نگاهی به دو آیین تیغ داغ و گُل غلتان

به گزارش مجله یافان، تیغ داغ یکی از آیین های درمانی طب سنتی در استان کرمان است که سال 1391 با شماره 970 در لیست میراث ناملموس به ثبت رسیده است. این آیین را برای بچه ها و بعضی از بزرگسالان با هدف درمان سردرد و بیماری هایی مانند پُلیپ (گرفتگی بینی) انجام می دهد و معمولا به وسیله خانومی اجرا می گردد که مهارت طب سنتی دارد.

نگاهی به دو آیین تیغ داغ و گُل غلتان

در رسم تیغ داغ، با کرباس آب ندیده (نوعی پارچه نشسته) فتیله درست می نمایند و آن را آتش می زنند، سپس روی پیشانی، گوش ها یا ملاج بیمار را با آن داغ می نمایند، بعد هم با تیغ برش هایی نازکی روی این قسمت ها می زنند تا خون گیری نمایند (مانند حجامت).

روش داغ کردن و حجامت از روش های درمانی سنتی و قدیمی است که بسیاری از درمانگران سنتی بر این باور بوده و هستند که با چنین روش هایی بسیاری از بیماری ها قابل درمان هستند. آیین تیغ داغ نیز یکی از مراسمات درمانی قدیمی در کرمان است که بسیاری برای درمان سردرد از آن استفاده می نموده اند.

خواباندن کودک در گل

یکی از دیگر از آیین های درمانی استان کرمان غلتاندن در گل یا خواباندن کودک در گل است که در بعضی از شهرهای دیگر ایران، مانند کاشان و دامغان هم برگزار می گردد و در این شهرها بیشتر شناخته شده است، اما مردم کرمان هم هر سال این آیین را برای بچه ها خود اجرا می نمایند.

گل غلتان در اردیبهشت ماه برگزار می گردد و اغلب بچه های زیر یک سال را در انواع گل ها به ویژه گل محمدی می خوابانند. این آیین با این باور برپا می گردد که بچه ها با این روش به نوعی در برابر در تمام آلرژی ها واکسینه می شوند.

آیین غلتاندن در گل، در استان کرمان با نام خواباندن کودک در گُل در سال 1391 با شماره ثبتی 971 در لیست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

بعلاوه این آیین به صورت جشنواره ملی گل غلتان، اردیبهشت هر سال در محله تاریخی قلعه امیریه شهر دامغان از توابع استان سمنان برگزار می گردد و یکی از آیین های معنوی این استان با قدمت بیش از 100 سال به شمار می آید، بعضی معتقدند قدمت این رسم به بیش از 400 سال می رسد.

جشنواره گل غلتان در سال 1389 با شماره ثبت 177 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان در لیست میراث ناملموس نیز به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 آبان 1401 بروزرسانی: 20 آبان 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1507

به "نگاهی به دو آیین تیغ داغ و گُل غلتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به دو آیین تیغ داغ و گُل غلتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید