گزارش سال 1403 گروه آچاره منتشر شد:

به گزارش مجله یافان، گروه آچاره، به عنوان یکی از پیشگامان بازار خدمات آنلاین در ایران، برای نخستین بار پس از هشت سال فعالیت مستمر گزارشی جامع از عملکرد خود را منتشر کرد. این گزارش تفصیلی خلاصه ای از مسیر پرفراز و نشیب این استارتاپ از سال 1396 تا خاتمه 1403 را روایت می نماید. آچاره توانسته طی این چند سال در دل چالش های بی شمار مالی و اجتماعی، میلیون ها کاربر و صدها هزار متخصص را به یکدیگر متصل کند. بر اساس گزارش سال 1403 آچاره این پلتفرم حالا بیش از 340 خدمات را در 32 دسته بندی اصلی به بیش از 3.5 میلیون کاربر خود ارائه می نماید.

گزارش سال 1403 گروه آچاره منتشر شد:

متن کامل گزارش عملکرد آچاره را از اینجا دانلود کنید.

در این گزارش تخمین زده شده آچاره پنجاه درصد از سهم بازار خدمات آنلاین در ایران را در اختیار دارد.

تولد یک ایده در قلب تهران

داستان آچاره از سال 1396، به وسیله سه هم بنیان گذار خود، حامد تاج الدین، بهمن امام و امیرحسام صلواتی، شروع شد. هدف آن ها تسهیل خدمات نظافت و تعمیرات در خانه ها بود؛ هدفی که بر اساس یادداشت این مدیران در گزارش سال 1403 آچاره، یک احتیاج عمیق در جامعه را نشانه گرفته بود. در روزهای نخست آچاره با ایجاد یک پلتفرم دوطرفه، در پی حل مشکل پیدا کردن متخصص تعمیرات و نظافت برای مردم بود. در این سال ها، آچاره در رقابتی تنگاتنگ با بازار سنتی و دیگر بازیگران نوظهور، توانست گام های خود را فراتر از پلتفرم صرف خدمات نظافتی گذاشته و امروز تبدیل به یک زیست بوم جامع خدمات حرفه ای آنلاین با ارائه بیش از 340 سرویس مختلف در 32 دسته اصلی گردد.

آمارها چه می گویند؟ نگاهی به رشد کاربران و متخصصان

قلب گزارش 8 ساله آچاره، آمارهایی است که رشد این پلتفرم را نشان می دهد. آچاره تا سرانجام سال 1403 توانسته است به یک جامعه بزرگ چند میلیونی کاربر فعال دست یابد. این عدد، سهم بزرگی از جامعه شهری ایران را در بر می گیرد و نشان می دهد که فرهنگ استفاده از خدمات آنلاین، نه یک پدیده لوکس، بلکه بخشی از زندگی روزمره مردم شده است. مهم تر از رشد کاربران، توسعه شبکه متخصصان است. آچاره امروز میزبان 210 هزار و 980متخصص در حوزه های گوناگون است. این متخصصان، که شامل طیف وسیعی از مشاغل، از تعمیرکار خودرو و لوله کش و برق کار تا استادکاران متخصص دکوراسیون و نظافت می شوند، بخش بزرگی از نیروی کار ایران را تشکیل می دهند. این پلتفرم برای بسکمک از آن ها، نه تنها منبع عایدی، بلکه یک چارچوب شغلی معین، با فرصت رشد و ارتقای مهارت فراهم نموده است. در گزارش این پلتفرم اعلام شده از سال 1396 تا سرانجام 1403، بیش از 6 میلیون و 200 هزار سفارش در پلتفرم آچاره ثبت شده است. در سال 1403، آچاره با ثبت روزانه بیش از 5 هزار سفارش، توانایی خود را در مدیریت سفارش های انبوه به اثبات رسانده است.

مطابق با گزارش آچاره، رشد آرام و پایدار این پلتفرم حاصل استمرار در ارائه کیفیتی قابل دفاع بوده و آچاره توانسته نرخ تبدیل سفارش های خود را در طول هشت سال فعالیت در مسیر رشد نگه دارد. این نرخ تبدیل، که نشان دهنده نسبت سفارش های صورت گرفته به سفارش های ثبت شده است، از 30٪ در سال 1396 به 53٪ در سال 1403 افزایش یافته است.

تعمیرات ساختمان و نظافت، محبوب ترین خدمات

بر اساس گزارش منتشر شده، پرطرفدارترین خدمات آچاره در سال 1403 با آمارهای قابل توجهی همراه بوده اند. بخش تعمیرات، بازسازی و نوسازی ساختمان با 31.5 درصد از کل سفارشات، رتبه اول محبوبیت را نزد کاربران کسب نموده است. در این بخش، خدمات سیم کشی و کابل کشی ساختمان با حدود 103 هزار سفارش و نقاشی ساختمان با حدود 85 هزار سفارش، محبوب ترین سرویس ها به شمار می روند.

نظافت و تمیزکاری در جایگاه دوم و تعمیرات اشیا با 17.3 درصد از کل سفارشات، در رتبه سوم واقع شده است. در این حوزه، تعمیر و سرویس کولر آبی با بیش از 207 هزار سفارش و نصب و تعمیر یخچال و فریزر با حدود 139 هزار سفارش، بیشترین محبوبیت را داشته اند. بعلاوه، در بخش لیگ ستارگان که بر اساس رضایت کاربران است، خدمات نصب و تعمیر دستگاه تصفیه آب با میانگین امتیاز 4.87 از 5 در صدر قرار گرفته است.

جامعه ای از متخصصین در سراسر ایران

گزارش آچاره تصویری دقیق از متخصصین این پلتفرم ارائه می دهد. این متخصصان از سراسر ایران در پلتفرم آچاره فعالیت دارند و این جامعه از مردان و زنان در سنین مختلف تشکیل شده است. بیش از 34 درصد متخصصان آچاره دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، در حالی که 65.1 درصد آن ها دارای تحصیلات دیپلم و سیکل هستند. این آمار نشان می دهد که مهارت های عملی و تجربه میدانی به جای مدارک دانشگاهی، به عنوان معیار اصلی پیروزیت در این پلتفرم عمل می نمایند.

در این میان، سهم زنان نیز در حال رشد بوده و به نزدیک 15 درصد رسیده است. این آمار، گویای نقش آچاره در توانمندسازی زنان و ایجاد فرصت های شغلی منعطف برای آن ها است.

عایدی سالانه متخصصان آچاره از 1.927 میلیون تومان در سال 1396 به 130 میلیون تومان در سال 1403 رسیده است. این رقم، 68 برابر رشد داشته، در حالی که حقوق کارگران بر اساس مصوبات دولت طی این سال ها تنها 13 برابر افزایش یافته است.

پرعایدیترین متخصص آچاره در سال ،1403 ماهانه بیش از 470 میلیون تومان عایدی کسب نموده است

پشتیبانی دو سویه، از کاربران و متخصصان

تیم پشتیبانی آچاره تا سرانجام سال 1403، چهارصد میلیون و 252 هزار و 346 ثانیه با کاربران صحبت نموده است که معادل 12.6 سال مکالمه مداوم است. میانگین زمان انتظار پاسخگویی در پشتیبانی آچاره تنها 1 دقیقه و 30 ثانیه است.

در ادامه گزارش آمارهای بیشتری از تیم پشتیبانی آچاره آمده و اشاره شده بیشترین دلایل تماس کاربران، ثبت سفارش تلفنی (32 درصد) و استعلام قیمت سرویس ها (30.9درصد) بوده است. نارضایتی ها تنها 5 درصد از تماس ها را تشکیل داده است.

ناگفته نماند 28 درصد از تماس های پشتیبانی مربوط به متخصصان است. آن ها عمدتاً برای پیگیری سفارش ها ( 49 درصد) و سوال درباره نحوه کار با نرم افزار (17.6 درصد) تماس می گیرند. نکته مهم اینجاست که بیش از 65 درصد نارضایتی های ثبت شده به وسیله متخصصان، مربوط به عدم پرداخت دستمزد از سوی کاربران است.

توسعه افق ها؛ نگاهی به زیرمجموعه های تازه گروه آچاره

گزارش آچاره تنها به خدمات B2C (کسب وکار به مشتری) محدود نمی گردد و بخش های تازهی از زیست بوم این گروه را نیز معرفی می نماید که نشان از استراتژی رشد هوشمندانه این شرکت دارد. آچاره بازار عضو تازه نفسی در گروه آچاره است که با هدف تامین هوشمندانه کالا برای پروژه های ساختمانی و تاسیساتی شکل گرفته است. در سال 1402، این مجموعه تنها با یک نفر فعالیت خود را شروع کرد و در سرانجام سال 1403 به یک تیم 6 نفره از متخصصان در واحدهای فروش، پشتیبانی، تأمین مالی و محصول توسعه یافت. آچاره بازار در تنها با سال فعالیت، پیروز به ثبت 1121 سفارش و کسب 43.1 میلیارد تومان فروش شده است. این آمار، پتانسیل بالای این پلتفرم در ارائه خدمات B2B (کسب وکار به کسب وکار) را به نمایش می گذارد.

ناگفته نماند در این گزارش، آچاره بازار به عنوان یک شریک راهبردی برای سازمان ها معرفی شده و ویژگی هایی مانند پنل اختصاصی ثبت درخواست، تأیید چندمرحله ای، داشبورد جامع مالی و امکان خرید اعتباری را ارائه می دهد.

آچاره سازه نیز عضو دیگری از گروه آچاره به شمار می رود و توانسته طی مدت کوتاه فعالیت خود رکورد های خوبی از خود برجای بگذارد. این پلتفرم به خدمات مرتبط با بازسازی و دکوراسیون در مقیاس های بزرگ می پردازد. آچاره سازه توانسته در مدت کوتاهی، با اجرای بیش از 1563 پروژه و رسیدگی به 2792 درخواست تعمیرات و نگهداری، فصل تازه ای از تحول در صنعت سنتی ساختمان رقم بزند. بر اساس گزارش 8 ساله آچاره، فروش سالانه این مجموعه از 30 میلیارد تومان در سرانجام سال 1400 به 148 میلیارد تومان در سرانجام سال 1403 رسیده است، که رشدی 4.9 برابری را نشان می دهد. بعلاوه، تعداد لوکیشن های تحت پوشش خدمات این مجموعه از 17 نقطه در سال 1400 به 970 لوکیشن فعال در سرانجام 1403 افزایش یافته است.

اقتصاد گیگ در دل خدمات آچاره

پدیده ای که با عنوان اقتصاد گیگ (Gig Economy) شناخته می گردد، یک تحول اساسی در ساختار بازار کار است که در آن مشاغل موقت و پروژه ای جایگزین مشاغل تمام وقت و سنتی می شوند. گزارش آچاره به وضوح نشان می دهد که این پلتفرم چگونه به یک بازیگر اصلی و پیشران در این مدل مالی در ایران تبدیل شده است.

از نگاه این گزارش، آچاره با ایجاد بستری برای 210 هزار متخصص، در واقع به هزاران نفر از نیروی کار ایران فرصت داده تا از مشاغل سنتی و چارچوب های کارفرما-کارمند خارج شده و به صورت مستقل و منعطف عایدی کسب نمایند. این پلتفرم، با از میان برداشتن واسطه ها، امکان اتصال مستقیم متخصص و مشتری را فراهم نموده و با ایجاد یک سیستم امتیازدهی و بازخورد، عدم تقارن اطلاعات که یک مشکل اساسی در بازارهای سنتی خدمات است را حل نموده است. در این مدل، مشتریان با آگاهی کامل از سوابق و امتیاز متخصص، انتخاب مطمئن تری دارند و متخصصان نیز با ارائه خدمات با کیفیت، می توانند اعتبار خود را افزایش دهند. این گزارش تاکید می نماید که در حالی که نهادهای دولتی با هزینه های بالا اقدام به اشتغال زایی می نمایند، آچاره تنها با 8 میلیون تومان به ازای هر نفر، شغل ایجاد نموده و بهره وری مدل مالی خود را به اثبات رسانده است. در نهایت، آچاره در این گزارش خود را فراتر از یک کسب وکار، بلکه به عنوان یک راه چاره بومی برای یک مشکل کهنه در بازار کار ایران معرفی می نماید.

خدماتی برای تمام ایران

گزارش سال 1403 آچاره نشان می دهد که خدمات این پلتفرم محدود به مرکز نبوده و فراتر از مرزهای تهران، به یک شبکه ملی بدل شده است. تا سرانجام سال 1403، یک میلیون و 210 هزار سفارش در شهرهایی به جز تهران ثبت شده است.

این سند، با ارائه آماری دقیق، بیشترین سهم از سفارش های خارج از تهران را به ترتیب به اصفهان با 27.91٪، کرج با 25٪ و مشهد با 13.9٪ اختصاص می دهد. این گستره جغرافیایی، گواهی بر این است که آچاره توانسته فرصت های شغلی را با مکانیسمی عادلانه تر در میان تمام شهرها توزیع نموده و خدمات آنلاین را به گستره وسیع تری از مخاطبان در سراسر ایران ارائه دهد. در شهرهایی مانند کرج، تبریز، شیراز و اصفهان، خدمات جابه جایی و باربری نیز در بین سه خدمت اول پرطرفدار قرار گرفته اند که نشان دهنده تطبیق این پلتفرم با احتیاجهای محلی است.

مسئولیت اجتماعی؛ فراتر از اعداد

گزارش 8 ساله آچاره، پرده از نگاه مسئولیت پذیر این شرکت برمی دارد. با توجه به آمارها، آچاره نقش مهمی در ایجاد اشتغال و عایدی برای صدها هزار متخصص ایفا نموده است و از این طریق، به تاب آوری مالی خانواده های بسکمک در سراسر کشور کمک نموده است. این شرکت با ارائه آموزش و ابزارهای مورد احتیاج، متخصصان را به سمت استانداردسازی خدمات خود سوق داده و در عمل، به ارتقای کیفیت نیروی کار در مشاغل سنتی کمک رسانده است. این رویکرد اجتماعی، ارزش آچاره را از یک صرفاً یک پلتفرم خدماتی، به یک نهاد موثر در توسعه پایدار بدل می نماید.

آچاره در سال 1403، یک الگو برای زیست بوم است

گزارش عملکرد سال 1403 گروه آچاره می تواند یک نقشه راه برای آینده استارتاپ های ایرانی باشد. این گزارش نشان می دهد که در اقتصاد پرچالش ایران، با تمرکز بر شفافیت، نوآوری و از همه مهم تر، درک عمیق از احتیاجهای انسانی و تمرکز بر برطرف احتیاج کاربران، می توان از یک ایده کوچک، یک شرکت بزرگ خدماتی بزرگ مدرن ساخت. آچاره در هشت سالگی خود، تنها از رشد خود نمی گوید؛ بلکه از رشد یک زیست بوم، از بهبود معیشت هزاران نفر و از توانایی یک پلتفرم در تغییر زندگی ها، صحبت می نماید.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 29 شهریور 1404 بروزرسانی: 29 شهریور 1404 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1791

به "گزارش سال 1403 گروه آچاره منتشر شد:" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش سال 1403 گروه آچاره منتشر شد:"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید