بهترین ادویه ها و گیاهان دارویی برای کاهش وزن

به گزارش مجله یافان، اضافه کردن گیاهان و ادویه به غذا ها،هم عطر و طعم و پیچیدگی بیشتری به غذا می دهد و هم فواید سلامتی بسکمک را به غذا اضافه می کند، زیرا گیاهان و ادویه ها، حاوی آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، ویتامین ها و خواص درمانی منحصر به فردی هستند. در این میان، گیاهان و ادویه های خاصی وجود دارند که از طریق کمک به کاهش وزن، واقعا به شما کمک می کنند تا وزن خود را در حد مطلوبی نگاه دارید.

بهترین ادویه ها و گیاهان دارویی برای کاهش وزن

زردچوبه

زردچوبه که به طور معمول بیشتر با غذاهای هندی همراه است، به کاهش التهاب کمک می نماید. سطح بالای التهاب ممکن است علت مهم چاقی و دشواری کاهش وزن باشد.

دارچینپاشیدن دارچین فراوان بر روی بلغور جو دوسر ممکن است به کنترل سطح قند خون و انسولین کمک کند، و در حالی که به طور همزمان گرسنگی را کنترل می نماید، از شما در برابر ابتلا به دیابت محافظت کند.

فلفل کایینثابت شده است ترکیبی در فلفل تند به نام دی هیدرو کربنات، در صورتی که سه بار در روز مصرف شود، توانایی بدن در چربی سوزی را افزایش می دهد.

زنجبیلزنجبیل تازه یا پودر شده ممکن است در کاهش اشتها و از بین بردن میل و هوس غذا موثر باشد.

گشنیزگشنیز یک عنصر رایج در مخلوط ادویه هندی است که در مطالعات حیوانی تعیین شده است این ماده کارایی سوخت وساز بدن را افزایش می یابد و کاهش وزن را سرعت می بخشد.

زیرهبه طور مشابه، گرچه زیره به تنهایی مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما تعیین شده است هنگامی که زیره با سایر گیاهان و ادویه جات مخلوط می شود، کاهش وزن را سرعت می بخشد.

جعفریمطالعات متعددی بر روی موش ها نشان داده اند که جعفری می تواند به کاهش میزان گلوکز موجود در خون کمک کند. اگر این موضوع در مورد انسان ها هم درست باشد، جعفری احتمالا به کنترل اشتها کمک می نماید و فرآیند سالم تبدیل غذا به انرژی را بهبود می بخشد.

جینسنگمطالعات متعدد حیوانی نشان داده اند که گیاه جینسنگ پاناکس می تواند به کاهش وزن کمک کند، و حتی باعث کند شدن فرایند افزایش وزن ناشی از رژیم غذایی پر چرب شود.

هلمطالعات بر روی موش های صحرایی نشان داده اند که هل می تواند به کاهش قند خون و تنظیم انسولین، و همچنین کاهش سطح LDL (کلسترول بد خون) کمک کند.

خردلبه نظر می رسد بذر خردل دارای اثر ترموژنیک (سوزاننده چربی) بر بدن است و باعث می شود که حین هضم غذا کالری بیشتری بسوزاند. به جز خردلی که همراه هات داگ می خورید، با اضافه کردن میزانی خردل خشک، غذای خود را خوش طعم تر کنید!

سیراضافه کردن سیر تازه یا پودر شده به غذا، ممکن است به بدن کمک کند به طور موثرتری کربوهیدرات ها و چربی ها را بسوزاند. مطالعات حیوانی نیز نشان داده اند که سیر ممکن است از ایجاد چربی بیشتر در بدن جلوگیری کند.

چای سبزبه خوبی اثبات شده است که چای سبز دارای تعداد زیادی مزایای سلامتی است. چای سبز علاوه بر کمک به جلوگیری از سرطان و دیابت، می تواند سوخت و ساز بدن شما را نیز افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند.

نعناعمطالعه ای که در سال 2009 منتشر شد نشان داد که بوی نعناع می تواند باعث کاهش اشتها شود. در این مطالعه، شرکت کنندگانی که یک هفته بوی نعناع را قبل از خوردن غذا استشمام کرده بودند، به طور کلی در طول هفته 1800 کالری کمتر از گروه کنترل مصرف کردند.1

سیاه دانهیکی از بهترین ادویه ها برای سوزاندن چربی شکم و پهلو و رسیدن به تناسب اندام، سیاه دانه می باشد. برای استفاده از سیاه دانه آن را آسیاب نکنید و سیاه دانه را با عسل طبیعی ترکیب کنید و روزانه یک قاشق چای خوری سرخالی از این ترکیب را میل کنید و یا می توانید میزانی سیاه دانه را به وعده صبحانه یا عصرانه خود اضافه کنید و یا حدود 20 تا 30 قطره از روغن آن را به یک تکه نان بمالید و بعد مصرف کنید.

گل میخکگل میخک به عنوان یک ادویه بسیار مقوی برای معده و هاضمه است. همچنین ضعف اعصاب را درمان می نماید و برای برطرف تنگی نفس مفید است. درد دندان با مالیدن عصاره و یا قطره گل میخک تسکین بخشید. دردهای گوش را با چکاندن این قطره می توان آرام کرد.

میخک ادویه ای است که در آشپزی کاربرد گسترده ای دارد و بهترین ابزار برای مبارزه با اضافه وزن است. نوشیدنی و روغن تهیه شده از این ادویه، فرآیند کاهش وزن، کاهش تورم و بهبود عملکرد روده را سرعت می دهد. صد گرم از میخک حاوی 320 کیلوکالری است. برای استفاده از خواص گل میخک برای لاغری و کاهش وزن، می توان آن را به صورت چای مصرف کرد.

برای تهیه چای میخک ، یک قاشق غذاخوری از جوانه میخک را پودر کنید و پودر را به یک فنجان آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید 4 ساعت بماند و قبل از هر وعده غذا یک سوم از چای را به صورت گرم شده مصرف کنید.میخک باعث کاهش اشتها می شود بنابراین مصرف این چای قبل از غذا سبب جلوگیری از پرخوری می شود.

فلفل سیاهفلفل سیاه میوه های خشک شده تیره رنگ گیاه فلفل است . ماده موجود در فلفل سیاه که طعم تندی به آن می دهد پیپرین نام دارد و به بدن کمک می نماید تا کالری بیشتری را در طی فرآیندهای گرمازایی بسوزاند. پیپرین باعث می شود که مواد غذایی به صورت موثرتری سوزانده شوند. مصرف فلفل باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن افراد مختلف می شود. مصرف چای فلفل سیاه یا افزودن فلفل سیاه به غذاها از بهترین روش های مصرف فلفل سیاه برای کاهش وزن است. شما می توانید هر روز 1 - 2 قاشق چای خوری فلفل سیاه را برای کاهش وزنتان مصرف کنید.

رازیانهرازیانه یکی از ادویه های آشپزی است که کاربرد دارویی زیادی دارد. این دانه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبر غذایی، ویتامین ها، و مواد معدنی می باشد. برای لاغری با رازیانه دانه های رازیانه را با استفاده از هاون و دسته هاون خرد کنید تا طعم ، روغن و نیز بوی عطر آن را آزاد کنید. دانه های خرد شده را از صافی عبور دهید و یک فنجان آب جوش روی آن ها بریزید. اجازه دهید دانه ها 7 تا 10 دقیقه خیس بخورند ودانه ها را خارج و کمی آب داغ اضافه کنید. 2 قاشق چای خوری تخم رازیانه یا 1 قاشق چای خوری پودر دانه آن را می توان در روز مصرف کرد.

رزماریدر مطلب خواص رزماری بخش سلامت نمناک توضیح دادیم که از پودر خشک شده رزماری می توان به صورت ادویه در غذاهای مختلف استفاده کرد. خاصیت ضد هیپروگلیسمی و ضد التهابی موجود در گیاه رزماری، علاوه بر مزایای ارزشمند دیگری که دارد در چربی سوزی و کاهش وزن و لاغری بسیار مفید و مؤثر می باشد.2

گزنهگزنه گیاهی است که باعث غذارسانی عمیق به سلول ها، کاهش هوس، سم زدایی بدن و کاهش وزن می شود. دمنوش گزنه برای کاهش اشتها و هوس بی نظیر است. گزنه سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، آهن، سیلیکا و پتاسیم می باشد که برای شکستگی استخوان، جراحات تاندون ها و دردهای عضلانی نیز مفید است.

یونجهیونجه به عنوان یک دیورتیک و کمک کننده به هضم می باشد. برگ های یونجه از فلاوون ها، ایزو فلاوون ها و استرول ها تشکیل یافته است. ترکیبات مؤثر موجود در یونجه شامل ساپونین ها می باشد که باعث محلول تر شدن چربی ها می شود. در نتیجه علاوه بر اثرات کاهش وزن سلامتی رگ های خونی را نیز تضمین می نماید.

ریشه شیرین بیانریشه شیرین بیان، هوس نسبت به شیرینی ها را برطرف می نماید و از مصرف میان وعده های پر کالری مثل انواع شیرینی ها و شکلات ها جلوگیری می نماید. با توجه به اینکه گیاهان و دمنوش های تهیه شده از آنها کالری ندارد، می توانید 1- 2 چوب از آن را در یک لیتر آب دم کنید و در طی روز و مابین وعده های غذایی استفاده کنید.

آلوئه ورامصرف آلوئه ورا به صورت خوراکی باعث اثرات مسهلی می شود، حرکات روده را تشدید می نماید و به عنوان یک پاک کننده داخلی در سیستم گوارشی شناخته شده است. در نتیجه جذب چربی ها کاهش می یابد و برای کاهش وزن مؤثر می باشد.

علف مرغعلف مرغ یا حشیشه القزاز باعث شکسته شدن چربی ها می شود. دمنوش علف مرغ راه خوبی برای کاهش هوس و اشتها، کمک به هضم و کاهش وزن است. علف مرغ را می توانید با قاصدک، گل پامچال، گزنه، بارهنگ، خرفه و ریشه باباآدم مخلوط کنید. سپس آنها را بجوشانید و به عنوان جوشانده استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد این مواد می توانند باعث شکسته شدن چربی ها شوند.

بابا آدمباباآدم از جمله گیاهان دارویی پرخاصیت است. این گیاه متابولیسم چربی ها را بهبود می بخشد و به عنوان یک دیورتیک عمل می نماید و یک گیاه عالی برای تصفیه خون می باشد که سیستم لنفوسیتی و خون را سم زدایی می نماید.

بابا آدم سرشار از آهن است و به ساخته شدن خون در زمانی که هموگلوبین کم می باشد کمک می نماید. بابا آدم همچنین یک لاگزتیو ملایم است و اسید اوریک را کاهش می دهد. ترکیبات فعال موجود در آن اینولین، پلی فنولیک اسید و اسیدهای غیر هیدروکسی می باشد. ریشه باباآدم همچنین برای کاهش احساس گرسنگی و هوس مفید است و باعث کاهش وزن می شود. 3

عصاره دانه قهوه سبزعصاره دانه های قهوه سبز معمولا در بسکمک از مکمل های کاهش وزن یافت می شود. قهوه سبز از عصاره دانه های قهوه ای ساخته شده است که بو داده نشده است و حاوی کلروژنیک اسید می باشد، که احتمالا مسئول اثرات کاهش وزنی آن می باشد. یک مطالعه نشان داد که مصرف قهوه سبز باعث کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و چربی شکم در 20 شرکت کننده، حتی بدون تغییر در مصرف کالری شده است.

بررسی دیگری از سه مطالعه نشان داد که عصاره قهوه سبز می تواند وزن بدن را به طور میانه 5.5 پوند (2.5 کیلوگرم) کاهش دهد. با این حال، محققان خاطر نشان کردند که کیفیت و میزان مطالعات موجود تا حدودی محدود است. بنابراین، برای ارزیابی اثربخشی دانه های قهوه سبز در کاهش وزن، مطالعات با کیفیت بالا مورد نیاز است.

کارالوما یا شاخ گوزنیکارالوما گیاهی است که اغلب در بسکمک از قرص های رژیمی غذایی استفاده می شود. به نظر می رسد با افزایش سطح سروتونین (یک انتقال دهنده عصبی که به طور مستقیم بر اشتها اثر می گذارد) کار می نماید. یک مطالعه 12 هفته ای در 33 نفر نشان داد که شرکت کنندگان که شاخ گوزنی را مصرف کرده اند به میزان قابل توجهی کاهش وزن چربی شکم و وزن بدن را نسبت به افرادی که از داروهای مرتبط مصرف می کنند، داشته اند.

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که مصرف 1 گرم روزانه شاخ گوزنی برای دو ماه باعث کاهش وزن و میزان گرسنگی در مقایسه با گروه کنترل شده است.4

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.namnak.com

3.www.beytoote.com

4.www.salamdonya.com

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1205

به "بهترین ادویه ها و گیاهان دارویی برای کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین ادویه ها و گیاهان دارویی برای کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید