رشد مالی ایران چقدر است؟ ، زیرساخت رشد 8 درصدی آماده است؟

به گزارش مجله یافان، اخیرا علی بهادری جهرمی در ارزیابی خود از شرایط مالی کشور، به مانند دیگر دولتمردان در ابتدای سخنانش مسئولیت اوضاع را متوجه دولت قبلی نموده و با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در حالی کارش را شروع نموده که نرخ تورم 60 درصد بوده است، تاکید نموده که حالا این شاخص به 40 درصد رسیده است. وی بعلاوه اشاره نموده که با وجود اجرای سیاست ارز ترجیحی، تورم ماهانه از 4.2 درصد شهریور سال گذشته به 2 درصد رسیده است.

رشد مالی ایران چقدر است؟ ، زیرساخت رشد 8 درصدی آماده است؟

به گزارش تجارت نیوز؛ سخنگوی دولت، در تشریح شرایط کنونی کشور تاکید نموده که رشد مالی به بالای پنج درصد رسیده است. اظهارات قبلی مقامات مالی در دولت های پیشین هم حکایت از این داشت که وقتی قصد داشتند کارنامه مالی مطلوبی از خود به نمایش بگذارند به داده های آماری مرکز یا نهادی استناد می کردند که شرایط بهتری از اقتصاد ایران را نشان می دادند.

در حال حاضر هم با رجوع به پایگاه مرکز آمار ایران می توان مشاهده کرد که نرخ رشد مالی ایران در شش ماهه اول سال 1401 (براساس سال پایه 90) 3.3 درصد است که نشان از این دارد که سخنگوی دولت به داده های آماری مرجع دیگری استناد نموده است.

تکرار مجدد رشد 5 درصدی اقتصاد ایران

این اولین بار نیست که سخنگوی دولت به رشد مالی پنج درصدی اشاره می نماید. در آذرماه سال جاری هم، او در یک برنامه تلویزیونی میانگین نرخ رشد مالی را در یک سال گذشته نزدیک به پنج درصد اظهار داشت. بهادری جهرمی بعلاوه به این موضوع اشاره نمود که آخرین تصویر از اقتصاد ایران در 1401 نشانگر رشد مالی مثبت برای چندمین فصل متوالی است، اما هنوز حجم حقیقی اقتصاد ایران با سال های قبل از دوران تحریم فاصله معناداری دارد.

سخنگوی دولت سیزدهم در سخنان خود رشد مالی 10 سال گذشته را صفر اعلام و تاکید نمود این امر به معنای این است که چرخ مالی ما نچرخیده است.

اقتصاددان هم دهه 90 را دهه رکود اقتصاد ایران نام گذاری نموده اند. کافی است نگاهی به آمار های اقتصاد کلان در این دوره بیاندازیم و پی به این موضوع ببریم که در این دهه یکی از ضعیف ترین عملکرد های مالی به ثبت رسیده است.

عایدی سرانه به عنوان مهم ترین شاخص رفاه از 7.4 میلیون تومان در ابتدای دهه به 4.7 میلیون تومان در انتها این دهه رسیده است. مقدار تشکیل سرمایه از 171 هزار میلیارد تومان در سال 90 به 100 هزار میلیارد تومان در انتها سال 99 رسیده است. در این دهه نرخ تورم حدود 40 درصد بوده، این در حالیست که تنها در دهه 70 این شاخص به بالای 40 درصد رسیده بود. میانگین رشد مالی در دوره رکود مالی تقریبا صفر بوده است. این رقم در دهه 80 حدود پنج درصد بود.

اقتصاد ایران در تله رشد پایین گرفتار آمده است

در شرایطی دولتمردان سعی دارند نمای بهتری از اقتصاد ایران به تصویر بکشند که اقتصاددان می گویند اقتصاد در تله رشد مالی پایین گرفتار آمده است.

اخیرا رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس اطلاع داد که به زودی برنامه هفتم توسعه به دست مجلسی ها می رسد. آنطور که اطلاعات درز نموده از این برنامه پنج ساله نشان می دهد نرخ رشد مالی همان هشت درصد هدف گذاری شده است.

اما همزمان کارشناسان مالی یک سوال مهم را مطرح می نمایند و آن هم این است که آیا زیرساخت های مالی برای دستیابی به چنین رشدی فراهم است یا خیر؟ در پاسخ به آن هم تاکید می نمایند که لازمه رشد مالی بالا آماده سازی زیرساخت ها و بستر های مالی و غیرمالی است که در این بین مهم ترین مولفه همان انباشت سرمایه فیزیکی کافی است.

نه تنها در ایران بلکه در کشور های کمترتوسعه یافته آنچه به عنوان اصلی ترین علت رشد مالی پایین عنوان می گردد؛ پایین بودن سطح سرمایه گذاری است. اگر شرایط یک دهه اخیر اقتصاد ایران را در نظر بگیریم، شرایط انباشت سرمایه در کشور نامناسب بوده است.

آمار ها هم حکایت از این دارد که بیش از 93درصد سرمایه گذاری صورت گرفته از سال 95 تا 1400 تنها به پوشش استهلاک موجودی سرمایه کشور اختصاص پیدا نموده و به تشکیل سرمایه نو هم منجر نشده است. با این اوصاف باید دید مقامات مالی دولت سیزدهم چه برنامه ای در سر دارند تا رشد مالی پیش بینی شده در سال آینده محقق گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1547

به "رشد مالی ایران چقدر است؟ ، زیرساخت رشد 8 درصدی آماده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مالی ایران چقدر است؟ ، زیرساخت رشد 8 درصدی آماده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید