آخرین آمار از خط فقر مسکن، کدام استان ها برترین و بدترین شرایط را دارند؟ (جدول)

به گزارش مجله یافان، به گزارش تجارت نیوز، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آماری را در خصوص خط فقر مسکن در منطقه ها شهری و روستایی منتشر کرد. این آمار در نشستی با عنوان فقر مسکن در ایران اعلام شده و برگرفته از پژهشی در همین زمینه است.

آخرین آمار از خط فقر مسکن، کدام استان ها برترین و بدترین شرایط را دارند؟ (جدول)

آنگونه که ایسنا گزارش داده، در این نشست، به دو اصطلاح اشاره شد:

بد مسکنی

این اصطلاح به معنای درصد افرادی است که حداقل در یکی از ابعاد مسکن (دسترسی به آب، دسترسی به سرویس بهداشتی، مکان زندگی کافی، مسکن بادوام و امنیت تصدی) دچار محرومیت هستند.

عدم دسترسی به مسکن ارزان

این اصطلاح به درصد افرادی اشاره دارد که سهم مسکن، بیش از 30 درصد هزینه های آنهاست. این اشخاص، به طور خاص جمعیت مورد نظر برنامه های حمایتی مسکن را شامل می شوند.

مهم ترین چالش فقر مسکن در منطقه ها شهری، عدم دسترسی به مسکن ارزان و مهم ترین چالش فقر مسکن در منطقه ها روستایی، بدمسکنی است. دلیل اصلی معضل دوم، نوع مصالح به کار رفته است. بر این اساس، نرخ عدم دسترسی به مسکن ارزان در منطقه ها شهری 49 درصد (9.5 میلیون خانوار) و نرخ بدمسکنی در منطقه ها روستایی 40 درصد (2.4 میلیون خانوار) است.

1- نرخ خط فقر مسکن2- نرخ خط فقر مسکن

چند یافته مهم در خصوص خط فقر مسکن

-نرخ خانوار فاقد مسکن ارزان (مستاجران) در سال 1399 حدود 57 درصد بود. بالاترین نرخ مربوط به تهران با 79.9 درصد و پایین ترین نرخ مربوط به خراسان جنوبی با 8.3 درصد است.

-محروم ترین استان های کشور در بخش مسکن، سیستان و بلوچستان و کرمان هستند که در پنج شاخص از شش شاخص مورد آنالیز در بخش مسکن در شرایط بدتری از میانگین کشوری قرار دارند.

-روند افزایش سهم هزینه مسکن در کشور از سال 1397 با سرعت بیشتری نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. شرایط مالی از دلایل اصلی این رخداد محسوب می گردد. بر این اساس سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار در ایران حدود 1.7 برابر این نسبت در اتحادیه اروپا و منطقه یورو بوده است.

-مقایسه شاخص های رفاهی مستاجران و غیرمستاجران با میانه کل کشور در سال 1399 نشان می دهد که مستاجران جهت رفع کردن احتیاج سرپناه از سایر هزینه ها و لذت های زندگی می کاهند و در معرض آسیب پذیری بیشتری در جامعه هستند.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن مجله یافان بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1420

به "آخرین آمار از خط فقر مسکن، کدام استان ها برترین و بدترین شرایط را دارند؟ (جدول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین آمار از خط فقر مسکن، کدام استان ها برترین و بدترین شرایط را دارند؟ (جدول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید