طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان دهی پیغام رسان های اجتماعی از دستور کار مجلس خارج شد

به گزارش مجله یافان، خبرگزاری ها به نقل از روزنامه همشهری خبر دادند طرح پرسروصدای این روزهای مجلس به نام طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان دهی پیغام رسان های اجتماعی از دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی خارج شده است.

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان دهی پیغام رسان های اجتماعی از دستور کار مجلس خارج شد

دیروز، اعلام شد که نمایندگان مجلس براساس اصل 85 قانون اساسی می خواهند دوباره این طرح را به صحن علنی مجلس آورده و درباره آن رای گیری نمایند. طرحی که در روزهای اخیر با اعتراضات، نقدها و واکنش های زیادی روبرو بوده و کارشناسان نقدهای بسیار جدی بر آن دارند.

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان دهی پیغام رسان های اجتماعی نگرانی های زیادی برای کاربران فضای مجازی ایجاد نموده بود و طی روزهای اخیر، انواع کارزارهای اینترنتی برای مخالفت با آن تشکیل شد.

گفته می شد اگر این طرح به تصویب برسد؛ شاد فیلترینگ سراسری و گسترده پلتفرم های بین المللی و خارجی خواهیم بود و محدودیت های زیادی برای کسب وکارهای ایرانی و آنلانی به وجود می آید.

کارزارهای اینترنتی مخالفت با طرح مجلس

بسیاری از متولیان فضای مجازی این طرح را خودزنی کسب وکارهای ایرانی و مانع از رشد فضای مجازی در این شرایط مالی کشور که با انواع مسائل ریز و درشت دست به گریبان است؛ تلقی کردند.

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، محمدجواد آذری جهرمی طی سه نامه به رئیس جمهور منتخب و رئیس مجلس شورای اسلامی، این طرح را موجب محدود شدن اختیارات رئیس جمهور و آن را مغایر با بعضی از اصول قانون اساسی کشور دانسته است.

جهرمی درادامه نامه خود نوشته است که این طرح باعث جاماندن کشور از فضای رقابت جهانی و حذف محتوایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساختار اجرایی کشور خواهد شد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، جمعی از مهم ترین کسب وکارهای آنلاین کشور مانند دیجی کالا و اسنپ و آپارات، انجمن تجارت الکترونیک ایران و بسیاری دیگر از فعلان فضای مجازی با ارسال نامه هایی به رئیس جمهوری بعدی ایران و همین طور رئیس مجلس، خواهان لغو و توقف این طرح مجلس شدند و اشکالات جدی بدان وارد ساختند.

خارج شدن این طرح از مجلس باعث خاموش شدن اعتراض کسب وکارهای فضای مجازی نسبت به این طرح نشده؛ چرا که همچنان مدیران شرکت های استارت آپی مختلف در شبکه های مجازی با هشتگ صیانت از کاربران به ایرادات این طرح و مخالفت با این طرح می پردازند. راه اندازی کارزار امضاء مخالفان با این طرح هم تا به امروز به بیش از 4هزار و 400 نفر تا این لحظه رسیده است.

مچنین به جز نامه های اعتراضی که از بالاترین مقام حوزه ICT یعنی وزیر ارتباطات گرفته تا صنف، در مخالفت از این طرح روز گذشته منتشر شد، شرکت هایی چون زرین پال، ابرآروان، استاد سلام، کارزیلا و … با قرار دادن بنر جداگانه در سایت خود مخالفتشان با این طرح را به سایتشان هم اضافه نموده اند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1080

به "طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان دهی پیغام رسان های اجتماعی از دستور کار مجلس خارج شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان دهی پیغام رسان های اجتماعی از دستور کار مجلس خارج شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید