احتمال احیای برجام در 45 روز آینده چقدر است؟!

به گزارش مجله یافان، معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره نتایج مذاکرات سه روزه وین گفت: نتیجه ای که تا به امروز به آن رسیده ایم، این است که در راستا درستی هستیم. سید عباس عراقچی با بیان این که کوشش های هر دو گروه کاری تحریم ها و اقدامات ایران خوب بود، اضافه نمود: همچنان احتیاج است بحث ها ادامه یابد. به ویژه دور موضوع برطرف تحریم ها که موضوع پیچیده ای است. روز آدینه گزارش های ها دو گروه کاری را شنیدیم. تصمیم گرفتیم فرصتی داده گردد که اعضا به پایتخت های خود بروند و مشورت های لازم را انجام بدهند و چهارشنبه هفته آینده برای از سر گیری تبادل نظر ها بازگردند.

احتمال احیای برجام در 45 روز آینده چقدر است؟!

به گزارش مجله یافان، معاون سیاسی وزیر امور خارجه فهرست تحریم های ضدایرانی را که آمریکا برای بازگشت به برجام باید یکباره لغو کند بیش از 1500 تحریم، شامل تحریم های موضوعی، افراد و مؤسسات برشمرد و اضافه نمود:. خطی که در مذاکرات وین پیگیری کردیم و این هفته هم ادامه آن را پی خواهیم گرفت بر اساس مواضع قطعی نظام بوده و خواهد بود که اعلام شده است.

همچنین ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با سازنده تلقی کردن مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته ای، گفت که آمریکا نمی گذارد انتظارات درباره این مذاکرات از موقعیت فعلی اش پیشی بگیرد.

جهت احیای برجام هموار شده است

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در تبادل نظر با مجله یافان با اشاره به اینکه بنده از قبل گفته بودم که جهت برای احیای برجام هموار خواهد شد، گفت: سه رویکرد در خصوص برجام می توان متصور بود، رویکرد اول در خصوص نظر ایران است که اعلام شده اول باید به صورت یکجا تحریم ها برداشته گردد، دوما راستی آزمایی باید صورت گیرد و سوما اگر راستی آزمایی با موفقیت همراه گردد، ایران تعهدات خود را انجام خواهد داد. رویکرد دوم نیز مربوط به آمریکا است که خواهان اجرای گام به گام دو طرف شده است.

وی اضافه نمود: رویکرد سوم نیز مربوط به اروپا است که به صورت گام به گام است، اما نکته مهم این است که از سوی رهبران سیاسی دو طرف فرمان حکومتی برای مذاکره صادر شده، که این مذاکرات شکل گرفت، حال آن چیزی که اهمیت دارد این است که برجام چگونه احیا خواهد شد، بر این اساس تبادل نظر های کارشناسی در دو کمیته ای که ذیل کمیسیون برجام تشکیل شده در حال پیگیری است، تا بر سر یک طرح و چارچوب مشخص برای اجرای تعهدات توافق حاصل گردد.

فلاحت پیشه گفت: باید در یک زمان مشخص و یک روز مشخص دو طرف تعهدات خود را به صورت همزمان انجام دهند، با این اقدام است که می توان برجام را به سلامت از این جهت عبور داد، از سوی دیگر این موضوع نباید به تحولات سیاسی داخلی نیز برخورد کند، تحولات سیاسی که در داخل ممکن است رخ دهد آن قدر که برای بعضی در داخل اهمیت دارد، برای آمریکایی ها مهم نیست و این نشان می دهد که بعضی ها در داخل سیاست خارجی را از طریق ای برای تامین منافع حزبی و جناحی خود قرار داده اند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه کاملاً مشخص است از آمریکایی ها از موضع قبلی خود عدول نموده اند، یادآور شد: ایران طی این مدت با برداشتن گام های کاهشی خود گفت که در خاتمه اجرای هر گام، پنجره دیپلماسی باز است و هرگاه که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد، ایران نیز تعهداتش را اجرا خواهد نمود، در چنین شرایطی این رویکرد از روی قدرت انجام شد و باعث شد که طرف مقابل نیز حرکاتی انجام دهد که نتیجه آن را امروز می بینیم که تبادل نظر های کارشناسی در شرایط فشرده و کم سابقه ای در حال اجرا است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: از سوی دیگر اگر قرار باشد گام هایی برای بازگشت دو طرف به تعهدات برجام طراحی گردد، باید این موضوع در یک چارچوب کاری کامل شفاف رخ دهد، به بیان دیگر اگر قرار باشد که اجرای گام به گام انجام گردد، باید در همان قدم اول شاکله اصلی تحریم ها برداشته گردد و گام های بعدی نیز برداشته گردد، اما همانطور که عرض کردم بهترین اقدام اجرای تعهدات دو طرف لغو تحریم ها در یک زمان مشخص است، به نظر می رسد تا خاتمه مهلت باقی مانده توافق ایران و آژانس و قبل از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران، یعنی 45 روز آینده برجام احیا خواهد شد.

باید در 1.5 ماه آینده کار را تمام کرد

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با مجله یافان با اشاره به اینکه از شواهد و قرائن برمی آید که برجام احیا خواهد شد، گفت: با توجه به اخباری که از وین مخابره شده، قرار است آمریکا تحریم های که در تعارض با برجام است را لغو کند و در مقابل ایران نیز به تعهدات هسته ای خود برگردد، به نظر می رسد، دو طرف در یک روز مشخص به تعهدات خود بازگردند. اما موضوع اصلی و بحث اساسی این است چه نوع تحریم هایی وبا چه گستردگی باید لغو گردد، به نظر می رسد تحریم های بخش نفت، پتروشیمی، خودرو، فلزات اساسی و گرانبها و همچنین آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشور های مختلف، شامل این برطرف تحریم ها باشد.

وی اضافه نمود: بر همین اساس دو کمیته فرعی در مذاکرات وین تشکیل شد، یک کمیته تحریمی که چگونگی برطرف تحریم ها را مشخص خواهد نمود و یک کمیته فنی که نحوه بازگشت گام های کاهشی ایران را مشخص می نماید، این در حالیست که در زبان دیپلماسی اینطور نیست که ما به صورت صد درصد چیزی را که می خواهیم به دست بیاوریم، این موضوع هم در خصوص ایران و هم در خصوص آمریکا صدق می نماید، بنابراین این نیست که انجام مذاکره جاده یک طرفه باشد، بلکه دیپلماسی یک جهت دو طرفه است که می تواند دیدگاه های دو طرف را به یکدیگر نزدیک کند.

بهشتی پور با اشاره به اینکه جهت طولانی برای رسیدن به توافق وجود دارد، اضافه نمود: در حال حاضر دو طرف به یک فهم مشترک دست پیدا نموده اند، به نظر بنده اگر نمایندگان ایران به صورت مستقیم با نمایندگان آمریکا مذاکره نمایند، هم کار تسهیل شده و نتیجه زودتر حاصل می گردد، هم می توان از بروز ابهامات جلوگیری کرد از سویی اگر ما با آمریکایی ها الان به صورت مستقیم مذاکره کنیم، اتفاقی رخ نمی دهد، تنها تبادل نظر انجام می دهیم و قرار نیست که هر جا آن ها را بگویند ما هم بی چون و چرا آن را انجام دهیم.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه طولانی شدن مذاکرات به زیان ایران است، ادامه داد: با توجه به اینکه الان ما در شرایط تحریمی هستیم، هر روز را که از دست می دهیم این موضوع باعث فشار بیشتر به مردم و اقتصاد کشور می گردد، اما برای آمریکایی ها اینطور نیست، این در حالیست که 45 روز دیگر مهلت ایران در خصوص توافق با آژانس نیز به خاتمه می رسد و اگر در خاتمه این موعد توافقی حاصل گردد، ایران به اجرای پروتکل الحاقی خاتمه خواهد داد، که این موضوع به سخت شدن مذاکرات اضافه نموده می گردد، بنابراین اگر قرار است که اتفاقی رخ دهد باید در این یک ماه و نیم آینده شرایط مشخص گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 925

به "احتمال احیای برجام در 45 روز آینده چقدر است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال احیای برجام در 45 روز آینده چقدر است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید