با خواص گندم برای سلامتی آشنا شوید

به گزارش مجله یافان، گندم یکی از رایج ترین دانه های غلات و به عبارتی قوت غالب بیشتر مردم دنیا است که از یک گیاه علفی با نام علمی : Triticum به دست می آید. در ادامه همراه ما باشید تا با فواید گندم برای سلامتی بدن بیشتر آشنا شوید.

با خواص گندم برای سلامتی آشنا شوید

ارزش غذایی گندم

گندم تصفیه نشده شامل کربوهیدرات های پیچیده، فیبر غذایی و مقدار مبه وسیلهی از پروتئین است. بر طبق اطلاعات موجود در پایگاه ملی تغذیه USDA، گندم جوانه زده غنی از عناصر کاتالیستی، نمک های معدنی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، گوگرد، کلر، آرسنیک، سیلیکون، منگنز، روی، ید، مس، ویتامین B و ویتامین E است. به مقدار فراوانی آنتی اکسیدان دارد، به ویژه کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن.

جنین گندم که قلب دانه است ویتامین E بسیار زیادی دارد. ثابت شده است که جنین گندم منبع اصلی ویتامین B کمپلکس در ساختارهای رژیم غذایی در سراسر دنیا است و ویتامین هایی مانند تیامین، اسید فولیک، ویتامین6B و مواد معدنی مانند منگنز، منیزیم و روی را شامل می شود. روغن جنین گندم باعث افزایش قدرت و طول عمر می شود.

سبوس گندم، لایه بیرونی دانه، غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان هایی به نام لیگناها، اسید فرولیک، اسید فیتیک، آلکیل رزورسینول ، لوتئین، فلاونوئیدها و ساپونین ها است.

خواص گندم برای سلامتیبیایید با جزئیات بیشتری در خصوص خواص گندم برای سلامتی بدانیم.

چاقی را کنترل می نمایدگندم، به عنوان یک دانه کامل، دارای توانایی طبیعی برای کنترل وزن است، اما این توانایی در میان زنان بیش تر قابل مشاهده است. زنان که در طول دوره های طولانی فراورده های گندم کامل را مصرف کردند، وزن شان را به مقدار بیش تری از دست دادند. بعلاوه، مجله آمریکایی تغذیه بالینی به وسیله تحقیقات خود نشان داده است که گندم کامل، به جای فرم تصفیه شده آن، انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به چاقی است.

سطح انرژی را افزایش می دهدبر اساس گزارش مرکز تحقیقات مغز، عملکرد و تغذیه در دانشگاه نورث آمبریا، انگلستان، گندم کامل با ویتامین B که دارد، به بالا رفتن سطح انرژی بدن یاری می نماید. علاوه بر این، کل دانه حاوی کربوهیدرات های پیچیده است، که باعث می شود به مدت طولانی تری احساس سیری کنید و انرژی بیش تری را در مدت زمان طولانی داشته باشید.1

بهبود متابولیسمچربی های اشباع شده و ترانس می توانند شانس بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند، در حالی که چربی های امگا 3 خطر عوارض قلبی عروقی را کاهش می دهند. غلات سبوس دار مانند گندم در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیکی بسیار مؤثرند. انواع رایج سندرم های متابولیک شامل چاقی اندرونه ای، که به عنوان بدن گلابی شکلنیز شناخته می شود، تری گلیسیرید بالا، سطح پایین LDL کلسترول محافظ و فشار خون بالا می باشند. گندم سبوس دار در برابر تمام این شرایط شما را محافظت می نماید. تحقیقات نشان داده اند که غذاهای ساخته شده از دانه های تصفیه شده گندم نه تنها به افزایش وزن منجر می شوند بلکه خطر مقاومت به انسولین را نیز افزایش می دهند. پزشکان خوردن نان گندم سبوس دار و سایر غذاهای غنی از فیبر را توصیه می نمایند. بیشتر فیبر برای یاری به فرایند گوارش در بدن و بهبود متابولیسم کلی عمل می نماید. داشتن رژیم گندم سبوس دار احتمالاً نه تنها روش مؤثر، سریع و لذت بخش برای کاهش سندرم متابولیک است، بلکه باعث می شود در طول زندگی لاغر و سالم بمانید.

پیشگیری از دیابت نوع 2گندم غنی از منیزیم است که یک ماده معدنی می باشد که به عنوان فاکتور مشترک برای بیش از 300 آنزیم عمل می نماید. این آنزیم ها در استفاده کاربردی بدن از انسولین و ترشح گلوکز دخیل هستند. سازمان غذا و دارو غذاهای حاوی غلات سبوس دار حداقل تا 51 درصد را جایز می داند، این غذاها دارای چربی اشباع شده و کلسترول پایینی هستند، این بدان معناست که خطر بیماری های عروق کرونر و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهند. علاوه بر این، مصرف منظم گندم سبوس دار، باعث کنترل قند خون سالم می شود. افرادی که از دیابت رنج می برند می توانند با جایگزین برنج با گندم در رژیم غذایی خود قند خود را کنترل نمایند.

کاهش التهاب مزمنمحتوای بتاین گندم، چیزی است که به پیشگیری از بروز التهاب مزمن یاری می نماید. بتاین معمولاً در گندم سبوس دار، چغندر و اسفناج یافت می شود. التهاب، یکی از عوامل مهم در بسیاری از دردهای روماتیسمی و بعضی بیماریهای روماتیسمی است. بنابراین، خوردن مقدار سالم از غذاهای حاوی گندم سبوس دار که به طور فعال باعث کاهش التهاب می شوند، ایده خوبی است. مصرف بتاین بر روی بعضی از عملنمودهای بدن ما تأثیر می گذارد که باعث کاهش خطر ابتلا به التهاب مزمن و بیماری های دیگر مانند پوکی استخوان، بیماری های قلبی، بیماری آلزایمر، کاهش شناختی و دیابت نوع 2 می شوند.2

جلوگیری از سنگ صفرادر آنالیز های مختلف به وسیله مجله آمریکایی گوارش، ثابت شده است که نان و غلات و حبوبات ساخته شده از طیف گندم کامل برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا یاری می نماید.

از آنجا که گندم غنی از فیبر نامحلول است، زمان گذر از روده سریع شده و باعث کاهش ترشح اسیدهای صفراوی می شود. اسیدهای صفراوی یکی از علل عمده تشکیل سنگ کیسه صفرا هستند. علاوه بر این، مصرف بالای گندم، افزایش حساسیت به انسولین و در نتیجه تری گلیسیرید یا چربی در خون را کاهش می دهد.

گندم کامل اطمینان از یک زندگی سالمگندم از محبوب ترین و در دسترس ترین غلات است. مصرف سه فنجان گندم در روز برای یک فرد برای داشتن یک زندگی سالم و عاری از بیماری، کافی است. هنگامی که شما یک رژیم غذایی غنی از فیبر شامل نان گندم، غلات و حبوبات که سبوس بالایی دارند انتخاب می کنید، می توانید مطمئن باشید که از مسائلی مانند درد، نفخ شکم، تهوع، یبوست، کاسته خواهد شد.

جلوگیری از سرطان سینهمحققان در بریتانیا دریافتند که رژیم غذایی غنی از فیبر بخصوص غذاهایی که از غلات کامل مثل گندم تهیه می شوند، در زنان از بروز سرطان پستان جلوگیری می نماید. در مطالعات انجام یافته مصرف حدود 30 گرم گندم روزانه برای زنان به منظور کاهش خطر سرطان پستان کافی است. گزارش ها حاکی از آن است که زنانی که پیش از یائسگی، گندم مصرف نموده اند، در مقایسه با دیگران که از دیگر اشکال فیبر تغذیه نموده اند، 41٪ کمتر به سرطان پستان مبتلا می شوند.

جلوگیری از آسم در دوران کودکیانجمن ریه در امریکا بیان می دارد که حدود 20 میلیون آمریکایی، به نوعی آسم را تجربه می نمایند. مطالعات انجام یافته، نشان می دهد که مصرف غلات و ماهی در رژیم غذایی می تواند شانس ابتلا به آسم در دوران کودکی را تا حد زیادی کاهش دهد.

برونش به وسیله تنگ شدن راه های هوایی و افزایش حساسیت است. در بسیاری از نظرسنجی ها، دیده شده است که بچه هایی که گندم و ماهی در مقادیر بالا مصرف می نمایند از این بیماری ها رنج نمی برند. منیزیم و ویتامین E ارائه شده به وسیله گندم نیز در کاهش مشکل آسم یاری می نماید. با این حال، در بعضی موارد، مصرف گندم ممکن است برای بیماران مبتلا به آسم مضر باشد، بهتر است در این مورد با پزشک مورد اعتماد خود مشورت کنید.

محافظت در برابر بیماری های عروق کرونرلیگنان های گیاهی، یک نوع ماده مغذی گیاهی و فراوان در گندم کامل هستند. لیگنان به وسیله فلور جوابگو در روده انسان به لیگنان پستانداران تبدیل شده است. یکی از لیگنان ها آنترولاکتون نام دارد، که بدن را از سرطان سینه و بیماری های قلبی محافظت می نماید. گندم تنها منبع این نوع لیگنان است. آجیل، دانه ها و انواع توت ها و بعلاوه سبزیجات مختلف ، میوه ها، و نوشیدنی مانند قهوه، چای از منابع لیگنان های گیاهی است. مجله دانمارکی در مقاله اخیر خود منتشر کرد که زنانی که از طیف غلات تغذیه می کردند، در سطح خونشان بطور قابل توجهی از این لینگان دفاعی یافت شد.

بهبود سیستم قلب و عروق در زنان یائسهبا توجه به خواص گندم، این محصول به عنوان یک عنصر اصلی در رژیم غذایی یک زن یائسه قرار می گیرد و برای جلوگیری از بروز هر نوع مسائل قلبی و عروقی احتیاج است. مصرف روزانه غلات دانه کامل برترین راه برای جلوگیری از چنین بیماری هایی است. پزشکان مصرف بالای گندم کامل در رژیم غذایی را برای زنانی که دارای شرایطی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، یا سایر نشانه های سندرم قلبی عروقی هستند ، توصیه می نمایند. آنالیز نتیجه های رسیده از این نوع رژیم غذایی پیشرفت آترواسکلروز را کند نشان داده است و ساخت پلاک در رگ ها و عروق خونی، و بعلاوه تعداد حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.3

پی نوشت:

1.www.bazdeh.org

2.www.rastineh.com

3.www.payla.ir

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1206

به "با خواص گندم برای سلامتی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص گندم برای سلامتی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید