خواص اسطوخدوس و عوارض احتمالی آن

به گزارش مجله یافان، اسطوخدوس از گیاهان بومی آفریقا و منطقه ها کوهستانی مدیترانه است. روغنی که از تقطیر بخش گل دار برخی از گونه های این گیاه گرفته می شود، خواص دارویی دارد و برای مصارف آرایشی هم استفاده می شود. خوردن روغن ضروری اسطوخدوس، در مقایسه با مصرف گیاهی آن، برای بدن مضر است و حالتی سمی دارد.

خواص اسطوخدوس و عوارض احتمالی آن

خلاصه ای از خواص اسطوخدوس و مضرات آن

اسطوخدوس در آفریقای شمالی و کوه های مدیترانه رشد می کند و اغلب برای تهیه روغن ضروری آن کشت می شود. از جمله خواص اسطوخدوس برای مصارف دارویی می توان به درمان اضطراب، عفونت های قارچی، ریزش مو و انواع زخم ها اشاره کرد. تحقیقاتی در زمینه تأثیر اسطوخدوس برای درمان افسردگی، فشار خون بالا، حالت تهوع، دردهای قاعدگی، اگزما و بسیاری از بیماری های دیگر اجرا شده است؛ اما هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده و به نظر نمی رسد که این گیاه در درمان این بیماری ها تأثیر داشته باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا اسطوخدوس را تأیید نکرده است و نمی توان از آن به عنوان داروی تأیید و تجویزشده استفاده کرد.

مصارف اسطوخدوسگیاه اسطوخدوس برای مصارف پوست و زیبایی کاربرد دارد و معمولا برای تولید رایحه خوش و شامپوها به منظور پاک سازی پوست استفاده می شود. اسطوخدوس بدون نیاز به تجویز پزشک به فروش می رسد. برخی از گونه های این گیاه وجود دارند که از آنها برای اضافه کردن عطر و طعم نو به غذاها و خوراکی ها استفاده می شود.

اسطوخدوس همچنین خواص درمانی فراوانی دارد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

خواص اسطوخدوس برای سلامتیروغن اسطوخدوس دارای خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی است که می تواند در درمان سوختگی های جزئی و نیش حشرات مؤثر باشد. تحقیقات نشان داده اند که این گیاه احتمالا در درمان اضطراب، بی خوابی، افسردگی و خستگی هم نقش دارد.

نتایج برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف دمنوش اسطوخدوس در برطرف کردن مسائل گوارشی مثل استفراغ، حالت تهوع، گاز روده، درد معده و تورم شکمی نقش دارد. اسطوخدوس همچنین برای کاهش سردرد، رگ به رگ شدن مفاصل، دندان درد و جراحت هم توصیه می شود. از دیگر خواص اسطوخدوس می توان به جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد.

عفونت های قارچیبر اساس مطالعاتی که در مجله Medical Microbiology منتشر شده، روغن اسطوخدوس می تواند در مقابله با عفونت های مقاوم در برابر داروهای ضدقارچی مؤثر باشد. این مطالعات نشان می دهند روغن اسطوخدوس می تواند انواع مختلفی از آسیب هایی را که باعث بیماری های پوستی می شوند، از بین ببرد. روغن ضروری اسطوخدوس که از تقطیر گونه Lavandula (لاواندولا) به دست می آید، در نابود کردن پوسته سلول های قارچی نقش دارد و به همین دلیل می تواند در درمان عفونت های قارچی مؤثر باشد. در یکی از مطالعات تعیین شد که روغن گونه لاواندودا بسیار قوی بوده و برای درمان طیف گسترده ای از بیماری های قارچی کاربرد دارد.

درمان زخمتحقیقاتی در زمینه مقایسه انواع مختلف روش های درمان زخم در مجله Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine به چاپ رسیده است که محققان در آن، به مقایسه تأثیر تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)، محلول نمکی، povidone iodine یا همان بتادین و روغن اسطوخدوس پرداختند. این روش های درمانی روی موش های آزمایشگاهی اعمال شد.

مطالعات نشان دادند که زخم ها در روش تحریک الکتریکی عصبی از روی پوست و روغن اسطوخدوس، سریع تر از دو روش دیگر بسته شدند. این بررسی نشان می دهد که روغن اسطوخدوس اثر شتاب دهنده ای بر بهبود زخم دارد.

ریزش مواز دیگر خواص اسطوخدوس می توان به تأثیر آن بر جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد. این گیاه احتمالا برای درمان بیماری آلوپسی آرئاتا مؤثر است. در این بیماری، موها در بخش های مختلفی از بدن، شروع به ریزش می کنند.

تحقیقات نشان داده اند که دوره درمان 7 ماهه با اسطوخدوس می تواند تا 44 درصد در افزایش رشد موها نقش داشته باشد.

اختلالات اضطرابی و شرایط مرتبط با آنمقاله ای که در مجله ملی Psychiatry in Clinical Practice منتشر شده، به ارزیابی تأثیر سلکسان بر بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی پرداخته است. سلکسان دارویی است که از روغن اسطوخدوس تهیه شده و به شکل کپسول های ژلاتینی با دوز 80 میلی گرم تهیه می شود.

محققان در یک دوره درمان دو هفته ای به این نتیجه رسیدند که سلکسان دارای خواص ضداضطرابی یا کاهش اضطراب است که می تواند بیماران مبتلا به اضطراب عمومی یا اضطراب همراه با افسردگی (ساب سیندرومال) را درمان کند.

محققان همچنین دریافتند که رایحه اسطوخدوس می تواند بیماران مضطربی را که برای دردهای دندان به دندان پزشکی مراجعه می کنند، آرام کند. در این بررسی، سطح اضطراب در 340 بزرگ سالی که در اتاق انتظار دندان پزشکی حضور داشتند، میزان گیری شد. نیمی از بیماران در معرض رایحه اسطوخدوس قرار گرفتند و نیمه دیگر در همان حالت قبلی باقی ماندند. این بررسی نشان داد سطح اضطراب در افرادی که در معرض رایحه بودند، کاهش یافته است.

دکتر کریتسیدیما، محقق ارشد این تحقیقات در این باره گفته است: یافته های ما نشان می دهد که اسطوخدوس، قطعا در کاهش فوری اضطراب افرادی که در اتاق انتظار دندان پزشکی حضور دارند مؤثر است.

مهم است بدانید که اسطوخدوس بر کاهش اضطراب و آرام کردن افرادی که تحت درمان های دندانی هستند مؤثر است و تأثیری فوری دارد؛ بنابراین، اگر در آینده ای نزدیک باید به دندان پزشک مراجعه کنید، نمی توانید از همین حالا با استفاده از رایحه اسطوخدوس، اضطراب خود را کاهش دهید، بلکه باید در مطب پزشک از این روش استفاده کنید تا شاهد تأثیر فوری آن باشید.

خواص اسطوخدوس برای کاهش درد عمل لوزه برداری در بچه هاتحقیقات نشان داده اند که روغن اسطوخدوس می تواند حجم داروهای مسکن را که پس از عمل لوزه برداری تجویز می شود کمتر کند. تیمی از محققان دانشگاه اصفهان در زمینه تأثیر آروماتراپی (عطردرمانی) با روغن ضروری لاواندولا آنجسفیتولیا بر کاهش درد پس از عمل لوزه برداری در بچه ها تحقیقاتی را انجام دادند.

در این بررسی، 48 کودک بین 6 تا 12 سال حضور داشتند که به دو گروه 24 نفره تقسیم شدند. یکی از این دو گروه، علاوه بر داروهای مسکن از اسطوخدوس هم استفاده کردند.

میزان مصرف استامینوفن و بیداری شبانه در هر کدام از این بچه ها به مدت سه روز پس از عمل جراحی تحت نظر قرار گرفت. شدت درد آنها هم میزان گیری شد. در نتیجه این بررسی ها تعیین شد میزان مصرف استامینوفن (که با نام های تیلنول یا پاراستامول هم شناخته می شود) در گروهی که از اسطوخدوس استفاده کردند، کاهش یافته است. البته تفاوت چشمگیری در تکرار بیداری شبانه و شدت درد این بچه ها مشاهده نشد.

در این مطالعه، گروه کوچکی بررسی شدند؛ بنابراین برای اثبات این خاصیت اسطوخدوس باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

علائم احساسی پیش از قاعدگیمحققان همچنین به مطالعه خواص اسطوخدوس بر آرام کردن علائم احساسی پیش از قاعدگی پرداختند. بسیاری از زنان در سنین باروری، علائم گوناگونی را در دوران پیش از قاعدگی تجربه می کنند؛ این حالت با نام سندروم پیش از قاعدگی هم شناخته می شود.

با وجودی که سندروم پیش از قاعدگی بسیار شایع است، اما هیچ کدام از روش های درمانی، به عنوان درمانی مؤثر شناخته نشده اند. به همین دلیل، بسیاری از زنان در پی روش های جایگزین مثل عطردرمانی هستند.

در این زمینه، تحقیقاتی با حضور 17 زن در سنین 20 تا 26 سال با شدت علائم متفاوت انجام شد. گروهی از شرکت کننده ها در یک دوره قاعدگی، از روش عطردرمانی با اسطوخدوس استفاده کردند و گروهی دیگر، این

دوره را به صورت همیشگی سپری کردند.

در نتیجه این بررسی تعیین شد که عطردرمانی با اسطوخدوس می تواند علائم احساسی پیش از قاعدگی را آرام کند.

اسطوخدوس چه چیزهایی را درمان نمی کند؟هنوز به طور قطع تعیین نیست که اسطوخدوس در درمان بیماری های زیر مؤثر است یا خیر:

افسردگی

کولیک نوزادان (قولنج نوزادی)

یبوست

تهوع و استفراغ

میگرن

گوش درد یا عفونت گوش

فشار خون بالا

درد قاعدگی

اگزما

دردهای مرتبط با سرطان

زوال عقل

شپش

یکی از مطالعات اجرا شده نشان داد که رایحه خوش اسطوخودوس می تواند تاثیر مثبتی بر بی خوابی و افسردگی دانشجویان زن داشته باشد. البته باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود تا تاثیر قطعی روغن اسطوخودوس بر بی خوابی و افسردگی به اثبات برسد.

سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف دارویی اسطوخدوس را تأیید نکرده است. اسطوخدوس تنها به صورت مکمل فروخته می شود و نباید جایگزین دوره های درمانی تجویزشده شود. درصد خلوص، امنیت و کیفیت آن هم فرق دارد، بنابراین پیشنهاد می کنیم که روغن اسطوخدوس را تنها از فروشنده های معتبر بخرید.

مؤسسه مالی سلامت (NIH) درباره مصرف ترکیبی اسطوخدوس با موارد زیر هشدار داده است:

داروهای مرتبط با خواب آلودگی مثل بنزودیازپین ها، باربیتورات ها و آمبین.

داروهای مرتبط با کاهش فشار خون مثل کاپتوپریل، انالاپریل و لوزارتان.

اگر از این داروها استفاده می کنید، توصیه می کنیم قبل از مصرف مکمل اسطوخدوس با پزشک خود مشورت کنید.

خطراتنتیجه مطالعاتی که در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده، نشان می دهد که مصرف بیش از میزان روغن اسطوخدوس بر روی پوست می تواند به prepubertal gynecomastia منجر شود؛ حالتی که در آن، بافت سینه در پسرانی که هنوز به بلوغ نرسیده اند، بزرگ می شود.

بی خطر بودن مصرف اسطوخدوس در دوران بارداری و شیردهی هم هنوز تأیید نشده است. بنابراین قبل از مصرف روغن یا گیاه اسطوخدوس در این دوران، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اسطوخدوس می تواند به کند شدن سیستم عصبی مرکزی منجر شود؛ به همین دلیل پزشکان به بیماران توصیه می کنند که حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی، از اسطوخدوس استفاده نکنند.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1189

به "خواص اسطوخدوس و عوارض احتمالی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص اسطوخدوس و عوارض احتمالی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید