سوغاتی هایی که هرگز نباید به خانه بیاورید

به گزارش مجله یافان، یکی از هیجان انگیزترین بخش های سفر، آوردن سوغاتی است. شاید عجیب باشد؛ اما برخی سوغاتی یا تحفه ها را نباید هرگز با خود به خانه بیاورید.

سوغاتی هایی که هرگز نباید به خانه بیاورید

این هیجانِ کشفِ چیزهای نو است که سفر را به جلو سوق می دهد؛ اما گاهی کنجکاوی زیاد نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. در بازار Akodessewa Fetish در لومه، مرکز توگو، مسافران تعداد بی شماری از قسمت های بدن حیوانات و پوستشان شامل چیتا و دیگر گربه سانان را می بینند که همین طور روی هم تلنبار شده اند. اگرچه این موارد جنبه سوغاتی ندارند (در اصل این بازار منبع بت ها و افسون های آیینی است) به راحتی می توان تماشا کرد که تجارت حیات وحش در سراسر دنیا در جریان است. سال گذشته، مردی در فرودگاه بین المللی لس آنجس به خاطر حمل تقریبا صد مرغ مگس خوار در چمدانش ـ که به عنوان طلسم عشق فروخته می شوند - دستگیر شد.

مسافران می توانند نقش مهمی در حفظ محیط زیست داشته باشند. شاید بدانید که آوردن حیوانات زنده کار خوبی نیست؛ اما درک نکردن این مسئله ضرر بزرگی به حیات وحش می زند. در فهرست زیر به 9 سوغاتی مربوط به حیات وحش اشاره می کنیم که باید از آن ها اجتناب کرد. اگر دوست دارید درباره سوغاتی جاهای مختلف ایران و دنیا بدانید، مجله یافان همیشه همراه شما است.

اسب دریایی

بیش از 40 گونه مختلف اسب دریایی وجود دارد و بسیاری از آن ها در خطر یا آسیب پذیر هستند. با وجود این، هرساله تقریبا 150 میلیون اسب دریایی گرفته و در ساحل قرار داده می شوند تا خشک شوند. سپس آن ها را برای مصارف پزشکی سنتی استفاده می کنند یا به عنوان تحفه و سوغات می فروشند. صدها اسب دریایی زنده برای تجارت آکواریوم فروخته می شوند. البته می توانید با اجازه از سرویس های مربوطه تعداد محدودی را با خود به خانه بیاورید.

پوست و خز حیوانات

خرید سوغاتی هایی که از پوست حیوانات ساخته شده اند، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود؛ چه کیف دستی ساخته از چرم تمساح باشد چه پالتویی مزین به خز ببر. پوست حیوانات بسیاری، از جمله مارمولک، مار، فک، خرس قطبی، سمور، ببر و غیره، می تواند شما را به دردسر بی اندازد. محصولات ساخته شده از چرم خزندگان (چکمه، کمربند، کفش و غیره) معمولا توقیفی هستند و کشورهایی چون آفریقای جنوبی، فیلیپین و چین نیازمند مجوز صادرات هستند. اگر مطمئن نیستید، پس چنین خطری نکنید.

خرید صنایع دستی که محلی های آلاسکا از خز خرس قطبی و سمور ساخته اند، قانونی است.

ابزار ساخته شده از چوب رزوود (rosewood)

بیش از 350 گونه چوب رزوود که برای ساخت گیتار، فلوت و کلارینت استفاده می شوند، در دنیا نگهداری می شوند. تجارت غیرقانونی رزوود در آفریقا و آسیا که تقریبا یک سوم محصولات توقیفی حیات وحش هستند، این چوب ها را به خطر می اندازد. از سال گذشته، فروش بین المللی رزوود مستلزم داشتن مجوز است.

جادوی مرغ مگس خوار

مرغ های مگس خوار مرده که به عنوان طلسم هایی برای جذب جنس مخالف و وفادار نگه داشتنش خرید و فروش می شوند، در بازارهای مکزیک کمتر از سه دلار به فروش می رسند. در سراسر مرز کالیفرنیای جنوبی و تگزاس نیز فروشندگانی وجود دارند. خرید، فروش و داشتن پرندگان بدون داشتن مدرک جرم است.

کاکتوس

زمانی که به وطن بازمی شد نباید همراه خود هیچ گیاهی - مانند ارکیده یا ساقه نخل - داشته باشید. این ممنوعیت بدین خاطر است که مبادا گیاهان یا بذرشان حاوی بیماری باشند.

صدف و مرجان

ممکن است برداشتن چندتا صدف خیلی وسوسه انگیز باشد؛ اما بسیاری از کشورها صادرات آن ها را محدود کرده اند. به خاطر برداشت بیش از حد، برخی مرجان های خاص در فهرست گونه های درخطر قرار گرفته اند و بیشتر صنعت صدف غیرقانونی است؛ زیرا درون صدف هایی که جمع می شوند هنوز جانوران زنده زندگی می کنند. پیش از خرید حتما درباره قوانین کشور تحقیق کنید.

لاک پشت دریایی

تمام گونه های لاک شپت دریایی در خطر هستند و تجارت تخم، گوشت و لاک هایشان غیرقانونی است. مراقب تمام محصولاتی باشید که از لاک بدست می آید مانند زیورآلات، گیره مو، آلات موسیقی و هر چیزی که از لاک لاک پشت ساخته می شود. هر جا هم که برای خوردن خوراکی توقف کردید، از خوردن تخم و گوشت لاک پشت اجتناب کنید.

شاهتوش

این شال ها که از کرک آهوی تبتی درست می شوند و به چیرو نیز معروف اند، در آمریکا غیرقانونی هستند؛ زیرا به دست آوردن آن کرک یعنی کشتن چندین حیوان درخطر. در سال 2018، مارتا استوارت طی یک مصاحبه بیان نمود که او هرگز بدون یکی از آن ها سفر نمی کند. او خیلی سریع توضیح داد که منظورش شاهتوش های مصنوعی بوده و در واقع شال او از جنس کشمیر است.

عکس از حیات وحش

با اینکه عکس انداختن به صورت تکنیکی نه یک سوغاتی است و نه یک جرم؛ اما پشت صحنه سلفی گرفتن با حیوانات می تواند ظالمانه باشد. در جاذبه های توریستی حیات وحش، حیواناتی چون تنبل و آناکوندا پیش از عکس انداختن، برای مطیع بودن مورد اصابت قرار می گیرند. حیوانات را در بچگی می گیرند و در شرایط غیرانسانی نگهداری می کنند. البته همه سلفی ها هم بد نیستند. در اینستاگرام در پی جمع کردن لایک های عکس هایی باشید که طبیعت در آن آسیبی ندیده باشد.

منبع: کجارو / nationalgeographic.com
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1340

به "سوغاتی هایی که هرگز نباید به خانه بیاورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی هایی که هرگز نباید به خانه بیاورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید