خبرنگاران چرا مناظره های انتخاباتی آمریکا تاثیر چندانی بر رای مردم ندارد؟

به گزارش مجله یافان، تهران - خبرنگاران - دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020آمریکا در حالی بامداد دیروز(2 آبان ماه) در آخرین مناظره شرکت کردند که تا پیش از برگزاری آن، بیش از 48 میلیون آمریکایی آرای خود را به صندوق ها انداخته بودند.این بدان معنی است که رای دهندگان ازقبل تصمیم خود را گرفته بودند و این مناظره تاثیری بر رای آنان نداشته است.

خبرنگاران چرا مناظره های انتخاباتی آمریکا تاثیر چندانی بر رای مردم ندارد؟

به گزارش روز شنبه مجله یافان، رسانه های آمریکایی ازجمله نشریه یو.اس.ای تودیدراین باره نوشت: همواره روال بر این بوده که مناظره های ریاست جمهوری آمریکا، پیامد و تاثیر زیادی بویژه برای آن دسته از رای دهندگانی داشته که برای انتخاب نامزد مورد نظر خود تردید داشته اند.اما این دفعه به نظر می رسد که این تاثیرگذاری از دست رفته است.

نشریه نیویورک تایمز نیز با اشاره به اینکه آخرین مناظره بین بایدن و ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوی آمریکا، نسبت به اولین مناظره 10 میلیون بیننده کمتر داشته، نوشت: این مناظره 63 میلیون بیننده تلویزیونی داشت و به گفته کارشناسان خیلی تاثیری بر دیدگاه و تصمیم رای دهندگان آمریکایی نگذاشته است،چرا که تا قبل از برگزاری این مناظره 48 میلیون و 700هزار آمریکایی بصورت حضوری و یا از طریق پست رای خود را به نامزد مورد نظرشان داده بودند.

اکنون پرسشی که مطرح است،این است که چگونه رای دهندگان آمریکایی بی توجه به مناظره های انتخاباتی، بطور کم سابقه ای در رای گیری زودهنگام شرکت کرده و آرای خود را به صندوق ها ریخته اند.این میزان مشارکت پیش از موعد در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بی سابقه بوده و این آمار همچنان روبه برتری است.

فضای آشفته و ملتهب آمریکا

کارشناسان وتحلیلگران مسائل داخلی آمریکا معتقدند، آنچه مردم را نسبت به این مناظره ها بی تفاوت کرده، مشاهده شرایط آشفته وملتهب آمریکا بنابر رفتارهای ترامپ در کاخ سفید است.

آمریکایی ها در چهار سال گذشته شاهد بوده اند که ترامپ طی مدت حضور خود در کاخ سفید هرگز حاضر نشده به توصیه مشاوران خود از مسائل مهم امنیت ملی کشور گرفته تا توصیه های بهداشتی و زدن ماسک برای مقابله با ویروس کرونا، گوش فرا دهد و معمولا رفتارهای خود را براساس برداشت ها و نظرات شخصی اش انجام می دهد.

نشریه آمریکایی لس آنجلس تایمز در 13مهرماه و دو روز بعد از اعلام ابتلای ترامپ به کووید-19 که خود وی آنرا توئیت کرد، نوشت : در عرض چند ساعت خبری که ترامپ آن ر ا از طریق حساب توئیتر خود منتشرکرد، عرصه سیاسی و کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا را تکان داد؛ بسیاری از رسانه های لیبرال در آمریکا با دیده تردید به این خبر نگاه کرده و از خود می پرسیدند: دروغگوی سریالی کاخ سفید راست می گوید؟

رای دهندگان آمریکایی اکنون متوجه شده اند که بیانات نامزدها بویژه ترامپ در این گونه مناظره ها خیلی واقعی نیست و آنان به گفته ها و وعده های خود پایبند نمی باشند و مسایل بر اساس واقعیت گفته نمی شود. یعنی آنان نمی توانند واقعیت ها و دیدگاهها و اقدامات دولت ترامپ را در این مناظره مشاهده و آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

از سوی دیگر یکی از مواردی که باعث شد تا رای دهندگان آمریکایی بی توجه به مناظره سیاسی بین دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات، اقدام به دادن آرای خود کنند، برخورد غیرکارشناسی رئیس جمهوری آمریکا با موضوع کرونا و همچنین اعتراضات به قتل جورج فلوید در این کشور است.آنان معتقدند که تغییر این شرایط در این کشور نیازمند مشارکت در رای دادن و تغییرات در کاخ سفید است.در حالیکه حامیان ترامپ نیز با هدف حفظ وی درکاخ سفید زودتراز موعد پای صندوق های رای رفته اند.

رهایی آمریکا از آشفتگی سیاسی با حق رای

به نظر می رسد که تعدادی از افراد برای تغییر در فرایند فعلی کشور به پای صندوق های رای رفته اند.

جکی بارتون از اهالی رالی (Raleigh) کارولینای شمالی در باره شرکتش در رای گیری زودتر از موعد معتقد است که طی چند ماه اخیر آمریکایی هایی به سبب بیماری کرونا و درگیری ها در داخل آمریکا جان خود را از دست داده اند، تلاش می کنم تا با حق رای خود شرایط را تغییر دهم و می دانم که رئیس جمهور فعلی به دنبال تغییرات نیست.

تاد دورکاس (Todd Dorcas)از اهالیکراس لینز (Cross Lanes) ویرجینیای غربی نیز در باره ایستادن در صف طولانی رای گیری پیش از موعد بر این باور است که آمریکا دچار یک آشفتگی سیاسیاست.

وی می گوید: قطعا به تغییرات در آمریکا نیاز داریم، ما به تغییراتی نیازمندیم که آمریکا را از راستا اشتباه خارج کند.

اسکات اسمیت از اورلاندو ایالت فلوریدا هم در باره رای دادن زودهنگام خود می گوید:حاضر نیستم هیچ فرصتی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دست بدهم، این حق شما است و تنها راهی که می تواند صدای شما شنیده شود، رای شما است.

بایدن سیاستمداری حرفه ای و ترامپ با کارنامه تعیین

یکی از موارد دیگری که رای دهندگان آمریکایی نیازی به تصمیم گیری با توجه به مناظره آخر ریاست جمهوری نشده اند، شناخت آنان از جو بایدن بود. بایدن برای رای دهندگان آمریکایی سیاستمداری حرفه ای است با سابقه ای بیش از چهار دهه حضور در عرصه سیاست این کشور که از آن جمله 34 سال سمت سناتوری از ایالت دلاور (Delaware) و هشت سال معاونت ریاست جمهوری آمریکا می باشد.

دونالد ترامپ نیز با توجه به عملکرد 4سال گذشته خود درکاخ سفید چنین کارنامه تعیینی دارد و با توجه به این شرایط رای دهندگان آمریکایی بعد از مشاهده مناظره اول دیگر دنبال کردن مناظرات بعدی را لازم ندیده اند چرا که تصمیم خود را گرفته اند.

رای تعیین تعداد قابل توجهی از آمریکایی ها

به نظر می رسد که وابستگی و یا اعتماد تعداد قابل توجهی از شهفرایندان آمریکایی به یکی از دو حزب بزرگ آمریکا نیز در حضور زود هنگام شهفرایندان در پای صندوق های رای و بی توجهی به مناظرات مهم است.

به گفته کارشناسان تعداد قابل توجهی ازشهفرایندان آمریکایی بدون توجه به نفر منتخب از سوی حزب دموکرات ویاجمهوریخواه برای شرکت درانتخابات ریاست جمهوری، به یکی از این دو حزب وابستگی و یا علاقه دارند و نامزد معرفی شده از سوی آنان را بدون توجه به ایده ها، برنامه ها و عملکردشان بر می گزینند و این افراد به همین سبب زودتر برای رای گیری حضور پیدا می کنند.

این علاقه به احزاب به حدی است که به طور معمول کسب پیروزی نامزدهای انتخاباتی آمریکا را در شش ایالت میشیگان، پنسیوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا بسیار اهمیت می کند بطوریکه نتیجه نهایی انتخابات تا حدودی در این ایالت ها تعیین میشود.

این ایالت ها که به اصطلاح میدان نبرد اصلی خوانده می شوند همان هایی هستند که رأی شان بیشتر از بقیه ایالت ها میان دموکرات ها و جمهوریخواهان در رفت و آمد است و نامزدها برای تبلیغات در آنجا سرمایه گذاری بیشتری می کنند و دیگر ایالت ها اصطلاحا امن تر خوانده می شوند، زیرا بسیار زودتر و راحت تر می شود حدس زد کدام نامزد در آن ها رأی می آورد.

نگرانی از شلوغی صف های رای گیری در روز انتخابات

دسترسی به صندوق های رای، یکی دیگر از مواردی است که بسیاری از آمریکایی ها را زودتر از موعد پای صندوق ها می کشاند.

کارول اندرسون استاد حقوق دانشگاه آتلانتا به توزیع صندوق ها و تخصیص شعبات اخذ رای در محلات ایالت آتلانتا اشاره کرده و می گوید:دراغلب حوزه های انتخاباتی که اقلیت نشین است تعداد صندوق و یا دستگاه شمارش آرا و یا تعداد نیروی انسانی کم بوده درنتیجه مردم برای رای دادن باید در صف طولانی بایستند و برای همین هم صف رای دهندگان طولانی و طولانی تر می شود و این یعنی بعضی ها بادیدن صف طولانی قید رای دادن را می زنند.این افراد تلاش می کنند تا زودتر از موعد در رای گیری پستی شرکت کنند تا گرفتار صف های طولانی نشوند.

وی اضافه نمود: رای دهندگان سیاه پوست و لاتین تبار بیشتر از دیگر اقشار در روز رای گیری در صف رای می ایستند. همین امسال در آتلانتا مشاهده کردیم که در یکی از مناطقی که جمعیت بسیار متنوعی از اقشار و اقلیت ها را داشت بعضی 5 ساعت برای رای دادن در صف ایستادند، اما در جریان همان رای گیری در منطقه چاستین که مرفه نشین و اغلب سفیدپوست هستند متوسط زمان برای رای دادن 6 دقیقه بود.

ناظران مقررات و نحوه اجرای انتخابات در ایالت های مختلف آمریکا می گویند: صف 5 ساعته برای رای دادنعملا شانس حضور کارگران روزمزد را که باید یک روز کامل مرخصی بگیرد، برای حضور در انتخابات بسیار کم می کند. همزمان کاهش شعبات اخذ رای هم مسافت لازم برای رسیدن به یک حوزه را برای دانشجویان یا کسانی که رانندگی نمی کنند یا ساکن محله هایی فقیرنشین با دسترسی محدود به وسائط نقلیه عمومی، کمتر خواهد کرد.

این افراد ترجیح می دهند که زودتر آرای خود را به صندوق های رای بیاندازند.

گزارش از: بهروز وفاداری

**1302**

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 628

به "خبرنگاران چرا مناظره های انتخاباتی آمریکا تاثیر چندانی بر رای مردم ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا مناظره های انتخاباتی آمریکا تاثیر چندانی بر رای مردم ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید