خبرنگاران روزانه 200 آزمایش کرونا در هرمزگان انجام می گردد

به گزارش مجله یافان، بندرعباس-خبرنگاران-حدود 2ماه قبل و در اوایل شیوع کرونا، روزانه 30تست تشخیص ابتلا به این بیماری در استان انجام می شد که پس از مدتی به 100تست در روز افزایش یافت و از هفته گذشته به حدود 200آزمایش رسید.

خبرنگاران روزانه 200 آزمایش کرونا در هرمزگان انجام می گردد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان روز سه شنبه در یک نشست خبری آنلاین اضافه نمود: هدف گذاری دانشگاه علوم پزشکی، رسیدن به 400تست در هر شبانه روز تا سرانجام فروردین است.

دکتر حسین فرشیدی ادامه داد: با توجه به جمعیت یک میلیون و 700هزار نفری استان می توان گفت: هم اکنون به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، 1220 اجرا شده که این رقم باید در کوتاه ترین زمان به 4هزار تست به ازای هر یک میلیون نفر برسد.

وی اضافه نمود: نیروی انسانی کافی برای تحقق این هدف وجود دارد و موافقت های لازم برای تامین کیت و مواد آزمایشگاهی نیز گرفته شده و مهمترین مشکل تامین تجهیزات سنگین آزمایشگاهی است.

عضو ستاد مقابله با کرونای هرمزگان یادآور شد: تا به امروز پس از درمان یک فرد مبتلا و قرنطینه 14روزه و در صورت منفی بودن تست نهایی شخص می توانست به زندگی و کار روزانه و معمول خود بازگردد اما در راهبرد جدید، تست آنتی بادی نیز از شخص گرفته می گردد و چنانچه بدن بیمار، پس از بهبودی آنتی بادی لازم را فراوری نموده باشد می تواند فعلیت ها و ارتباط های گذشته خود را شروع کند.

تعداد مبتلایان واقعی چند برابر آمار رسمی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: بسیاری از ناقلان و عاملان کرونا بدون هیچ علامت بالینی در اجتماع حضور دارند که می توانند دیگران را آلوده نمایند و به همین دلیل می توان گفت: تعداد مبتلایان واقعی چند برابر آمار رسمی است اما نمی توان با قطعیت گفت که این رقم چهار یا پنج برابر آمار اعلام شده است.

همه ناقل هستند مگر آن که خلافش ثابت گردد

این مقام مسول اجرایی درمانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگانتاکید کرد:همه گیری این بیماری زیاد است اما نمی توان رقم دقیقی برای آن داد و باید فرض را بر این بگذاریم که همه ناقل و آلوده هستند مگر آن که خلافش ثابت گردد.

وی گفت : به عنوان مثال در یکی از جدیدترین موارد غربالگری و تست، بین افرادی که نتیجه آزمایش آنان مثبت بود، نزدیک به 73درصد، هیچ گونه علائم بالینی ازاین بیماری در استان نداشتند.

به آمار شک نکنید

فرشیدی خاطرنشان شد: بعضی در گفت و گوها یا ارتباط های روزانه خود، آمار رسمی را زیر سوال برده و مدعی می شوند که که دانشگاه علوم پزشکی رقم صحیح افرادی که تست آنها مثبت شده را اعلام نمی نماید در حالی جای هیچ گونه شک و شبهه ای وجود ندارد و دلیلی برای پنهانکاری نداریم.

وی گفت : وزارت بهداشت بر تمامی آمارهای استانی نظارت دارد و سازمان بهداشت دنیای نیز شرایط آماری تمام کشورها را رصد می نماید و آنچه به عنوان تعداد افراد کرونا مثبت اعلام می گردد بر اساس فرآیندهای تعریف شده دنیای است.

وی در عین حال متذکر شد: ممکن است افرادی در زمان آزمایش به کرونا مبتلا نشده باشند و جواب تست آنها منفی باشد اما بعد از چند روز مبتلا شوند و یا ممکن است تعدادی بر اساس علائم بالینی ابتلای آنان به ویروس کووید 19تشخیص داده گردد که باز هم همان پروتکل های درمانی برای آنان اجرا شده و در صورت فوت نیز با پروتکل بیماران کرونایی دفن می شوند.

مجوز پلاسما درمانی صادر شده است

وی درباره شیوه پلاسما درمانی (دادن پلاسمای مبتلایان بهبود یافته دارای آنتی بادی به بیماران) گفت: هم اکنون امکان اجرای این شیوه در بندرعباس وجود دارد و شرایط آزمایشگاهی مناسبی در این زمینه فراهم شده و مجوزهای لازم برای انجام آن به بخش عفونی داده شده است.

تعداد مبتلایان در حال افزایش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین گفت: نقطه اوج حداکثری (پیک) اول این بیماری در هرمزگان اوایل فروردین بود و نمودارها نشان می دهد به تدریج در حال حرکت به سمت پیک دوم بوده و در فرایند صعودی قرار داریم.

کیش و بندرعباس کانون کرونای هرمزگان

فرشیدی یادآور شد: به لحاظ نسبت تعداد بیمار به جمعیت کیش پرتراکم ترین نقطه بیماری از نظر فراوانی بندرعباس بیشترین تعداد بیمار را در هرمزگان دارد.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین شروع شد و تا به حال نزدیک به 2 میلیون نفر را در دنیا مبتلا نموده است.

در ایران از ظهر دیروز یکهزار و 574 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و جمع تعداد مبتلایان قطعی به این ویروس را به 74 هزار و 877 نفر رساند.

از این تعداد تا به حال چهار هزار و 683 نفر فوت نموده و 48 هزار و 129 نفر بهبود یافته اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 18 خرداد 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 279

به "خبرنگاران روزانه 200 آزمایش کرونا در هرمزگان انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روزانه 200 آزمایش کرونا در هرمزگان انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید