اگر مرحله دوم برنامه آغاز نشود گزارش شناخت آن قدیمی خواهد شد

به گزارش مجله یافان، خبرنگاران/اصفهان یک عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان اولین مشکل در تدوین برنامه جامعی مثل برنامه جامع شهر اصفهان را داده های شهری دانست و گفت: سند آمایش شهری موضوع دیگری است که اراده ای نه در اصفهان که در بیشتر شهرهای کشور برای تهیه آن وجود ندارد، در حالی که به صورت جدی به آمایش شهری نیازمندیم.

اگر مرحله دوم برنامه آغاز نشود گزارش شناخت آن قدیمی خواهد شد

نعمت الله اکبری در رویداد تخصصی شهر برنامه که امروز (پنجشنبه-4 آذرماه) که به همت جهاد دانشگاهی اصفهان و شهرداری برگزار گردید، با اشاره به همراهی و همکاری در تدوین چند برنامه توسعه کشور، اظهار کرد: مسئله ای اصلی در تدوین برنامه ها داده است. وقتی به فرایند برنامه ریزی نگاه می کنیم اول داده، بعد برنامه و بعد بودجه مطرح است، در حالی که در ایران کاملا برعکس عمل می کنیم و اول بودجه فراهم می گردد، بعد برنامه ای به آن الصاق می کنیم و داده هم ممکن است باشد یا نباشد.

وی با بیان اینکه نوشتن و داشتن برنامه واجب است، اما استفاده ای از آن نمی گردد، گفت: به همان مقدار هم به داده اهمیت نمی دهیم. ما داده های کلان فراوری می کنیم اما در ریز داده ها حرفی برای گفتن نداریم و از همه بدتر داده های شهری است که در این زمینه حتی تفکیک بین شهر و روستا مشکل است.

رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان بر این اساس اولین مشکل در تدوین برنامه جامعی مثل برنامه جامع شهر اصفهان را داده های شهری دانست و گفت: در میکروداده ها نیز ضعف اساسی داریم، بنابراین طرح جامع شهری قطعا از لحاظ داده دچار مشکل است و این مشکل در همه کلانشهرهای دیگر کشور نیز وجود دارد.

وی نبود سند آمایش شهری را موضوع دیگری دانست که نقطه ضعف نیست، اما اراده ای نه در اصفهان که در بیشتر شهرهای کشور برای تهیه آن وجود ندارد و اضافه نمود: در سه شورای شهر گذشته این موضوع را عنوان کردم و هر سه شورا تصویب کرد، اما هیچ گاه به آن عمل نکردند، در حالی که اولین گام مورد احتیاج ما تهیه آمایش شهری است. درست است رویکرد آمایش شهری را به برنامه جامع شهر الحاق نموده ایم، اما کدام سند آمایش شهری را تدوین و تصویب و بعد طرح جامع را بر روی آن پایدار نموده ایم؟

به گزارش مجله یافان، وی با تاکید بر اینکه در کلانشهرها به صورت جدی به آمایش احتیاجمندیم، توضیح داد: آمایش نه به مفهوم کلان، بلکه از رویکرد شهری حائز اهمیت است که متاسفانه اراده ای برای آن وجود ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به سرعت تحولات و تغییرات این روزها گفت: اگر مدتی از شناخت سپری گردد دیگر به کار نمی آید، پس مرحله اول طرح جامع این است که حوزه شناخت هرچه سریعتر باید به مرحله عمل و سازماندهی برسد تا از شناخت در این مرحله بهره ببریم. سه سال زمان کمی نیست اگرچه بخشی از موانع اجتناب ناپذیر و خارج از اراده بوده اما بین تشخیص تا تصمیم در ایران فاصله زیادی است، ضمن اینکه بین تصمیم و اجرا هم فاصله داریم، اما باید فاصله بین تشخیص تا اجرا را کم کنیم.

وی بعلاوه با اشاره به همراهی و همکاری در تدوین سند منظره شهر اصفهان از گذشته تا امروز، در خصوص اینکه چرا به زاینده رود در منظره اصفهان اشاره نشده، شرح داد: این موضوع هم علت دارد و هم علت. زاینده رود یک روان آب بین حوضه ای است و آن را به عنوان یک پدیده بین حوضه ای که چند استان دخیل هستند می شناسیم و از این منظر کوشش می گردد به این مفاهیم به صورت ملی نگاه کرد و کوشش کردیم حساسیت برانگیز نگردد، اما شهر بانشاط این عنوان را درون خود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1271

به "اگر مرحله دوم برنامه آغاز نشود گزارش شناخت آن قدیمی خواهد شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "اگر مرحله دوم برنامه آغاز نشود گزارش شناخت آن قدیمی خواهد شد" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر مرحله دوم برنامه آغاز نشود گزارش شناخت آن قدیمی خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید