بهره برداری از قطعه دوم آزادراهی مهم در 1400
به گزارش مجله یافان، ساخت و بهره برداری از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال براساس سخنان معاون بنیاد مستضعفان تا سال 1400 با صرف بودجه 10 هزار میلیاردتومان تحقق می یابد.
جریان از چه قرار است؟
خواجه دلویی، در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به اظهارات مسئولان مختلف دولتی مبنی بر اینکه آن ها نمی خواهند برای دیگر قطعات آزادراه با روش کنونی هزینه نمایند، آیا ساخت این آزادراه به انتها می رسد؟ اظهار کرد: قطعا اینگونه است و اساسا بنیاد مستضعفان طبق قرارداد مشترکی که با دولت دارد، ساخت و تکمیل این آزادراه را متعهد شده است. هم اکنون نیز ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال رها نشده و فقط برای آن اولویت بندی شده است. وی اضافه نمود: از نظر فنی مراحل مطالعاتی و طراحی قطعه سوم این آزادراه اجرا شده و واریانت های مختلف را برای آن در نظر گرفتیم که از بین هشت واریانت گزینه نهایی را انتخاب کردیم؛ بنابراین از نظر فنی هیچ مسئله ای برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال نداریم. معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان ادامه داد: از نظر اجرایی نیز ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال از قطعه یک آن بسیار ساده تر است، چراکه به عنوان مثال در قطعه سوم این آزادراه تونل بلند بیش از یک کیلومتر یا پل بلند وجود ندارد.
برای تحویل قطعات 2 و 3 آزادراه تهران - شمال بدقولی نداریم
خواجه دلویی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از نظر اقتصادی مسئله ای وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر مسئله اقتصادی آن مطرح شده و براساس برآوردهای اجرا شده قطعه سوم آزادراه تهران - شمال با احتساب قیمت ها و هزینه های امروز حدود 4700 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد که قاعدتا اگر عقب بیفتد تعدیل قیمت ها مشمول این پروژه هم خواهد شد و قیمت تمام شده آن نیز تغییر خواهد نمود. به همین دلیل دولت در وهله نخست باید برای تامین سهم خودش از این اعتبار برنامه ریزی کند تا بتوانیم این آزادراه را تکمیل کنیم. وی همچنین درباره زمان شروع و انتها قطعه سوم آزادراه تهران - شمال و تکمیل این راستا اینگونه شرح داد: دولت در وهله نخست متعهد شده که سهم خودش از حدود 2000 میلیارد تومان اعتبار مورد احتیاج برای ساخت نیمی از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال را تا آخر بهمن ماه سال آینده تامین کند و هم اکنون اولویتش این است. پس از آن باید برای باند دوم این پروژه که آن نیز حدود 2000 هزار میلیارد تومان می خواهد تامین اعتبار کند و پس از اجرای این مراحل به سراغ تامین اعتبار قطعه سوم خواهیم رفت. معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه به نظر می رسد عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه تهران - شمال با افتتاح نیمی از قطعه دوم در سال 1400 از همان زمان شروع گردد، اعلام نمود: براساس ارزیابی های اجرا شده محاسبات اجرایی برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حدود چهار سال و نیم طول می کشد، اما اگر منابع اقتصادی آن تامین گردد، دیگر برای قطعه دو و سه این آزادراه بدقولی صورت نخواهد گرفت و با توجه به آماده و فعال بودن پیمانکاران و کارگاه های این پروژه، همه سعی ما بر این است که آزادراه تهران - شمال را به موقع و بدون بدقولی به مردم تحویل دهیم.
منبع: ایسنا
منبع: همگردی