رهبر اپوزیسیون بلاروس از سازمان ملل یاری خواست

به گزارش مجله یافان، رهبر اپوزیسیون بلاروس از سازمان ملل خواست تا آنچه اقدامات سرکوب گرایانه رئیس جمهوری بلاروس علیه معترضانی خواند که وی را به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته متهم می نمایند، محکوم کند.

رهبر اپوزیسیون بلاروس از سازمان ملل یاری خواست

به نقل از خبرگزاری رویترز، سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس در جریان سخنرانی در جلسه غیررسمی شورای امنیت که روز آدینه به صورت مجازی برگزار گردید، همچنین از سازمان ملل خواست تا یک هیات ناظر بین المللی به بلاروس اعزام کند و گفت: کمیسیون حقوق بشر باید نشست ویژه ای را درخصوص شرایط حقوق بشر در این کشور برگزار کند.

وی همچنین از جامعه بین الملل خواست تا علیه افرادی که مسئول نقض های انتخاباتی و جنایت علیه بشریت هستند، تحریم هایی اعمال کند.

سوتلانا تیخانوفسکایا در نخستین درخواست خود برای مداخله بین المللی در این بحران گفت: ما مردم بلاروس به یاری سازمان ملل احتیاج داریم تا نقض های فاحش حقوق بشر و بی اعتنایی بدبینانه به منزلت و شرافت انسانی را متوقف کنیم.

وی اضافه کرد: ما از سازمان ملل می خواهیم تا استفاده افراطی از قوه قهریه توسط سرویس های امنیتی بلاروس علیه معترضان را محکوم کند.

رهبر اپوزیسیون بلاروس از ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در این نشست سخنرانی کرد؛ جایی که وی پس از شروع اقدامات سرکوب گرایانه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس به آنجا فرار کرد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اخیرا اعلام کردند، گزارشاتی را درباره هزاران مورد شکنجه، ضرب و جرح و بدرفتاری پلیس با معترضان دریافت نموده اند. این در حالی است که دولت بلاروس هرگونه بدرفتاری با بازداشت شدگان را رد نموده و تاکید دارد که نیروهای امنیتی رفتار مناسبی در برابر معترضان دارند.

سوتلانا تیخانوفسکایا در ادامه سخنان خود گفت: ما از سازمان ملل می خواهیم تا هیات نظارت بین المللی لازم را به بلاروس اعزام کند تا گزارش دسته اولی را از اتفاقاتی که درآنجا رخ می دهد، ثبت نمایند. مخبر ویژه سازمان ملل در بلاروس باید اجازه دسترسی و تحرک آزادانه در این کشور را داشته باشد.

در همین حال، فعالان حقوق بشر اعلام کردند پلیس بلاروس پنج دانشجو در مینسک را بازداشت کرد و تصاویر ویدئویی منتشر شده در رسانه های اجتماعی نیز صحنه های خشونت آمیزی را از بازداشت شدگان که توسط افسران پلیس در راهروهای پرجمعیت بر روی زمین کشیده می شدند، نشان دادند.

این بازداشت ها در ساختمان موسسه دولتی زبان شناسی مینسک صورت گرفت که چند روز قبل به دانشجویان هشدار داده بود، اگر اعتراضاتشان علیه پیروزی مجدد لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته را متوقف ننمایند، با پلیس تماس خواهد گرفت.

تصاویر منتشر شده در رسانه های اجتماعی ده ها دانشجو را نشان می داد که بیت آیا صدای آواز خواندن مردم را می شنوید از یک سرود اعتراضی را با یکدیگر می خواندند، در حالی که پشت پرچم سفید و سرخ که نماد اپوزیسیون است، ایستاده بودند.

تصاویر دیگر، دانشجویانی را نشان دادند که به شدت به افسران پلیسی که بازداشت شدگان را بر روی زمین می کشیدند، اعتراض می کردند و از یکی از مسئولان دانشگاه می خواستند تا کاری انجام دهند.

یکی از سخنگویان وزارت کشور بلاروس گفت: این بازداشت ها بخشی از یک فرایند اجرایی هستند و هیچ ارتباطی با رویدادهای روز آدینه و آواز خواندن معترضان ندارند.

بر اساس گزارش رسانه های بلاروسی و پست های منتشر شده در رسانه های اجتماعی، این پنج دانشجو اواخر روز آدینه پس از آنکه به شرکت در اعتراضات غیرقانونی متهم شدند، از بازداشتگاه آزاد شدند.

شبکه یورورادیو فیلمی از دانشجویان را نشان داد که پس از این بازداشت ها در مقابل مسئولان این دانشگاه ایستاده و شعار شرم بر شما سر دادند. ده ها تن از مردم نیز در مقابل این دانشگاه به نشانه همبستگی با این دانشجویان تجمع کردند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 542

به "رهبر اپوزیسیون بلاروس از سازمان ملل یاری خواست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبر اپوزیسیون بلاروس از سازمان ملل یاری خواست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید