شگفت انگیزترین سازه های آجر گلی دنیا

به گزارش مجله یافان، در بسیاری از منطقه ها دنیا، گِل به عنوان یک مصالح ساختمانی اصلی در نظر گرفته می گردد و از آن برای ساخت خانه های محکمی استفاده می گردد. نکته قابل توجه درباره این سازه های خشتی نیز دوام آن ها است به طوریکه بعضی از ساختمان های گلی هزاران سال عمر می نمایند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی شگفت انگیزترین سازه های آجر گلی دنیا بپردازیم.

شگفت انگیزترین سازه های آجر گلی دنیا

10. تائوس پوئبلو

Taos Pueblo

تائوس پوئبلو (Taos Pueblo) یک دهکده باستانی در نیومکزیکو است که برای 1000 سال مردم بومی پوئبلو در آن سکونت داشتند. این خانه های آجری از خشت های گلی آفتاب خورده ساخته و با گچ سفید شده اند. این خشت های جنوب غربی نیز از خاک رسی به نام کالیش ساخته می شوند که برای استحکام بیشتر با کاه مخلوط می شوند. دیوارها ضخیم هستند و هر ساله به عنوان بخشی از مراسم روستایی نیز از نو گچ می شوند و این در حالی است که سقف ها نیز از درخت سرو ساخته شده اند.

9. ارگ بم

Arg-e Bam

بم در دوره ساسانیان یک مرکز تجاری پر رونق در جاده معروف ابریشم بود. در اینجا پوشاک ابریشمی و نخی فراوری می شد و به فروش می رسید. این شهر که در جنوب شرقی ایران واقع شده است، تماما از خشت های گلی از خاک رس و تنه درخت خرما ساخته شده است. دیوارهای ضخیم با 38 برج دیده بانی از این ارگ محافظت می نمایند، ارگی که 6 کیلومتر مربع را در بر می گیرد و شامل مجموعه ای از کانال های آب است و در حدود 12000 نفر را پشتیبانی می نماید. متأسفانه زلزله سال 2003 بیش از نیمی از خانه های شهر و ارگ تاریخی را ویران کرد.

8. مسجد جینجربر

Djinguereber Mosque

شهر تیمبوکتو که دسترسی به آن بسیار سخت است، در مالی در غرب آفریقا واقع شده است و مسجد جینجربر (Djinguereber Mosque) در آن نیز در سال 1325 ساخته شد و مناره های غیر عادی با ظاهری غیر عادی تر با چوب های بیرون زده دارد که یادآور ساختارهای ویگا در جنوب غربی آمریکا است. از آنجایی که در مالی باران کم می بارد، این مسجد از گل و کاه ساخته شده و کاملا مستحکم است و همچون بسیاری از ساختمان های گلی دنیا، این ساختمان نیز زمانی در مسیر شلوغ تجارت طلا و نمک قرار داشته است.

7. دیوار خیوه

Khiva Wall

دیوار خیوه (Khiva Wall) پیرامون مکانی به همین نام کشیده شده است، مکانی که پناهگاهی در میان بیابان محسوب می گردد و مجموعه ای از مساجد و مدارس است که برای اولین بار در حدود 2500 سال پیش به وسیله شم پسر بزرگ نوح ساخته شده و Ichon-Qala نام داشته که به معنای درون دیوار است. این دیوار حدود 10 متر ارتفاع دارد و از خاک رس با کیفیت ساخته شده، خاکی که از ساحل دریاچه ای در گوووک کول استخراج شده است.

6. چان چان

Chan Chan

چان چان (Chan Chan) در دره موچه در پرو واقع شده و مجموعه ای خارق العاده از ساختمان های گلی خشتی است که برای پادشاهان چیمو ساخته شدند. یازده ارگ و یک هرم در داخل دیواری به ارتفاع 8 متر قرار گرفته اند و این در حالی است که بسیاری از سازه ها به خوبی حفظ شده اند. چیموها متالورژیست ها، سفالگران و نجارانی ماهر بودند و مردم طبقه ضعیف نیز بیرون از دیوارهای شهر زندگی می کردند و خانه های داخل در اختیار خانواده های سلطنتی و خادمان آن ها قرار داشت.

5. مسجد جامع بوبو دیولاسو

Bobo Dioulasso Grand Mosque

مسجد جامع بوبو دیولاسو (Bobo Dioulasso Grand Mosque) در بورکینافاسو واقع شده و یک قرن قدمت دارد. اینجا در غرب آفریقا و با چوب های بیرون زده خودش شبیه به مسجد جینجربر به نظر می رسد. این چوب ها در حقیقت حکم الوارهایی را دارند که به کارگران یاری می نمایند تا بتوانند لایه های تازه گل را به ساختمان اضافه نمایند. این مسجد در لبه شهر قدیمی واقع شده است ولی بوهای تند و زننده ای از جو آلوده شهر به مشام می رسد.

4. واحه سیوه

Siwa Oasis

واحه سیوه (Siwa Oasis) مجموعه ساختمان های بسیار محکمی دارد که از یک نوع گل محلی به نام کرشف ساخته شده اند. کرشف نیز از شن و ماسه منحصربه فرد ساحل دریاچه تشکیل شده که محتوای نمک بالایی دارد. سیوه در یک مسیر قدیمی تجارت خرما در بیابان غربی مصر قرار گرفته و واحه ای حیاتی برای این مسیر تجاری محسوب می گردد چراکه چشمه های طبیعی و سایه درختان خرما به مسافران اجازه می دهد تا از گرمای صحرا بگریزند.

3. مسجد جامع جنه

Great Mosque of Djenne

مسجد جامع جنه (Great Mosque of Djenne) بزرگترین سازه گلی در دنیا به شمار می رود که به سبک سودانی ساخته شده و در مالی واقع شده است. این مسجد دارای الوارهایی است که برای پشتیبانی و بعلاوه آسان تر کردن گچ کاری سالیانه بیرون زده اند. اولین مسجد در این مکان در حدود قرن سیزدهم ساخته شد اما بنای فعلی آن حدود یک قرن قدمت دارد. این شهر رنگارنگ و متنوع در فضای باز مسجد قرار داشته و از جمله جاهایی است که حتما باید از آن تماشا کنید.

2. آیت بن حدو

Ait Benhaddou

شهر آیت بن حدو (Ait Benhaddou) یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مراکش به شمار می رود که مکانی خارق العاده است و ظاهر گلی آن نیز سبب شده تا بسیار تماشایی و خیره نماینده به نظر برسد. در حقیقت ممکن است بسیاری از شما کوارزازاته را در فیلم های زیادی که در اینجا ساخته شده اند از جمله فیلم لورنس عربستان (Lawrence of Arabia)، جنگ ستارگان (Star Wars) و گلادیاتور (Gladiator) دیده باشید. اینجا در لبه بیابان صحرا قرار گرفته و یک مقصد گردشگری بسیار مشهور در بین گردشگران به شمار می رود و هتل ها و فروشگاه های متعددی در آن به چشم می خورند.

1. شیبام

Shibam

شهر شیبام (Shibam) که به عنوان منهتن بیابان نیز معروفیت دارد، شهری در یمن به شمار می رود که ساختمان های آپارتمانی منحصربه فرد و بلندی از قرن شانزدهم میلادی را درون خودش جای داده است. این خانه های مرتفع که بعضی از آن ها تا 16 طبقه و نزدیک به 40 متر ارتفاع دارند، از آجرهای گلی و به منظور حفاظت از مردم در برابر حملات بادیه نشینان ساخته شدند.

منبع: فوت و فن / touropia.com
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1582

به "شگفت انگیزترین سازه های آجر گلی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین سازه های آجر گلی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید