شکل های مختلفی بر پوست تاثیر می گذارند؛ از بروز جوش و آکنه گرفته تا انواع اگزما، ریزش مو و یا به وجود آمدن چین و چروک های نو. در این مطلب 8 مورد از تاثیرات استرس بر پوست بدن را برایتان شرح داده ایم و روش های مقابله با این تاثیرات را هم به طور مختصر شرح داده ایم؛ با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می خوانید:

1. استرس ناشی از قرار گرفتن در نور خورشید پوست را خسته می نماید

2. التهاب و تحریک بیش از حد؛ تاثیر مستقیم استرس بر پوست

3. افزایش سبوم و آکنه تحت تاثیر استرس بر پوست

4. چرب شدن کف سر، ریزش موها و شکستن ناخن ها به دلیل استرس

5. تحت تاثیر استرس پوست حساس تر و نازک تر می گردد

6. استرس باعث می گردد زخم هایتان دیرتر ترمیم گردد

7. چشمان خسته و پوف و سیاهی زیر چشم؛ تاثیر استرس بر پوست

8. افزایش خطوط ظریف و چین و چروک؛ تاثیر استرس بر پوست

1. استرس ناشی از قرار گرفتن در نور خورشید پوست را خسته می نماید

قرار گرفتن در نور خورشید مزایا و معایب خاص خودش را دارد و یکی از این معایب استرسی است که نور خورشید بر پوست وارد می نماید. نور خورشید به طور مستقیم پوست را در معرض استرس قرار می دهد و مکانیسم دفاعی پوست را تضعیف می نماید. عوامل بیرونی بسیاری سبب بروز استرس می شوند؛ عواملی از قبیل مسائل فردی و مالی، شلوغی و ترافیک، تغذیه ناسالم، بی خوابی و… . استرسی که به وسیله این عوامل ایجاد می گردد به طور غیر مستقیم بر پوست تاثیر می گذارد و در خصوص هر یک از این تاثیرها به تفصیل صحبت می کنیم اما بهتر است بدانید که نور خورشید به طور مستقیم پوست را دچار استرس می نماید و عملکرد دفاعی سلول های پوست را تحت فشار قرار می دهد.

پرتوهای نور خورشید چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی (در دستگاه های برنزه نماینده) باعث می شوند سلول های خون به محدوده هایی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند هجوم ببرند تا سلول های پوستی را ترمیم نمایند. قرار گرفتن بیش ازحد در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است منجر به تیره شدن لکه ها، خال ها و حتی سرطان پوست گردد. برترین راه برای مبارزه با اشعه ماوراء بنفش و استرس ناشی از نور خورشید استفاده از کرم ضد آفتاب هر روز صبح است.

برای مقابله با استرس ناشی از نور خورشید علاوه بر استفاده از ضد آفتاب می توانید مکانیسم دفاعی بدنتان را هم با تغذیه مناسب بهبود ببخشید. لیمونن Limonene، یک ماده شیمیایی مشتق شده از پوست مرکبات، برای استفاده در داروهای پیشگیری از سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. خوردن پوست مرکبات بعلاوه ممکن است منبع مورد اعتماد محافظت نماینده در برابر آفتاب باشد.

میوه های سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C (مانند توت فرنگی و انار) این توانایی را دارند که از سلول هایتان در برابر آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت نمایند. به خاطر داشته باشید که خوردن این مواد غذایی جایگزین استفاده از ضد آفتاب نمی گردد. علاوه بر مصرف غذاهای سرشار از لیمونن، ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها، همچنان باید از ضد آفتاب بهره ببرید.

2. التهاب و تحریک بیش ازحد؛ تاثیر مستقیم استرس بر پوست

کهیر، پسوریازیس، اگزما، درماتیت و روزاسه اغلب در نتیجه التهاب هستند، اما مطالعات بعلاوه نشان می دهند که وقتی مغز بیش از حد کار می نماید، در واقع می تواند توانایی های محافظتی پوست شما را تضعیف کند. به عبارت دیگر استرس اجازه نمی دهد عملکرد سلول های پوستی تنظیم گردد و متعادل بماند. جای تعجب نیست اگر پس از یک هفته بی خوابی یا پس از یک مشاجره شدید دچار سکته قلبی شوید چرا که استرس نه تنها پوست بلکه تمامی مکانیسم های بدن شما را دچار اختلال می نماید.

پیش از درمان مسائل پوستی که در اثر التهاب به وجود آمده باید به دلیل بروز این التهاب توجه گردد؛ این که آیا پوستتان در اثر استرس تحریک شده یا دچار آلرژی شده اید یا این که در اثر مصرف دارو، غذا یا محصول خاصی دچار التهاب پوستی شده اید. اگر این التهاب در اثر استرس ایجاد شده است باید دلیل را برطرف کنید. پیدا کردن دلیل دقیق استرس و یا برطرف استرس ممکن است بسیار سخت یا غیر ممکن باشد اما با این وجود روش هایی برای مهار استرس وجود دارد.

برای کاهش استرس می توانید روش های زیر را انجام دهید:

  • به سراغ روش هایی بروید که در طولانی مدت استرس را کاهش می دهند؛ روش هایی مانند یوگا و مدیتیشن.
  • از مواد غذایی فرآوری شده و یا شیرین نماینده های مصنوعی اجتناب کنید.
  • به جای شیرین نماینده های مصنوعی از میوه، به جای مارگارین از روغن زیتون و به جای گوشت قرمز از ماهی بهره ببرید. برای برطرف استرس نوشیدنی های آرامش بخش مصرف کنید؛ دم نوش هایی مانند دم نوش گل گاو زبان می تواند برایتان مفید باشد.

3. افزایش سبوم و آکنه تحت تاثیر استرس بر پوست

احتمالا برایتان پیش آمده باشد که تحت تاثیر یک فشار عصبی یک یا چند جوش نو در صورت یا بدتان ظاهر شده باشد. استرس تاثیر زیادی در به وجود آمدن جوش یا آکنه دارد به خصوص در خصوص خانم ها. استرس می تواند سیگنال های عصبی پوست را مختل کند و باعث عدم تعادل هورمون ها گردد که این امر فراوری سبوم در پوست را افزایش می دهد.

همان طور که گفتیم حذف استرس از زندگی ممکن است غیر ممکن باشد اما روش هایی برای کاهش استرس وجود دارد که در بخش قبلی مطلب به این روش ها اشاره کردیم. آکنه ها گاهی به درمان های موضعی هم واکنش می دهند؛ به عنوان مثال سالیسیلیک اسید یک اسید بتا هیدروکسی است که می تواند در پوست نفوذ کند و با تمیز کردن و پاکسازی منافذ پوستی، با جوش و آکنه مقابله و از بروز آن پیشگیری کند. اگر در مقاطعی از زمان دچار استرس شدید می توانید از محصولات پوستی حاوی مواد پیشگیری نماینده از آکنه مانند سالیسیلیک اسید از بروز آکنه بهره ببرید.

4. چرب شدن کف سر، ریزش موها و شکستن ناخن ها به دلیل استرس

همان طور که گفته شد استرس با ایجاد اختلال در روند فعالیت هورمون ها و یا تضعیف مکانیسم فعالیت سلول های پوستی می تواند مسائل بسیاری را پدید بیاورد؛ چرب شدن کف سر، ریزش موها و شکستن ناخن ها از جمله تاثیرات استرس بر بدن هستند. البته اگر دچار این مسائل شدید لزوما ممکن است دلیل آن استرس نباشد به عنوان مثال ممکن است پوسته پوسته شدن کف سر به دلیل اگزما باشد یا ناخن هایتان به دلیل تغذیه نامناسب شکسته باشد. این که دلیل این مسائل در بدن شما چیست باید به وسیله پزشک و با انجام آزمایش های پزشکی مناسب مشخص گردد.

اگر کف سرتان بیش از حد چرب شد و یا دچار شوره سر و یا ریزش مو شدید از حمام کردن با آب داغ خودداری کنید و با ورزش منظم و تغییر رژیم غذایی و مصرف میوه ها و سبزیجات مفید به بدنتان قوام دهید.

5. تحت تاثیر استرس پوست حساس تر و نازک تر می گردد

استرس باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن می گردد و افزایش غیر عادی در سطح کورتیزول در بدن می تواند باعث نازک تر شدن پوست گردد. کورتیزول می تواند باعث تجزیه پروتئین های پوستی گردد و این امر در نهایت می تواند سبب گردد پوست تان نازک شده و به راحتی کبود گردد.

افزیش غیر عادی کورتیزول که سندروم کوشینگ Cushing و یا هیپرکورتیزولیسم نامیده می گردد دارای علائمی مانند عدم تحمل گلوکز، ضعف عضلانی و ضعف سیستم ایمنی بدن است. اگر دیدید پوستتان نازک شده و یا در اثر ضربه به سرعت کبود می شوید ممکن است سطح کورتیزول در بدنتان بالا رفته باشد؛ در این مواقع بهتر است به یک متخصص داخلی مراجعه کنید و با مصرف دارو سطح کورتیزول را در بدنتان پایین بیاورید.

6. استرس باعث می گردد زخم هایتان دیرتر ترمیم گردد

در مواجهه با استرس اپیدرم و لایه بیرونی پوستتان می تواند تضعیف گردد و خطر ابتلا به عفونت ها و پاتوژن های محیطی را افزایش دهد. این امر بعلاوه می تواند باعث گردد توانایی طبیعی پوستتان برای ترمیم و التیام زخم ها و آکنه ها کاهش پیدا کند.

برای ترمیم سد پوستی خود می توانید از محصولات حاوی گلیسیرین و اسید هیالورونیک بهره ببرید. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان و تقویت مکانیسم دفاعی بدن هم می تواند بسیار موثر باشد. حفظ رطوبت پوست و افزایش مصرف آب و مایعات، مصرف مکمل های حاوی زینک هم می تواند به شما در تقویم مکانیسم ترمیمی پوستتان یاری کند.

7. چشمان خسته و پوف و سیاهی زیر چشم؛ تاثیر استرس بر پوست

احتمالا این مسئله برایتان پیش آمده باشد که پس از چند شب بی خوابی دچار سیاهی و یا پوف زیر چشم شده باشید؛ استرس به می تواند باعث سیاهی یا پوف زیر چشم و خستگی چشم ها گردد. بدن ما در هنگام استرس آدرنالین را در زمان خواب هم در سطحی بالا نگه می دارد و همین امر باعث بی خوابی می گردد.

برای حل مشکل بی خوابی یوگا و مدیتیشن می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مصرف دم نوش های آرامش بخش مانند گل گاوزبان هم می تواند برایتان مفید باشد. حداقل یک ساعت پیش از خواب موبایل و لپ تاپتان هم کنار بگذارید و اگر اختلال خواب را به صورت جدی تجربه می کنید مصرف روغن سی بی دی (CBD) و ملاتونین می تواند به شما یاری کند.

8. افزایش خطوط ظریف و چین و چروک؛ تاثیر استرس بر پوست

بعضی از افرادی که در مواجهه با مسائل روحی و استرس های شدید روحی قرار می گیرند در عرض مدت کوتاهی چندین سال پیر تر به نظر می رسند. استرس با تضعیف مکانیسم دفاعی و ترمیمی پوست باعث به وجود آمدن چین و چروک ها می گردد.

اگر برای پیشگیری از چین و چروک و خطوط ظریف صورت به روش هایی مانند بوتاکس علاقه ندارید یوگای صورت می تواند برایتان جایگزین فوق العاده ای باشد؛ به شرطی که که یوگای صورت را به شکل مستمر و پیگیرانه انجام دهید. با هدف قرار دادن عضلات صورت که به طور ناخودآگاه هر روز از آن ها استفاده می کنیم، به وسیله تکنیک های ماساژ در نواحی پر تنش مانند پیشانی، ابروها و خط فک، تمرینات یوگای صورت می تواند با چین و چروک های در حال رشد مقابله نموده و پوست را انعطاف پذیر کند.

و در آخر

تاثیرات استرس در افراد ممکن است مشابه یکدیگر نباشد. ممکن است استرس در شما باعث بروز جوش و آکنه گردد و تاثیر استرس بر پوست دوستتان اگزما و یا چین و چروک باشد. بعلاوه اندازه استرسی که شما تجربه می کنید ممکن است با دیگران متفاوت باشد؛ ممکن است تحت تاثیر مسائل مالی و… سطح بالاتری از استرس را نسبت به دیگران تجربه کنید. مراجعه به تراپیست و یا روان پزشک برای مقابله با استرس ها و اضطراب هایتان هم یکی از مهم ترین کارهایی است که برای افزایش سلامت روان و متعاقبا سلامت جسم تان باید انجام دهید. با این وجود بهتر است به جای این که دائم دغدغه این را داشته باشید که چرا بیشتر از سایرین استرس دارید نحوه واکنش تان به استرس را کنترل کنید.

بهبود رژیم غذایی و استفاده از مکمل ها، ورزش، متدهایی مانند یوگا و مدیتیشن همگی روش هایی هستند که میتوانند تاثیر استرس بر بدن و متعاقبا پوست شما را کاهش دهند و به شما یاری نمایند تا با وجود مسائل و دغدغه های روحی و ذهنی که به طور روزمره با آن ها درگیر هستید بدن و پوست سالم تری داشته باشید.

منبع: healthline

سوالات پر تکرار

بیشترین تاثیر استرس بر پوست چیست؟

استرس می تواند سیستم ایمنی بدن و متعاقبا مکانیسم دفاعی پوستتان را تضعیف کند که در نتیجه آن ممکن است دچار آکنه، التهاب، چین و چروک، ریزش مو و... شوید.

چطور می توان با تاثیرات ناشی از استرس بر پوست مقابله کرد؟

ممکن است نتوانید دلایل استرس را پیدا کنید اما می توانید واکنش های ناشی از استرس را کنترل کنید. ورزش، یوگا و مدیتیشن، بهبود تغذیه و مصرف مکمل ها می تواند اثرات ناشی از استرس بر بدن و پوست را کاهش دهد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1573

به "8 تاثیر استرس بر پوست و روش های مقابله با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 تاثیر استرس بر پوست و روش های مقابله با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید