2 روش طرز تهیه دنده کباب؛ غذای اصیل و مجلسی کرمانشاهی

به گزارش مجله یافان، دنده کباب یکی دیگر از کباب های خوشمزه و لذیذ ایرانی است که خاستگاه آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی گردد. دنده کباب همانطور که از نام آن پیداست از گوشت دنده گوسفند تهیه می گردد. و به همراه پیاز و سیر و دیگر طعم دهنده ها طعم دار می گردد. دنده کباب یکی از غذاهای مهم شهر کرمانشاه است، که در مهمانی ها یا مجالس مهم سرو می گردد. تهیه دنده کباب بر خلاف بسیاری از کباب ها و مانند کباب شیشلیک احتیاج به تبحر و تجربه کافی در زمینه آشپزی دارد تا بتوان کبابی با کیفیت و خوشمزه درست کرد. در ادامه شما را با طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی آشنا خواهیم کرد.

2 روش طرز تهیه دنده کباب؛ غذای اصیل و مجلسی کرمانشاهی

روش اول برای تهیه دنده کباب کرمانشاهی

مواد لازم برای تهیه دنده کباب:

  • دنده گوسفند: 1 کیلوگرم
  • پیاز: 2 عدد میانه
  • سیر: 2 حبه
  • ماست چکیده: 1 پیمانه
  • برگ بو: 2 عدد
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

دستور تهیه دنده کباب:

در مرحله اول برای تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی، اول دنده گوسفند را تمیز کنید و بشویید. سپس یک کاسه مناسب را تهیه کنید و درون آن چند تکه یخ بریزید و گوشت را به مدت یک ساعت در داخل کاسه یخ ها قرار دهید. بعد از گذشتن این زمان، دنده ها را از کاسه یخ کارج کنید و آبکشی کنید و در یک صافی قرار دهید تا آب آن خارج گردد.

در مرحله بعد پیازها را همراه سیرها را پوست بگیرید و بشویید، سپس آن ها را رنده کنید. یک کاسه نسبتا بزرگ و گود را تهیه کنید و سیر و پیاز رنده شده را درون آن بریزید. در ادامه میزانی روغن مایع را به همراه 1 پیمانه ماست چکیده، برگ بو، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید و همه مواد را به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شوند.

در ادامه دنده ها را درون کاسه قرار دهید و به خوبی آن ها را زیر و رو کنید تا به خوبی دنده به همه مواد آغشته گردد و کاملاً طعم دار گردد. در ادامه سر کاسه را با سلفون بپوشانید و برای اینکه گوشت کاملا طعم دار گردد و میزانی نیز نرم تر گردد، کاسه را به مدت 5 ساعت در یخچال قرار دهید.

هنگامی که دنده کباب را از یخچال برای کباب کردن خارج می کنید، حتما دقت کنید که قطعات پیاز و سیر خرد شده را بر روی دنده را پاک کنید، چون هنگام کباب کردن می سوزند و طعم و ظاهر کباب را خراب می نمایند.

حالا نوبت به کباب کردن دنده ها می رسد. برای اینکه یک دنده کباب کاملا پخته شده به صورت یکدست داشته باشید. توصیه می گردد که از روش گریل بهره ببرید.

اما اگر دسترسی به گریل ندارید. از منقل برای درست کردن کباب ها بهره ببرید. دقت کنید که ذغال ها به صورت یکدست سرخ شوند تا کباب به خوبی پخته گردد. سپس دنده ها را سیخ کنید و بر روی منقل کباب کنید.

راهکار سومی برای درست کردن دنده کباب وجود دارد و آن استفاده کردن از فر می باشد. به این صورت که فر را بر روی درجه 180 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و چند دقیقه بگذارید تا به خوبی گرم گردد. و در ادامه به مدت یک ساعت دنده ها را درون فر قرار دهید تا کاملا مغز پخت شوند.

در تمام روش های گفته شده برای کباب کردن دنده کباب، مهم ترین نکته استفاده از حرارت ملایم و صبر و زمان زیاد برای پختن دنده کباب می باشد تا دنده کباب به خوبی کباب گردد و آبدار باشد.

روش دوم برای تهیه دنده کباب کرمانشاهی

مواد لازم برای تهیه دنده کباب:

  • گوشت دنده: 1 کیلوگرم
  • رب گوجه فرنگی: به میزان لازم
  • آبلیمو: 2 قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • سیخ کباب پهن: 3 تا 4 عدد
  • روغن مایع و روغن کرمانشاهی: به میزان لازم

دستور تهیه دنده کباب:

در یک روش دیگر در تهیه دنده کباب ابتدا گوشت را از دنده گوسفند به صورت پهن جدا می نمایند و بر روی سه تا چهار عدد سیخ پهن سوار می نمایند تا هم گوشت به خوبی حالت خود را حفظ کند و هم سیخ ها بتوانند وزن گوشت را تحمل نمایند. سپس از طریق پشت یک چاقوی بلند بر روش گوشت ضرباتی را وارد می نمایند. سپس به مدت 4 تا 5 گوشت را در یخچال قرار می دهند.

هنگامی که کباب را بخواند درست نمایند آن را از یخچال خارج کنید و برای تهیه سس آن یک تابه تهیه کنید و روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا داغ گردد. سپس به تابه میزان زیادی رب گوجه فرنگی اضافه کنید و خوب آن را تفت دهید تا کاملا سرخ گردد. سپس به تابه میزانی نمک و فلفل سیاه و میزانی زعفران دم نموده و در صورت تمایل میزانی روغن کرمانشاهی اضافه کنید.

هنگامی که زغال شما کاملا آماده و سرخ شد. سیخ ها را بر روی منقل قرار دهید و با یک قلمو، سسی که برای کباب آماده نموده اید را به صورت مرتب به دو طرف گوشت بمالید.

دقت داشته باشید که حتما از حرارت ملایم برای درست کردن دنده کباب بهره ببرید.

بعد از اینکه کاملا گوشت های دنده کباب شدند میزانی دیگر سس بر روی گوشت ها بمالید و در لای نان آن ها را بکشید و به همراه پیاز و نارنج آن را تزیین کنید. دنده کباب را به همراه نان داغ یا پلو زعفرانی سرو کنید.

نکاتی در تهیه دنده کباب

  • در تهیه دنده کباب می توان از دنده گوساله نیز استفاده کرد. اما به مراتب دنده گوسفند بسیار لذیذ و خوشمزه تر است.
  • برای داشتن یک دنده کباب ترش می توانید از میزانی کشک آب شده نیز به جای آبلیمو و یا به همراه آبلیمو بهره ببرید.
  • طرز تهیه دنده کباب که به شما آموزش داده شد، برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1250

به "2 روش طرز تهیه دنده کباب؛ غذای اصیل و مجلسی کرمانشاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 روش طرز تهیه دنده کباب؛ غذای اصیل و مجلسی کرمانشاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید