احتمال پایداری ایمنی نجات یافتگان کووید-19 تا حداقل هشت ماه وجود دارد

به گزارش مجله یافان، پژوهشگران استرالیایی در آنالیز جدیدی دریافتند که شاید ایمنی در برابر ابتلای مجدد نجات یافتگان کووید-19، تا هشت ماه باقی بماند.

احتمال پایداری ایمنی نجات یافتگان کووید-19 تا حداقل هشت ماه وجود دارد

به گزارش مجله یافان به نقل از ایسنا، هنگامی که کروناویروس وارد بدن می گردد، سیستم ایمنی فعال می گردد و پادتن هایی را فراوری می نماید که به ویروس متصل می شوند و آن را خنثی می نمایند. این محافظت ایمنی، حافظه دارد؛ بنابراین هنگامی که بدن دوباره با همان پاتوژن روبرو می گردد، می تواند آن را به سرعت شناسایی کند و به محافظت در برابر عفونت مجدد بپردازد.

پژوهش های پیشین، بحثی را در خصوص مدت زمان پایداری سیستم ایمنی در برابر کروناویروس شروع کردند زیرا آنالیز ها نشان داده بود که سطح پادتن بیماران در چند ماه نخست پس از بیماری افت می نماید.

اکنون پژوهشگران استرالیایی برای نخستین بار در پژوهش خود نشان داده اند که شاید نجات یافتگان کووید-19 بتوانند برای پیشگیری از عفونت مجدد تا حداقل هشت ماه به سیستم ایمنی خود اطمینان نمایند. این داده های جدید می توانند نگرانی های دیگری که در خصوص توانایی واکسن های تازه فراوری شده در ایجاد محافظت برای بلندمدت وجود دارد، رفع نمایند.

منو فان زلم (Menno van Zelm)، پژوهشگر دانشگاه مانش (Monash University) استرالیا و همکارانش در این پژوهش، 25 بیمار مبتلا به کووید-19 را مورد آنالیز قرار دادند و نمونه خون آنها را از ابتدای دوره عفونت تا 242 روز بعد از تشخیص جمع آوری کردند.

پژوهشگران حدود دو هفته پس از عفونت، افت پادتن را مشاهده کردند. آنها با استفاده از روش فلو سایتومتری (flow cytometry) نشان دادند که بیماران، سلول های B حافظه را که پادتن فراوری می نمایند، در خون خود دارند. این سلول ها، پروتئین خوشه ای کروناویروس را به طور ویژه هدف قرار می دهند. سلول های B مشاهده شده، حداقل هشت ماه ماندگاری داشتند و این نشان می دهد که طی این دوره و احتمالا بیشتر از آن، از بیماران در برابر عفونت مجدد محافظت می گردد.

فان زلم گفت: این نتایج، مهم هستند زیرا نشان می دهند که بیماران مبتلا به کووید-19، ایمنی در برابر ویروس و بیماری را حفظ می نمایند.

این موضوع می تواند یک امید حقیقی را در این مورد به وجود بیاورد که شاید با فراوری واکسن یا واکسن ها، محافظت بلندمدت ایجاد گردد.

این پژوهش، در مجله Science Immunology به چاپ رسید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 757

به "احتمال پایداری ایمنی نجات یافتگان کووید-19 تا حداقل هشت ماه وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال پایداری ایمنی نجات یافتگان کووید-19 تا حداقل هشت ماه وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید