کاهش 25 درصدی تب مالت در یزد، دامپزشک بیکار در استان نداریم

به گزارش مجله یافان، خبرنگاران/یزد مدیر کل دامپزشکی استان یزد از کاهش 25 درصدی ابتلا به تب مالت در استان طی سال گذشته و تداوم این فرایند در سالجاری اطلاع داد.

کاهش 25 درصدی تب مالت در یزد، دامپزشک بیکار در استان نداریم

علی فاتحی نیا امروز شنبه در نخستین روز از هفته دامپزشکی(10 تا 16 مهرماه) در جمع مجله یافان به اقدامات انجام شده از سوی دامپزشکی در جهت کنترل و پیشگیری از بیماریهای دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام در استان اشاره و توضیح داد: طی یک سال گذشته 631 هزار و 839 راس دام در استان علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr)، 59 هزار و 746 راس دام سنگین و 215 هزار و 751 راس دام سبک علیه تب برفکی، 311 هزار و 123 راس گوسفند و 156 هزار و 747 راس بز علیه بیماری آبله و به صورت هدفمند شش هزار و 356 راس دام علیه بیماری شاربن واکسینه شده اند.

وی با اشاره به واکسیناسیون شش هزار و 647 قلاده سگ صاحب دار علیه بیماری هاری در یک سال گذشته، گفت: خوشبختانه در پی واکسیناسیون 42 هزار و 302 راس دام سنگین و 94 هزار و 569 راس دام سبک علیه بیماری بروسلوز(تب مالت) و حتی واکسیناسیون دام های عشایر استان در خارج از استان، در سال گذشته بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد شاهد کاهش 25 درصدی ابتلا به بیماری تب مالت در استان بودیم.

وی با بیان این که تعداد ابتلا به تب مالت در استان طی شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 144 به 114 مورد کاهش یافته است، ابراز امیدواری کرد که این فرایند نزولی در امسال هم تداوم داشته باشد.

فاتحی نیا تعداد تست و کشتار دام های بیمار در این خصوص طی سال گذشته که همراه با پرداخت غرامت به صاحبان دام های بیمار بوده است را 500 راس بیان کرد.

وی از نظارت کامل دامپزشکی بر 24 پایگاه جمع آوری شیر با ظرفیت روزانه 410 تن شیر و هم فراوری روزانه 88 تن تخم مرغ در استان اطلاع داد و گفت: خوشبختانه طی یکسال گذشته هیچ مورد مثبتی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده و مرغداران استان از این حیث سال آرامی را پشت سر گذاشتند.

وی با اشاره به فراوری روزانه 120 تن گوشت مرغ در استان، گفت: استان یزد طی یکسال اخیر کمترین تنش را برای تامین این فرآورده خام دامی در کشور داشته و حتی به اسم مشخص بعضی از استانهای دیگر به تامین گوشت مرغ مورد احتیاج یاری نموده است.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این که در هر دوره جوجه ریزی در مرغداری های استان(دو ماه یکبار) دو میلیون قطعه جوجه توزیع می شود، اظهار کرد: هم اکنون چهار کشتارگاه طیور در زمینه گوشت مرغ فعالیت دارند و به زودی یک واحد کشتارگاهی دیگر که ماه ها دچار تعطیلی شده بود، به چرخه فعالیت بازمی شود.

وی از واکسیناسیون یک میلیون و 400 هزار قطعه مرغ بومی در استان که عمدتاً مربوط به روستاهاست، علیه بیماری نیوکاسل اطلاع داد و اظهار داشت: در یکسال گذشته از 112 هزار راس دام سنگین در استان تست سل و از پنج هزار و 162 راس اسب هم تست مشمشه گرفته شده است.

فاتحی نیا در بخش دیگری از سخنانش افتتاح بخش مولکولی آزمایشگاه دامپزشکی استان و بی احتیاجی از ارسال نمونه های آزمایش به سایر استانها، کلنگ زنی و شروع عملیات اجرایی ساخت آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان که اکنون از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است و هم راه اندازی سامانه نظارت و بازرسی در جهت یاری به مستندسازی و تسهیل و تسریع فرآیند نظارت بر اماکن عرضه فرآورده های خام دامی در استان را از اقدامات دامپزشکی استان در یک سال گذشته برشمرد.

این مسئول افتتاح بخش قرنطینه عرضه دام استان در مهریز با ظرفیت 20 هزار دام سبک و سنگین و هم جمع آوری و ساماندهی واحدهای دامی و کشتار غیرمجاز در منطقه کشتارگاه قدیم شهر یزد به اسم واحدهای مزاحم شهری را هم از دیگر اقدامات شاخص دامپزشکی استان ار پارسال تا به امروز ذکر کرد.

دکتر کاظم نجفی فیروزآباد رئیس نظام دامپزشکی استان هم در این نشست با اشاره به افتتاح اولین پلی کلینیک دامپزشکی استان در روز چهاردهم مهرماه روز دامپزشکی، گفت: در حال حاشر استان یزد دارای یک بیمارستان دامپزشکی، 29 کلینیک و 43 داروخانه دامپزشکی و هم دو آزمایشگاه تشخیصی است.

وی تسهیل صدور پروانه بهداشتی امکان دامی در استان اطلاع داد و میانگین زمان ارائه تقاضای پروانه تا صدور پروانه را چهار روز بیان کرد.

وی تعداد پروانه صادره در یکسال اخیر را 1181 مورد شامل 728 پروانه صنعتی و نیمه صنعتی، 453 پروانه اماکن دامی روستایی و هفت مورد را مربوط به میادین دام و ایستگاه های جمع اوری شیر ذکر کرد.

نجفی گفت: براساس ابلاغیه سالجاری سازمان دامپزشکی، صدور پروانه طیور در پنج شهرستان بهاباد، بافق، ابرکوه، میبد و خاتم در سالجاری امکانپذیر است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی یزد در خاتمه با تاکید بر این که در استان یزد دامپزشک بیکار نداریم، گفت: نه تنها برای دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی رشته دامپزشکی تقاضای کار داریم بلکه حتی از سایر استانها هم افراد متقاضی را جهت اشتغال پذیرش می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1163

به "کاهش 25 درصدی تب مالت در یزد، دامپزشک بیکار در استان نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 25 درصدی تب مالت در یزد، دامپزشک بیکار در استان نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید