کاهش عایدی سرانه و توان مردم برای سفر در دوران کرونا

به گزارش مجله یافان، معاون گردشگری گفت: یکی از ابعاد اثرگذاری کرونا، کاهش عایدی سرانه عموم مردم بوده که در نتیجه آن، توان مردم را برای سفر به شدت تحت تاثیر قرار داده است. برنامه ها برای تحریک و تقویت تقاضا باید متناسب با فراهم آوردن استطاعت اقتصادی مردم باشد.

کاهش عایدی سرانه و توان مردم برای سفر در دوران کرونا

ایسنا: نشست مدیریت توسعه و پایداری در عصر تحولات بنیادین به همت کمیته گردشگری هجدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس این کمیته و رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ـ، علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ، حمیدرضا ضرغام بروجنی ـ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ـ، سالواتور مسینا ـ رییس دپارتمان مطالعات اروپا ـ و پروفسور فابیو کاربونه ـ مدرس و پژوهشگر مدیریت گردشگری بین المللی در دانشکده بازاریابی و مدیریت دانشگاه کاونتری ـ در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید.

شالبافیان، معاون گردشگری درباره آثار غیرمادی همه گیری کرونا در جهان، گفت: هنوز تخمین و ارزیابی دقیقی از آثار غیرمادی که کرونا بر گردشگری وارد نموده است، نداریم، نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورها اطلاعات دقیقی از این آثار اعلام نشده است. تا کنون مطالب زیادی درباره ضررهای اقتصادی همه گیری کرونا گفته شده است، اقتصاددانان به ویژه در کشورهایی که گردشگری نقش مهمی در اداره اقتصاد آن ها دارد به سنجش اثرات اقتصادی پرداخته اند. بعلاوه نهادهای بین المللی مانند شورای جهانی سفر و انجمن بین المللی گردشگری ارزیابی اثرات اقتصادی شیوع کووید- 19 را مورد آنالیز و تطبیق قرار داده اند، اما در خصوص آثار غیرمادی که کوید- 19 داشته است، باید به خروج نیروی انسانی از این صنعت اشاره کنیم. الزاما یکی از تدابیری که باید اتخاذ گردد این است که چگونه نیروی انسانی باتجربه ای که سال های زیاد در این صنعت پرورش داده و برای شان سرمایه گذاری شده است دوباره به این صنعت بازگردند، یا چگونه نیروی انسانی مورد احتیاج این صنعت تامین گردد. یکی از مواردی که باید درکشور ما مورد توجه قرار بگیرد این امر است.

وی اضافه کرد: نکته دوم در مدیریت گردشگری پساکرونا، اولویت بندی در بازارهای هدف گردشگری است و باید شناخت دقیقی از حوزه هایی داشته باشیم که احتیاج به بازارسازی دارند. بر اساس گزاره های نهادهای بین المللی، گردشگری داخلی و توسعه آن باید در صدر توجه برنامه ریزان قرار گیرد و برنامه های متناسب با احیای گردشگری داخلی تدبیر و اندیشیده گردد، زیرا این موضوع در کشورهایی مانند کشور ما به اذعان نهادهای مطالعاتی گردشگری داخلی تاثیر اقتصادی بیشتری نسبت به گردشگری ورودی دارد، بنابراین اهمیت دوچندانی پیدا می نماید.

معاون گردشگری گفت: با توجه به این که یکی از ابعاد اثرگذاری بیماری کرونا، کاهش عایدی سرانه عموم مردم بوده، بنابراین توان مردم برای سفر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، به همین علت برنامه ها برای تحریک و تقویت تقاضا باید متناسب با فراهم آوردن استطاعت اقتصادی برای مردم باشد.

او اضافه کرد: در این شرایط نقش دستگاه های دولتی برای ارائه خدمات رفاهی سفر و نقش دولت در ابعاد کلان برای ارائه تسهیلات تقاضا اهمیت پیدا می نماید. از سوی دیگر تقویت عرضه هم باید مورد توجه قرار گیرد، برای مثال بازگشت تاسیسات اقامتی به ارائه خدمات و فعال شدن دفاتر خدمات مسافرتی به ارائه و فروش پکیج های سفر اهمیت دارد. عرضه باید متناسب با تقاضایی که احتمال زیاد علی رغم کاهش قدرت خرید مردم، رو به برتری دارد، تنظیم گردد.

شالبافیان ادامه داد: در حوزه گردشگری ورودی هم باید اولویت بندی دقیقی صورت گیرد. در کشورمان امکان تحریک تقاضا برای ورود به ایران از بازارهای کشورهای منطقه و همسایه بیشتر است.

ایمانی خوشخو، رییس کمیته گردشگری هجدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت نیز گفت: گردشگری جزو بزرگترین پدیده های جابه جایی انسان است، به همین علت ضرورت مدیریت در آن به خوبی احساس می گردد. امیدواریم با توجه به جایگاه دانشمندان حرف های خوبی برای توسعه گردشگری داخلی داشته باشیم.

سالواتور مسینا، رییس دپارتمان مطالعات اروپا در این نشست با تاکید بر راهکارهای برطرف معضلات امروز گردشگری در سراسر جهان، گفت: ما احتیاج داریم تا حد ممکن موقعیت سابق خود را در صنعت گردشگری حفظ کنیم. شاید لازم باشد که بعضی کارها را از نو شروع کنیم، در این حین نباید برای فراوری بیشتر به کارگرها نگاه عددی و کمی داشته باشیم. موضوع مهم توجه به چالش های فرهنگی است که در عین حال نباید میراث فرهنگی بومی خود را از دست بدهیم.

وی تفاوت میان میراث فرهنگی و مردم را یک اشتباه بزرگ دانست و اظهار کرد: در کنار فرهنگ باید هویت خود را دوام زیادی ببخشیم تا بتوانیم به رشد فرهنگی برسیم. بعلاوه از آن جایی که محیط زیست متعلق به تمام مردم است، باید نگرش همه جانبه یا مقیاس وسیع در این زمینه همراه با پیشرفت گردشگری داشته باشیم.

مسینا اضافه کرد: جهانی شدن یک پاسخ نیست، بلکه یک خطر بزرگ است به ویژه برای شرکت های کوچک. ما باید همدیگر را بهتر بشناسیم تا ایده های ناب در جهان چرخش داشته باشد. تا حد ممکن باید اشتباهات خود را کم کنیم و سیاست های جدیدی خلق کنیم.

فابیو کاربونه، استاد دانشگاه کاونتری انگلیس که کارشناس گردشگری و صلح نیز محسوب می گردد، گفت: ایران را به خوبی می شناسم و می دانم که توسعه گردشگری در ایران اهمیت زیادی دارد و یکی از چالش هایی که دارد پایداری در آینده است. راه کار مؤثر ایجاد یک طرز تفکر پایدار است که دانشگاه ها در این خصوص تاثیر زیادی دارد. بعلاوه پایداری را نباید تنها منوط به محیط زیست و طبیعت بدانیم؛ چراکه یک مفهوم فلسفی است. در این راستا سازمان ملل هشدار داده است که توسعه پایدار بدون صلح امکان پذیر نیست.

او اضافه کرد: مهم طرز تفکری است که ما را در راستا توسعه گردشگری راهنمایی می نماید. نوآوری باید راهنمایی شده باشد. دو واژه کلیدی در این عرصه اهداف بلندمدت و منظره ما است. باید توجه داشت که بدون استراتژی مشخص نمی توانیم به پیشرفت برسیم.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1276

به "کاهش عایدی سرانه و توان مردم برای سفر در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش عایدی سرانه و توان مردم برای سفر در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید