طرز تهیه حلیم گندم با بوقلمون کشدار و مجلسی در 8 مرحله ساده

به گزارش مجله یافان، درست کردن حلیم گندم با بوقلمون یکی از مدل های طبخ پرطرفدار در میان است. در این مقاله از در ما طرز تهیه حلیم بوقلمون در منزل با گندم پوست کنده شده، گندم با پوست و بلغور گندم و ترفندها وریزه کاری های پخت حلیم با گوشت بوقلمون را به شما یاد می دهیم. ضمن اینکه نکات مهم و فوت و فن های خوشمزه شدن تهیه حلیم با بوقلمون و نکات کشدار شدن حلیم بوقلمون را به شما یاد می دهیم.

طرز تهیه حلیم گندم با بوقلمون کشدار و مجلسی در 8 مرحله ساده

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم با گوشت بوقلمون (برای 4 الی 5 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
گندم پوست کنده500 گرم
گوشت بوقلمون500 گرم
پیاز1 عدد بزرگ
برگ بو3 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهاز هر کدام نصف قاشق چای خوری
روغن حیوانی یا کره آب شدهبه مقدار لازم برای تزیین
شکر، دارچین، کنجد و پودر نارگیلبه مقدار لازم برای تزیین حلیم بوقلمون
نانبرای سرو حلیم بوقلمون

نکته: اگر می خواهی را با گوشت بوقلمون درست کنید برای تهیه حلیم نذری با گوشت بوقلمون برای 50 نفر مقدار مواد گفته شده در این جدول را 10 برابر کنید. یعنی شما به 5 کیلوگرم گندم پوست کنده و 5 کیلوگرم گوشت بوقلمون احتیاج دارد.

اگر می خواهید حلیم نذری بوقلمون برای 100 نفر درست کنید مقدار این مواد را 20 برابر کنید. یعنی شما به 10 کیلوگرم گوشت بوقلمون و 10 کیلوگرم گندم احتیاج دارید.

برای حلیم نذری بوقلمون برای 200 نفر مقدار این مواد را 40 برابر کنید. یعنی 40 کیلوگرم گندم و 40 کیلوگرم گوشت بوقلمون برای پخت حلیم نذری تهیه کنید.

مدت زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

مدت زمان پخت حلیم گندم با گوشت بوقلمون: 4 الی 5 ساعت

مراحل طرز تهیه حلیم بوقلمون با گندم پوست کنده

درست کردن حلیم گندم با بوقلمون به مواد اولیه ساده ای احتیاج دارد. با دو ماده اولیه اصلی یعنی گوشت بوقلمون و گندم پوست کنده و با انجام مراحل زیر می توانید یک حلیم بوقلمون به سبک رستورانی و مجلسی داشته باشید.

مرحله اول: گندم ها را بخیسانید

گندم های پوست کنده را حدود هشت ساعت در آب بخیسانید تا کاملا نرم شده و آماده پخت شوند. برای این کار گندم پوست کنده را در یک ظرف مناسب ریخته و روی آن را با پارچه و یا یک ظرف دیگر بپوشانید و اجازه دهید برای هشت ساعت کاملا در آب باقی بمانند.

می توانید برای خرید گندم به صورت یا اینترنتی از فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله دوم: گوشت بوقلمون را بپزید

در دومین مرحله از طرز تهیه حلیم با بوقلمون، گوشت بوقلمون را به همراه یک عدد پیاز و برگ بو، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آب روی حرارت بگذارید تا گوشت کاملا مغز پخت گردد.

می توانید برای خرید گوشت بوقلمون، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله سوم: بوقلمون پخته را ریش ریش کنید

بعد از حداقل 1 الی یک و نیم ساعت و زمانی که از پختن گوشت بوقلمون اطمینان پیدا کردید آن را از قابلمه در آورده و به وسیله یک چنگال به طور کامل ریش ریش کنید. در این مرحله به یاد داشته باشید که مقداری از آب گوشت بوقلمون را نیز نگه دارید.

مرحله چهارم: گندم خیس شده را بپزید

بعد از آنکه گندم ها به خوبی خیس خوردند آنها را با یک لیتر آب روی حرارت قرار دهید تا زمانی که آب به جوش بیاید، سپس حرارت شعله را کم کنید. از آنجایی که گندم در حال پخت به سرعت ته می گیرد، به طور مداوم به آن سر بزنید و هر 5 دقیقه یکبار با قاشق و یا کفگیر گندم ها را هم بزنید.

در این مرحله از تهیه حلیم با بوقلمون هر زمان احساس کردید آب داخل قابلمه برای پختن گندم ها کم شده حتما به آن مقداری آب جوش اضافه کنید تا گندم حسابی بپزد.

مرحله پنجم: له کردن گندم های پخته شده

بعد از آنکه گندم کاملا پخت و آب را به خود جذب کرد نوبت به له کردن آنها می رسد. گندمی که به مقدار کافی پخته گردد به حالت له شده در می آید اما برای آنکه کاملا به حالت پوره دربیاید و یکدست گردد باید آن را با گوشتکوب دستی یا برقی یا میکسر له کرد. گندم پخته شده را حدود 1 تا 2 دقیقه با میکسر میکس کنید یا با گوشتکوب له کنید تا به حالت پوره درآید.

مرحله ششم: گندم میکس شده را از صافی رد کنید

زمانی که گندم به مقدار کافی میکس شد و حالت کشدار به خودش گرفت آن را از صافی رد کنید. هنگام از صافی رد کردن، گندم های میکس شده را با قاشق به صورت دورانی فشار دهید تا کاملا از صافی رد شوند. در این مرحله می توانید مقداری آب گوشت بوقلمون را به گندم اضافه کنید تا گندم پخته شده به راحتی از صافی رد گردد.

مرحله هفتم: کوبیدن گوشت بوقلمون با گندم

در این مرحله مقداری از گندم پخته شده و صاف شده را با گوشت بوقلمون به صورت کامل میکس کنید و حسابی با گوشتکوب دستی بکوبید. این کار به کشدار شدن حلیم یاری می نماید. سپس ترکیب به دست آمده را به مابقی گندم پخته شده اضافه کنید و به صورت کامل ترکیب نمایید.

مرحله هشتم: حلیم بوقلمون را بپزید

ترکیب گندم و گوشت بوقلمون میکس شده را که در واقع همان مایه حلیم است را روی حرارت ملایم قرار دهید و به طور مداوم به صورت هفت و هشتی هم بزنید تا ته نگیرد (حلیم را به شکل دورانی هم نزنید چون حالت کشدار خود را از دست می دهد). هم زدن هفت و هشتی حلیم علاوه بر جلوگیری از ته گرفتن آن به کشدار شدن نهایی آن نیز یاری می نماید. در این مرحله برای پخت حلیم با گوشت بوقلمون حدودا به یک ساعت زمان احتیاج دارید.

مرحله آخر: حلیم بوقلمون را تزیین و سرو کنید

بعد از یک ساعت و زمانی که حلیم گندم و بوقلمون به غلظت کافی رسید آن را از روی حرارت برداشته و در ظرف مناسب سرو کنید. حلیم را با دارچین، شکر، پودر نارگیل و کره آب شده و یا روغن حیوانی تزیین و با نان میل کنید. راستی! اگر طعم شکر را در حلیم نمی پسندید حلیم را به جای شکر با مقداری نمک میل کنید. نوش جان!

می توانید برای خرید نان، دارچین، شکر، پودر نارگیل و کره به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های اقدام کنید.

روش تهیه حلیم بوقلمون با بلغور گندم و گندم با پوست

روش پخت در طرز تهیه حلیم بوقلمون با بلغور گندم، گندم پوست کنده شده و گندم با پوست یکسان است. تفاوت ها مربوط به زمان پخت حلیم می گردد. استفاده از بلغور گندم در تهیه حلیم، زمان پخت آن را پایین تر می آورد اما در مقایسه با تهیه حلیم با گندم، قوام و کشداری کمتری دارد.

همچین استفاده از گندم با پوست برای درست کردن حلیم بوقلمون یا به زمان بیشتری برای از صافی رد کردن احتیاج دارد؛ چرا که هنگام پختن گندم پوست آن جدا می گردد و به صورت کامل باقی می ماند. از صافی رد کردن پوست گندم زمان بیشتری می برد به همین علت استفاده از گندم بدون پوست برای تهیه حلیم گندم توصیه می گردد.

نکات مهم در طرز تهیه حلیم با گوشت بوقلمون

  • برای درست کردن حلیم بوقلمون استفاده از فیله بوقلمون به جای ران بوقلمون به علت بافت یکدستی که دارد توصیه می گردد.
  • برای آنکه زمان پخت حلیم کاهش یابد اجازه بدهید گندم به طور کامل خیس بخورد. هرقدر گندم بهتر خیس خورده باشد حلیم سریع تر پخته می گردد.
  • بوقلمون را حتما با ادویه های مناسب و پیاز و برگ بو بپزید تا بوی زهم آن گرفته گردد.
  • حتما در هنگام پخت حلیم توجه داشته باشید که آب آن کم نگردد. در هر مرحله از تهیه حلیم در صورت احتیاج به آن آب جوش اضافه کنید، با این کار از سفت شدن ترکیب نهایی حلیم گندم جلوگیری خواهید کرد.
  • اگر به گندم زمان کافی برای پخت ندهید و پیش از پخته شدن آن را از روی حرارت بردارید حلیم به دست آمده سفت خواهد شد.
  • خواص حلیم با گوشت بوقلمون چیه؟ اگر حلیم را با بوقلمون می پزید باید بدانید گوشت بوقلمون منبع غنی از اسید آمینه حیاتی تریپتوفان است که در بدن انسان ساخته نمی گردد و به همین دلیل باید به وسیله رژیم غذایی به سلول های بدن برسد. تریپتوفان برای تنظیم الگوی خواب، پیشگیری از افسردگی و بهبود خلق و خو لازم است. کمبود تریپتوفان در بدن سبب کاهش ترشح هورمون سروتونین و در نتیجه بی خوابی، افسردگی، تحریک پذیری، اضطراب، و پایین بودن تمرکز می گردد. بعلاوه بوقلمون منبع سرشاری از ویتامین B و پروتئین است. علاوه بر این گوشت بوقلمون چربی کمی دارد و چربی های موجود در آن، عموما غیر اشباع است که در بدن تجزیه می گردد و به تأمین انرژی بدن یاری می نماید.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه تر شدن حلیم با بوقلمون خانگی

آیا می توان از گوشت قرمز به جای گوشت بوقلمون استفاده کرد؟

بله. گوشت قرمز طعم متفاوتی به حلیم می دهد اما بوقلمون در هنگام پخت حجم خود را از دست نمی دهد؛ ضمن آنکه خواص گوشت بوقلمون برای سلامت بدن بی شمار است.

برای کشدار شدن حلیم بوقلمون چه کاری باید انجام داد؟

راز کشدار شدن حلیم بازاری در مرحله ترکیب و کوبیدن گوشت با گندم پخته شده است. این مرحله را برای داشتن برترین حلیم بوقلمون حتما انجام دهید. این نکته طلایی را به خاطر داشته باشید هرچه بیشتر حلیم را بکوبید بیشتر کش خواهد آمد. سایر ترفندهای کشدار شدن حلیم بازاری عبارتند از:

  • گوشت بوقلمون، گوسفند یا مرغ را نباید قبل از پختن، خرد کنید. اگر گوشت به صورت تکه ای و ریز، خرد شده و پخته گردد، بافت های منسجم گوشت بریده می گردد و در زمان ریش ریش شدن، این رشته های کوتاه، انسجام کافی به حلیم نمی دهند. گوشت را به صورت درسته بپزید و بعد از پخت ریش ریش و له کنید.
  • برای کوبیدن گوشت برترین وسیله، گوشتکوب دستی و بعد گوشتکوب برقی است. از مخلوط کن یا چرخ گوشت برای پوره کردن گوشت حلیم، استفاده نکنید.
  • هر چه گندم را بعد از پخت بیشتر بکوبید، حلیم کشدارتر می گردد.
  • در زمان هم زدن حلیم، به صورت دورانی آن را هم نزنید. مدل هم زدن حلیم باید هفت و هشتی باشد تا حلیم کشدار گردد.

محصولات مرتبط

خرمای مضافتی 700 گرمی مشکین

85,900 تومان 130,000 تومان 34% تخفیف

کنجد برشته بسته سلفونی 300 گرمی آذوقه

88,900 تومان 98,900 تومان 10% تخفیف

ادویه ماست و خیار 50 گرمی گلستان

12,800 تومان 12,900 تومان 1% تخفیف

پودر فلفل سیاه پت 80 گرمی فامیلا

61,100 تومان 61,900 تومان 1% تخفیف

دارچین 80 گرمی سانتین

29,700 تومان 29,900 تومان 1% تخفیف

زردچوبه 400 گرمی فامیلا

103,900 تومان 129,900 تومان 20% تخفیف

بلغور گندم 900 گرمی گلستان

42,900 تومان 49,900 تومان 14% تخفیف

گندم پوست کنده بسته سلفونی 900 گرمی آذوقه

31,300 تومان 34,900 تومان 10% تخفیف

قند شکسته 700 گرمی پردیس

34,900 تومان 35,300 تومان 1% تخفیف

شکر 2700 گرم برلیان-الماس

98,900 تومان 100,900 تومان 2% تخفیف

گردن بوقلمون تازه 900 گرمی رزا

124,200 تومان

بازو ساده بوقلمون 900 گرمی مهیا پروتیین

84,375 تومان 112,500 تومان 25% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 16 تیر 1403 بروزرسانی: 16 تیر 1403 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1658

به "طرز تهیه حلیم گندم با بوقلمون کشدار و مجلسی در 8 مرحله ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلیم گندم با بوقلمون کشدار و مجلسی در 8 مرحله ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید