حقایقی در خصوص ویروس جدید کرونا که هر زنی باید بداند

به گزارش مجله یافان، تا همین دو ماه پیش زندگی معمول خود را داشتیم. اما حالا نگران سلامتی خود و عزیزانمان هستیم و کووید 19 زندگی مان را جوری تغییر داده که هرگز تصورش را نمی کردیم.

حقایقی در خصوص ویروس جدید کرونا که هر زنی باید بداند

به گزارش مجله یافان به نقل از تبیان، ویروس کرونا تأثیری نسبتاً متفاوت بر زن ها و مردها می گذارد. در این مطلب به نکات اساسی اشاره می کنیم که شما به عنوان یک خانم باید نسبت به آن ها مطلع باشید.

  • شما کمتر محتمل است در اثر ویروس کرونا جان خود را از دست بدهید

هرچند ظاهراً آمار ابتلای زنان و مردان به ویروس جدید کرونا یکسان به نظر می رسد اما احتمال اینکه زن ها جان خود را در اثر این بیماری از دست بدهند، کمتر از مردهاست (مردها 2.8 درصد و زن ها 1.7 درصد). علت این تفاوت می تواند قوی تر بودن سیستم ایمنی زن ها به دلیل میزان استروژن شان باشد. همچنین بیشتر اطلاعاتی که تا به امروز در دسترس است مربوط به چین می باشد، یعنی جایی که مردها به دلیل اضافه وزن، دیابت و سیگار کشیدن، بیشتر از زن ها در معرض بیماری ها هستند.

همه آمارهای کرونا در ایران ؛ سن و جنس مبتلایان | 5 سناریوی پیشروی کرونا در ایران

  • یائسگی شما را مستعد ابتلا به عفونت می نماید

خانم ها با افزایش سن وارد دوره یائسگی می شوند و افت استروژن در بدنشان تاثیر منفی بر عملکرد ایمنی آن ها می گذارد. در واقع افزایش سن باعث می گردد زن ها نسبت به عفونت ها آسیب پذیرتر شده و واکنش کمتری نسبت به عفونت و واکسیناسیون نشان بدهند. درمان جایگزینی هورمون می تواند این تاثیر را برعکس کند. مثلاً مطالعه ای در سال 2016 نشان داد خانم های یائسه ای که هورمون درمانی شده بودند، واکنش ایمنی بهتری نسبت به واکسن آنفلوانزا نشان دادند.

  • برخی از خانم ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند

در تمام جهان، تعداد خانم های پرستار و مراقب بهداشت نسبت به آقایانی که به در این زمینه ها مشغول اند بیشتر است. سازمان بهداشت جهانی می گوید در 104 کشور جهان، 70 درصد از کادر سلامت و درمان را زن ها تشکیل می دهند و این یعنی تعداد زنان بیشتری به دلیل حرفه خود در معرض ویروس هستند.

  • زحمت و فشار مراقبت های بهداشتی بر دوش زن هاست

مراقبت از افراد سالمند خانواده، بچه ها و خانواده معمولاً به دوش خانم هاست. در واقع تعداد زن هایی که مسئول مراقبت از سلامت و بهداشت خانواده هستند سه برابر مردهاست. با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل ویروس جدید کرونا حالا فشار خیلی بیشتری بر دوش مادرهاست و استرسی که مادرها در این شرایط تحمل می نمایند چند برابر بیشتر از قبل شده است.

در ضمنًً هر کسی که به بیماری کرونا مبتلا می گردد احتیاج به مراقبت در خانه تحت شرایط بسیار دقیق و محتاطانه دارد تا شخص دیگری را مبتلا نکند. شستشو، ضدعفونی کردن، پرستاری و مراقبت از بچه ها، سرگرم کردن آن ها، پخت و پز برای خانواده و خیلی از کارهای دیگر، در این بحران فشار زیادی بر دوش زن خانواده می گذارد.

  • متاسفانه یا خوشبختانه فقط شما می توانید مطمئن باشید که محیط خانه تان کاملاً تمیز است

از آنجایی که به طور کلی، بیشتر تمیزکاری ها و شستشوهای خانه بر دوش خانم هاست، خوشبختانه یا متاسفانه این فقط شما هستید که می توانید مطمئن شوید خانه تان پاک از ویروس است.

  • پس باید همه جا را به خوبی تمیز نگه دارید.

. کفش ها را وارد خانه نکنید

. در طول روز دست ها را مرتباً بشویید، خصوصاً به محض ورود به خانه و پیش از دست زدن به هر چیزی

. از ضدعفونی نماینده های مناسب بهره ببرید. برای اینکه خانه تان به طور مؤثر تمیز و ضدعفونی گردد به محلولی احتیاج دارید که حاوی 62 تا 71 درصد اتانول، نیم درصد هیدروژن پروکسید و یا 0.1 درصد سدیم هیپوکلوراید باشد و به مدت یک دقیقه روی سطوح بماند

. برای تمیز کردن خانه از دستکش یک با رمصرف بهره ببرید و بعد از مصرف آن را دور بیندازید

. دستگیره های در، کلیدهای برق، دستگیره های کابینت، شیرآلات، لوازم آشپزخانه، اسباب بازی بچه ها و هر چیزی که به طور مرتب لمس می گردد باید تمیز گردد. خانه را مرتب نگه دارید و ریخت و پاش ها را جمع کنید چون خرت و پرت هایی که خانه را شلوغ می نمایند می توانند معدن میکروب باشند و در ضمنًً تمیز نگه داشتن خانه را نیز سخت تر می نمایند

. هر روز جاروبرقی بکشید. کف خانه را تمیز نگه دارید، سرویس بهداشتی را ضدعفونی کنید

  • شما باید بدانید خود ایزوله کردن به چه معنی است

شما رئیس تمام کارهای خانه هستید! در شرایطی که ضروری است همه افراد خانواده خود را ایزوله نمایند، شما باید بدانید چگونه این امور را مدیریت کنید تا همه بتوانند شرایط سلامت و بهداشت خود را کنترل نمایند.

. خود ایزوله کردن که این روزها به آن توصیه می گردد به این معنی است که در خانه خودتان بمانید و بیرون نروید مگر در موارد واقعاً ضروری. شما حتی نباید با همسایه های خود که در یک ساختمان هستید ارتباط داشته باشید.

. در صورتی که مجبور هستید بیرون بروید باید فاصله حداقل دو متری با دیگران را رعایت کنید و هر چه سریع تر به خانه برگردید.

. در صورتی که خرید اینترنتی نموده اید بعد از تحویل دریافت بسته باید دست هایتان را بشویید و خریدتان را ضدعفونی کنید.

  • نسبت به ریسک فاکتورهایتان مطلع باشید

حتماً تا به حال بارها شنیده اید که افرادی که دچار بیماری های مزمن یا مشکلاتی در سلامتی خود هستند بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند. فشارخون بالا، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی جزو بیماری هایی هستند که می توانند شما را دچار عوارض پیچیده تری از ویروس کرونا نمایند.

  • مراقب روابطتان باشید

حالا که هفت روز هفته و بیست و چهار ساعت شبانه روز در خانه هستید و همین شرایط برای سایر اعضای خانواده نیز وجود دارد، پس بهتر است کمی نسبت به هم انعطاف نشان دهید و نسبت به کارها و فعالیت های مورد علاقه هم پذیرا باشید.

  • اگر قرص ضدبارداری مصرف می کنید

اگر قرص ضدبارداری مصرف می کنید مقدار بیشتری در خانه نگه دارید. مطمئناً هیچ زنی دوست ندارد بدون برنامه خصوصاً در این شرایط بحرانی باردار گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 8 خرداد 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 259

به "حقایقی در خصوص ویروس جدید کرونا که هر زنی باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی در خصوص ویروس جدید کرونا که هر زنی باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید