دریاچه دالامپر ارومیه؛ زیبایی بی بدیل و چشمگیر

به گزارش مجله یافان، هر منطقه ای در هر جای جهان که قرار داشته باشد، دارای زیبایی های خاص و ویژه ای است. در کشور ایران هم مناطق گردشگری و تفریحی بسیاری دیده شده که هرکدام زیبایی های بی مثالی را دارند، برای گردشگران و مسافران از جذابیت بالایی برخوردار هستند و هر ساله مسافران زیادی خود را از نقاط مختلف به این مناطق می رسانند تا بتوانند از نزدیک شاهد این زیبایی ها باشند. در این مقاله قصد داریم سفری کوتاه به آذربایجان غربی داشته باشیم و شما را با یکی از دریاچه های بسیار معروف آن به نام دریاچه دالامپر ارومیه آشنا کنیم. با ما همراه شوید تا بدانید دریاچه دالامپر کجاست.

دریاچه دالامپر ارومیه؛ زیبایی بی بدیل و چشمگیر

آشنایی با دالامپر سرفراز

کوه دالامپر در جنوب غربی ارومیه بوده و حدودا چیزی نزدیک به 3500 متر طول دارد. این کوه از منظره زیبا و بی نظیری بهره می برد و دارای یخچال های طبیعی چند هزار ساله نیز هست. علاوه بر این یخچال ها، دریاچه های طبیعی بسیاری را در بطن خویش دارد. کوه دالامپر در مرز بین کشورهای ایران عراق و ترکیه بوده و از بالایش می توان خاک هر سه کشور را مشاهده کرد. این کوه در فصل بهار زیبایی های خود را به نمایش می گذارد و می تواند یک مقصد ایده آل و عالی برای سفر و گردش باشد. دریاچه دالامپر ارومیه هم در دل همین کوه قرار گرفته که طبیعتی بکر و بی مثال دارد. در این منطقه پوشش گیاهی بسیار متنوعی وجود داشته و آب و هوای آن در فصل بهار بسیار عالی است. در این منطقه گونه های جانوری بسیاری مانند شغال، خرگوش، بز کوهی، مار، روباه و عقاب حیات داشته و از جمله گونه های موجود در این منطقه می توان به گون، بادام کوهی، آلبالو وحشی و برخی موارد دیگر اشاره کرد. تا حدودی می توان گفت پوشش گیاهی اطراف دریاچه دالامپر ارومیه به پوشش گیاهی رشته کوه زاگرس شباهت زیادی دارد.

بازدید از آبشار سوله دوکل در نزدیکی دریاچه

یکی دیگر از جذابیت های بی مثال در راه دست یابی به دریاچه دالامپر، آبشار سوله دوکل بوده که بسیار بزرگ و بی مثال هست. گردشگران می توانند دقایقی را در کنار این آبشار دیدنی و بزرگ سپری کرده، از تماشای آن نهایت لذت را ببرند، به صدای گوش نواز و دلنشین آن گوش دهند و حتی لحظاتی را در آنجا استراحت کنند تا بتوانند ادامه جهت را تا رسیدن به کوه دالامپر بپیمایند. بد نیست بگوییم که آب این آبشار از ذوب شدن برفهای کوه دالامپر منشا دارد، بگونه ای که پس از ذوب این برف ها یک رود پر آب تشکیل می شود که در دل این کوه به صورت آبشار به پایین می ریزد و یک منظره زیبا و تماشایی را به وجود می آورد.

جهت سفر به دریاچه دالامپر چگونه است؟

براساس مقاله دریاچه دالامپر کجاست باید بدانید که اگر تصمیم گرفته اید که از نزدیک به دیدن دریاچه دالامپر ارومیه بروید و قصد سفر به آذربایجان را کرده اید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیز یک خودروی کوهستانی را برای سفر خود تهیه کنید، چرا که این دریاچه در ارتفاع بالای کوهستانی قرار گرفته و به چنین ماشینی برای رسیدن به آنجا نیاز خواهید داشت. برای وصول به این دریاچه ابتدا می توانید از جاده ارومیه به طرف اشنویه رفته و سپس از سه بخشی آغ بلاق جهت روستای دیزج را در ادامه داده و خود را به روستا برسانید. البته، شما می توانید از طریق جهت جاده بند به زیوه هم به این روستا برسید. بعد از اینکه به این روستا رسیدید، می توانید سوختگیری خودرو خود را انجام داده و به سمت روستای سوله دوکل بروید. باید بگویم که تقریبا یک کیلومتر جلوتر از این روستا آبشار زیبای سوله دوکل هست که قادر خواهید بود تا لحظاتی را در آنجا توقف داشته باشید. حدود 10 کیلومتر جلوتر دریاچه دالامپر بچشم می آید که با خودروی کوهستانی چیزی حدود نیم ساعت یا کمی بیشتر از شما وقت می گیرد. در طول این جهت شما می توانید از تماشای بوته ها و طبیعت سرسبز و بکر آن و همچنین برفهای نوک قله ها لذت ببرید و اینگونه سرگرم باشید. براساس مقاله دریاچه دالامپر کجاست باید بدانید که یکی دو کیلومتر آخر جاده را باید پیاده طی فرمایید تا به دریاچه دالامپر برسید، چرا که این قسمت از جاده بگونه ای از بین رفته است که با خودرو نمی توان از آن عبور کرد. پس، به ناچار باید ادامه جهت را به کوهنوردی و پیاده روی بپردازید. از طرفی، به سبب خاکی و کوهستانی بودن جهت لازم است که کاملا به فنون رانندگی مسلط و همچنین از مهارت بالایی در این زمینه برخوردار باشید. در جهت خود می توانید از اهالی روستای اطراف منطقه راهنمایی بگیرید. پس از کمی پیاده روی و کوهنوردی در نهایت به مقصدتان یعنی دریاچه دالامپر می رسید که طبیعتی بی مثال در بطن خویش داشته و باعث می شود که خستگی راه را فراموش کرده و احساس آرامش کنید. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا چیزی حدود 2700 متر بوده و همچنین 45 متر نیز قطر دارد.

سخن سرانجامی

اکنون که به سرانجام این مقاله رسیده ایم پیشنهاد می کنیم برای یکبار هم که شده، به این منطقه زیبا و دیدنی سفر کنید و تجربه و خاطره این سفر را هم به تجربه های قبلی خود بیفزایید.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 13 مرداد 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 386

به "دریاچه دالامپر ارومیه؛ زیبایی بی بدیل و چشمگیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه دالامپر ارومیه؛ زیبایی بی بدیل و چشمگیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید