لزوم نگاه جامع به موضوع آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور

به گزارش مجله یافان، تهران (پانا) - وزیر کشور با بیان اینکه نیازمند نگاهی جامع به موضوع آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور هستیم گفت نیازمند تقویت مرکز تحقیقاتی در حوزه کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها هستیم که این مرکز بتواند راهکارهای علمی و اصولی برای کاهش آن را ارائه دهد.

لزوم نگاه جامع به موضوع آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در نشست کمیته برنامه عملیاتی مقابله با آلودگی هوای کلان شهرهای کشور که با حضور سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، منصوری استاندار تهران، زاکانی شهردار تهران و نمایندگان سایر دستگاهها در محل وزارت کشور برگزار شد؛ گفت: امروزه یکی از مهم ترین مسائل کلان شهرهای کشور، موضوع آلودگی هواست که بایستی در این خصوص از تمام ظرفیت های ممکن برای کاهش آلودگی و داشتن هوای پاک استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: در نشست امروز مصوبات و احکام مهمی درخصوص کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که تلاش داریم، این برنامه ها تا خاتمه سال 1400 طراحی و بخش هایی از آن اجرایی شود.

وحیدی با اشاره به اینکه نیازمند نگاهی جامع به موضوع آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور هستیم؛ گفت: مساله آلودگی هوا از دو منبع متحرک و ثابت سرچشمه می گیرد که باید برای این دو منبع راهکاری دقیق و عملیاتی داشته باشیم.

وی در این خصوص گفت: در مساله آلودگی هوا بیشتر توجهات به منابع متحرک است که طبق سیاهه انتشار آلودگی هوا، سهم 60 درصدی از عوامل آلودگی کلان شهرها از محل این منابع است که در این خصوص ضرورت دارد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید وسایل نقلیه برقی در دستور کار قرار گیرد.

وزیر کشور اعلام کرد: نیازمند تقویت مرکز تحقیقاتی در حوزه کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها هستیم که این مرکز بتواند راهکارهای علمی و اصولی برای کاهش آن را ارائه دهد.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات این مرکز باید معین دقیق سهم آلاینده ها باشد و اینکه با یک برنامه همه جانبه در پی کنترل و رفع این پدیده در کلان شهرهای کشور باشیم.

موضوع استفاده از فیلتر دوده در خروجی صنایع و نیروگاه ها و ناوگان دیزل حمل و نقل عمومی از دیگر محورهای مورد اشاره وزیر کشور در نشست امروز بود و در این خصوص گفت: با توجه به هزینه بالای واردات فیلتر دوده ها این ظرفیت در کشور وجود دارد که به سمت تولید این نوع فیلترها با همکاری وزارت دفاع و دیگر مراکز تحقیقاتی برویم.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از عوامل موثر در آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور، موتورسیکلت ها هستند که طبق آخرین گزارش ها حدود 12 میلیون موتور در کشور فعالیت دارند و با توجه به سهم آلایندگی این وسیله نقلیه به نسبت سایر خودروها، می بایست به سمت تولید موتورسیکلت های برقی با همکاری صنایع، نهادها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برویم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1274

به "لزوم نگاه جامع به موضوع آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم نگاه جامع به موضوع آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید