طبع شیر گاو، ماست گوسفندی، دوغ، کره و&ampamphellip

به گزارش مجله یافان، در این مقاله با شما مصلح و طبع انواع لبنیات مانند؛ طبع شیر، طبع ماست، طبع پنیر، طبع دوغ، طبع کره و باقی لبنیات را به دقت بررسی می کنیم.

طبع شیر گاو، ماست گوسفندی، دوغ، کره و&ampamphellip

مصرف محصولات لبنی برای حفظ سلامتی و به خصوص استحکام استخوان ها بسیار مفیدند. لبنیات مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت کلی بدن را تامین می کنند. این مواد مغذی شامل کلسیم، پتاسیم، ویتامین دی و پروتئین هستند. نکته قابل توجه در خصوص لبنیات مربوط به مزاج و طبع آن هاست. افراد با مزاج های مختلف باید فرآورده های لبنی خاصی را مصرف کنند. در غیر این صورت ممکن است از لحاظ سلامتی دچار مشکل شوند. از طرفی، شناخت مصلحات هر یک از فرآورده های لبنی می تواند مصرف آن ها را برای افراد با مزاج های مختلف امکان پذیر کند.

پیش از انتخاب ماده لبنی مورد مصرف تان، ابتدا بهتر است در خصوص گرمی و سردی مزاج خود اطمینان حاصل کنید. برخی از غذاها و حتی محصولات لبنی، مزاج متفاوتی دارند که در صورت هماهنگ نبودن با مزاج فرد مصرف کننده، ممکن است مسائلی را برای فرد ایجاد کنند. در ادامه این مقاله از بلاگ مجله یافان به مزاج فرآورده های لبنی مختلف اشاره می کنیم. داشتن آگاهی کافی در رابطه با مزاج این محصولات به شما کمک می کند که لبنیات مصرفی تان را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

حتما بخوانید: لبنیات و خواص وجود آن در برنامه غذایی روزانه

بررسی انواع طبع ها

قبل از آن که به بررسی طبع شیر، ماست گوسفندی و گاوی، دوغ و انواع لبنیات بپردازیم، ابتدا باید در خصوص انواع طبع ها اطلاعاتی کسب کنیم. به طور کلی طبع ها را باید در سه دسته زیر طبقه بندی کرد.

1- طبع گرم

2- طبع سرد

3- طبع معتدل

افراد موجود در هر کدام از این دسته ها ممکن است با توجه به طبعشان برخی اخلاق و عادات مشابه را داشته باشند. برخی از ویژگی های هر کدام از این طبع ها عبارتند از:

ویژگی های طبع گرم

افرادی که طبعی گرم دارند را می توان اشخاصی با روحیه بالا دانست. این افراد زودجوش و برونگرا هستند که می توانند به راحتی و زودتر با اشخاص دیگر دوست شوند. اما باید توجه داشت که این افراد به سرعت عصبانی می شوند. میل بسیار زیاد به شیرینی ها و داغ بودن بدن از دیگر نشانه هایی است که افراد می توانند با آنها متوجه شوند که طبعی گرم دارند. تعریق زیاد، جوش، خارش پوست و شوره سر از دیگر مواردی است که این افراد با آن ها روبرو هستند.

ویژگی های طبع سرد

طبع سرد را باید قالب ترین طبع در جهان دانست. افرادی که همیشه سرما تا عمق جانشان نفوذ می کند و رنگ پوست روشنی دارند را می توان به راحتی در این دسته قرار داد. افراد دارای طبع سرد کمتر عصبانی می شوند و معمولاً آن ها را انسان هایی خونسرد می دانند. افرادی که طبع سرد دارند، دوست دارند بیشتر بخوابند و استراحت کنند و معمولاً انرژی کمتری دارند.

این افراد با مشکل هضم دیرتر غذا نیز روبرو هستند و به همین دلیل بسکمک از افرادی که در این طبع قرار دارند، به اضافه وزن دچار می شوند. این گروه از افراد ممکن است بیشتر با بیماری هایی مانند ام اس و پارکینسون روبرو شوند.

ویژگی های طبع معتدل

نسبت به طبع گرم و سرد، افراد کمتری دارای طبع معتدل هستند. این افراد معمولاً بدنشان با شرایط محیطی سازگارتر است و سرما یا گرمای بیش از حد اذیتشان نمی کند. این افراد از نظر اخلاق نیز پایدارتر هستند و نه به سرعت افراد با طبع گرم، عصبانی می شوند و نه به آرامی بیش از حد افرادی که طبع سرد دارند، رفتار می کنند. البته باید بدانید که به خاطر واکنش کمتر بدن این دسته از افراد به انواع غذاها و شرایط آب و هوایی، احتمال این که به برخی بیماری های نهفته و بدون علامت دچار شوند، زیاد است.

انواع مزاج

پس از آن که در خصوص طبع و انواع آن اطلاعاتی ارائه کردیم، نوبت به انواع مزاج می رسد. با کسب دانش در این بخش بهتر می توان کار بررسی طبع شیر، ماست گوسفندی و گاوی، دوغ و انواع لبنیات را انجام داد. باید بدانید که مزاج از ترکیب عنصرهای چهارگانه (آتش، آب، باد و خاک) در بدن به وجود می آید. مزاج های اصلی عبارتند از:

مزاج گرم و خشک

عنصر غالب مزاج گرم و خشک که به آن صفراوی هم گفته می شود، آتش است. این افراد معمولاً پرانرژی و لاغر هستند. همچنین در بسکمک مواقع تشنه بوده و زود عصبانی می شوند. این افراد میل بسیار زیادی به خوردن غذاهای سرد و ترش دارند.

مزاج گرم و تر

مزاج گرم و تر یکی دیگر از مزاج هاست که به آن دموی نیز گفته می شود. عنصر افراد با این مزاج باد است. بدن عضلانی و رگ های برجسته از بارزترین خصوصیات ظاهری این افراد است. این افراد در گرما بیشتر از سرما اذیت می شوند. این افراد معمولاً به غذاهای شیرین یا ترش علاقه دارند.

مزاج سرد و خشک

یکی دیگر از انواع مزاج ها، سرد خشک یا سوداوی است. عنصر غالب این مزاج را خاک می دانند. افرادی با مزاج سرد و خشک بسیار سرمایی هستند و معمولاً پوست تیره ای دارند. خونسردی و برونگرایی از دیگر نشانه های این دسته افراد است. آن ها میل زیادی به خوردن غذاهای شیرین و گرم نشان می دهند.

حتما بخوانید: تغذیه سرد مزاجها و رژیم غذایی

مزاج سرد و تر

آخرین مزاج، سرد و تر یا بلغمی است که عنصر غالب آن را باید آب دانست. افراد بلغمی معمولاً اضافه وزن دارند. از دیگر نشانه های آن ها رنگ پوست سفید یا روشن و عطش کمتر برای نوشیدن آب و مایعات است. انرژی کم و خونسردی از دیگر نشانه های افراد با مزاج سرد و تر محسوب می شود. این افراد از خوردن ادویه های مختلف و غذاهای شیرین لذت می برند.

مصلح طبع مواد غذایی چیست؟

حال که با انواع طبع ها و مزاج ها آشنا شدید، باید اطلاعاتی در خصوص مصلح مواد غذایی نیز داشته باشید. با کسب این اطلاعات در کنار بررسی طبع شیر، ماست گوسفندی و گاوی، دوغ و انواع لبنیات، می توانید مصلح مناسب هر کدام را تشخیص دهید. مصلح در حقیقت به غذاهایی می گویند که باعث می شود تا تأثیرات طبع غذایی که می خوریم در بدن متعادل تر شود. خوردن لبنیات با مصلح مناسب باعث می شود تا افراد با مسائل ناشی از طبع لبنیات مورد نظر و مزاج خودشان روبرو نشوند یا شدت آن را به میزان مناسبی کم کنند.

پس از آن که در خصوص انواع طبع و مزاج اطلاعاتی کسب کردید. نوبت به آن رسیده به بررسی طبع شیر، ماست گوسفندی و گاوی، دوغ و انواع لبنیات مشغول شویم. در ادامه می توانید طبع برخی از پر مصرف ترین مواد لبنی را مشاهده کنید.

طبع انواع لبنیات

لبنیاتطبعمصلح
طبع شیر گاو پاستوریزهسرد و ترعسل، گلاب، خرما و شکر
طبع شیر گاو محلیگرم و ترشکر، عسل و گلاب
طبع ماستسرد و ترموسیر، نعنا، کاکوتی، گل محمدی و پونه
طبع ماست چکیدهگرم و ترآویشن، عسل، مغز گردو و نعنا خشک
طبع پنیرسرد و ترنعنا، آویشن و مغز گردو و عسل
طبع کرهسرد و ترعسل، شکر سرخ، نمک
طبع دوغسرد و ترآویشن، سیر، کاکوتی، نعنا، زنیان
طبع کشکسرد و خشکگل انگبین، نعناع خشک، پونه کوهی و سیر
طبع خامهگرم و ترعسل
طبع سرشیرسرد و ترعسل و شکر

طبع شیر

طبع شیر گاو پاستوریزه و طبع شیر بز؛ سرد و تر است.

اما طبع شیر گاو محلی و تازه؛ گرم و تر است.

به طور کلی، هر چقدر چربی شیر بیشتر باشد، طبع آن رو به سردی می رود و با توجه به اینکه چربی شیرهای کارخانه ای در طول فرایند تولید از آن ها گرفته می شود، طبع شان سردتر است. در خصوص شیر شتر و گاومیش باید گفت که طبع کاملا گرمی دارند و برای افراد گرم مزاج انتخاب مناسبی نخواهند بود. همچنین، شیر گوسفندی از شیر گاو غنی تر و چرب تر بوده و مزاج آن معتدل است.

مصلح شیر

برای از بین بردن سردی شیر گاو پاستوریزه و شیر بز می توان پیش از مصرف مصلحاتی نظیر عسل، گلاب، خرما و شکر به آن ها اضافه کرد. برای تعدیل گرمای شیر محلی و سایر شیرها با مزاج گرم می توان از شکر، عسل و گلاب استفاده کرد.

طبع ماست

طبع ماست معمولی نسبت به ماست چکیده سردتر است.

در زمان خرید ماست باید بدانید که ماست معمولی دیر هضم است و برای افراد سرد مزاج و کسانی که به بیماری های استخوانی، پارکینسون، روماتیسم و اعصاب و روان مبتلا هستند، توصیه نمی شود. با این حال، اضافه کردن مصلحات می تواند از سردی آن بکاهد.

مصلح ماست

برای کاهش عوارض جانبی ماست معمولی می توانید آن را با مصلح های مختلفی نظیر موسیر، نعنا، کاکوتی، گل محمدی، پونه و زنیان مصرف کنید. همچنین برای غلبه بر گرمی ماست چکیده نیز می توانید از آویشن، عسل، مغز گردو، نعنا خشک و سبزی های معطر استفاده کنید.

طبع پنیر

طبع پنیر تازه؛ سرد و تر است و می تواند برای افراد سرد مزاج مضر باشد. با توجه به اینکه بسکمک از فرآورده های لبنی از جمله شیر و پنیر در کارخانه های تولید کننده تحت فرایند هایی قرار گرفته و حجم زیادی از چربی آن ها گرفته می شود، طبع سردی پیدا می کنند.

مصلح پنیر

اگر مزاج سرد و تری دارید، بهتر است پنیر تازه را با مصلح هایی مانند نعنا، آویشن و مغز گردو و عسل میل کنید تا از بروز مسائل گوارشی همچون نفخ جلوگیری شود.

پنیر کهنه مانند پنیر لیقوان، طبع گرم و خشکی دارد. برای افراد گرم مزاج که تمایل به مصرف پنیر کهنه دارند توصیه می شود که آن را در کنار عسل، سبزی های معطر، نعنا، آویشن و عسل مصرف کنند.

طبع کره

مزاج و طبع کره گاو گرم و تر بوده و برای تقویت اعصاب و جلوگیری از یبوست موثر است. رنگ کره ها بر حسب شیری که از آن گرفته می شوند، متفاوت خواهد بود. مصرف کره برای حفظ رطوبت پوست و افزایش وزن افراد لاغر مناسب است.

مصلح کره

افراد با مزاج گرم و تر بهتر است کره را همراه با عسل، شکر سرخ، نمک و ادویه قابضه مصرف کنند تا مصلح باشد.

طبع دوغ

طبع دوغ سرد و تر است و کلسیم موجود در این ماده غذایی برای تقویت و استحکام استخوان ها بسیار مفید است. کسانی که مزاج سردی دارند، در اثر مصرف دوغ بدون استفاده از مصلحات آن ممکن است دچار ضعف و سرگیجه شوند. همچنین افرادی که دچار ورم و درد مفصل هستند یا از مسائل معده رنج می برند، بهتر است از مصرف این نوشیدنی پرهیز کنند.

مصلح دوغ

برای تعدیل طبع سرد دوغ می توان از افزودنی هایی همچون آویشن، سیر، کاکوتی، نعنا، زنیان، سیاه دانه، پونه، فلفل و زیتون استفاده کرد. از اینجا برای خرید دوغ اقدام کنید.

طبع کشک

طبع کشک؛ سرد و خشکی است. کشک برای جلوگیری از پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی، درمان عفونت و مسائل پوستی و حفظ سلامت مادران باردار موثر بوده و درصد کلسیم و پروتئین موجود در آن نسبت به لبنیات دیگر بسیار بالاتر است. جدا از فواید کشک برای بدن، اشخاص مسن یا افرادی که دارای مزاج سرد هستند نباید از آن استفاده کنند، زیرا باعث بروز نفخ و درد معده در آن ها خواهد شد.

حتما بخوانید: طبع گوشت گوساله سرد است یا گرم؟

مصلح کشک

مصلحات کشک شامل گل انگبین، نعناع خشک، پونه کوهی و سیر هستند که می توانند در کاهش سردی آن موثر باشند.

طبع خامه

خامه معمولا برای صبحانه و تهیه انواع شیرینی مورد استفاده قرار گرفته می شود.

طبع خامه گرم و تر است و مصرف آن برای افراد با مزاج گرم و خشک و کسانی که چربی خون بالایی دارند، توصیه نمی شود.

مصلح خامه

از طرفی، اشخاصی که دچار مسائل معده نظیر نفخ و رفلاکس هستند و یا افراد کم تحرک بهتر است از مصرف آن پرهیز کنند یا خامه را همراه با مصلح آن که عسل است، مصرف کنند.

طبع سرشیر

به طور معمول، سرشیر میزان زیادی از چربی شیر را در خود ذخیره می کند. در نتیجه، به دلیل انرژی بالایی که دارد مصرف آن به خصوص برای بچه ها در وعده صبحانه بسیار مناسب است. مزاج سرشیر سرد و تر است و مصرف آن برای تقویت اعصاب، رفع یبوست، رفع خشکی حنجره و ریه و همچنین کمک به افزایش وزن موثر خواهد بود. عده ای که دچار ناراحتی معده هستند یا طبع سردی دارند بهتر است از مصرف آن خودداری کنند.

مصلح سرشیر

سرشیر را با مصلحات آن نظیر عسل و شکر سرخ مصرف می کنند تا از سرمای آن کاسته شود.

طب سنتی، مواد غذایی را با توجه به مزاج و طبع افراد مختلف، دسته بندی کرده است. هر فرد بهتر است برای حفظ شادابی و سلامت بدن خود، مواد غذایی را بر اساس نوع مزاجش، انتخاب کند. در این میان، جالب است بدانید که مزاج فرآورده های لبنی گوناگون نسبت به یکدیگر متفاوت هستند و عدم آگاهی از این موضوع و آشنا نبودن با مصلحات هر یک از آن ها می تواند مسائلی را برای شما ایجاد کند. پس بهترین کار این است که پیش از انتخاب ماده لبنی مورد نظرتان، نسبت به مزاج آن اطلاعات کافی کسب کنید تا از عوارض احتمالی مصرف آن ها جلوگیری شود.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1435

به "طبع شیر گاو، ماست گوسفندی، دوغ، کره و&ampamphellip" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع شیر گاو، ماست گوسفندی، دوغ، کره و&ampamphellip"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید