گزارش ، بحران داخلی در آبخازیا و بازتاب آن در روابط با گرجستان و روسیه

به گزارش مجله یافان، منطقه جدایی طلب آبخازیا در حال گذار از یک بحران سیاسی عمیق به همراه ایجاد مشکلاتی در روابطش با روسیه است.

گزارش ، بحران داخلی در آبخازیا و بازتاب آن در روابط با گرجستان و روسیه

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

به گزارش گروه بینالملل مجله یافان ، اخیراً تغییراتی در دولت جدایی طلب آبخازیا ایجاد شده که پیامدهایی در روابط این دولت با گرجستان ایجاد نموده است.

این تغییرات به طور بالقوه زمینه را برای نزدیک شدن دولت آبخازیا با تفلیس ایجاد نموده به گونهای که سیاستمداران آبخازیایی اظهارات جنجالی و جسورانهای در این مدت داشته اند.

اگرچه وابستگی آبخازیا به حمایت مالی و نظامی روسیه این جمهوری خودخوانده را تحت کنترل کرملین نگه می دارد، اما روندهای نوظهور حاکی از آن است که تنشها بین روسیه و آبخازیا ادامه و رشد خواهد داشت.

اصلان بژانیا رئیس جمهور تازه انتخاب شده آبخازیا در تاریخ 2 ژوئن و در ملاقات با اعضای مجلس این جمهوری خودخوانده گزارشی از سفر خود به مسکو ارائه و تاکید نمود پیروز شده تا بودجهای اضافی از روسیه برای پر کردن کسری بودجه و نیز ارائه یاری به بخش کشاورزی دریافت کند.

با این حال بژانیا تاکید نمود از پذیرش خواست دیرینه مسکو مبنی بر اجازه دادن به شهروندان فدراسیون روسیه برای تملک املاک و مستغلات در اراضی آبخازیا خودداری نموده است.

وی هم چنین به نمایندگان مجلس گفت فعلاً با از سرگیری دریافت تابعیت روسیه از سوی شهروندان آبخازیایی موافق نیست.

بژانیا در واقع سیاست مقامات پیشین این جمهوری را دنبال می نماید که به دلیل نگرانی از تغییر نسبت قومی و جمعیتی آبخازیا اجازه خرید و فروش املاک و مستغلات به غیر آبخازیاییها را نمیدهند.

بر اساس اطلاعات رسمی، 51 درصد از جمعیت ساکن در آبخازیا را آبخازتبارها تشکیل می دهند و بعد از آنها گرجیها با 19 درصد، ارامنه با 17 درصد و روسها با 9 درصد در جایگاههای بعدی قرار دارند. البته با توجه به وابستگی فزاینده مالی آبخازیا به روسیه هنوز معین نیست که مقامات این جمهوری تا چه زمانی میتوانند این وضع را ادامه دهند.

انتخاب اصلان بژانیا به ریاست جمهوری آبخازیا ترجیح نخست مسکو نبود. بژانیا از سال 2019 تا به امروز دو بار مسموم شده است و حتی در آوریل سال گذشته در شرایطی بحرانی در مسکو بستری شد.

وی بار دیگر قبل از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ماه مارس مسموم شد و از این رو گمانه زنیهایی درباره دخالت کرملین در این ماجراها ایجاد شد.

بژانیا نخستین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در آبخازیا بود که در زمان کمپین انتخاباتی خود با یک رسانه گرجستانی مصاحبه کرد.

دیدگاههای بژانیا با منافع مسکو در قفقاز جنوبی سازگار نیست. تفکر سیاستمداران آبخازیا در خصوص روابط با دولت گرجستان به تدریج در حال تغییر است.

مذاکرات مستقیم با تفلیس مدتها امری تابو در آبخازیا بوده است. با این حال، بژانیا اظهاراتی را بیان نموده که تفاوت چشمگیری با خط سنتی قبلی دارد.

وی در مصاحبه ای تاکید نمود که آبخازیاییها چه دوست داشته باشند یا نه، گرجیها و کشور گرجستان همسایه این جمهوری هستند و در سطح شهروندان نیز میان مردم دو دولت ارتباطات زیادی وجود دارد.

ظاهراً این رویکرد محدود به بژانیا نیست. سرگئی شمبا از سیاستمداران مطرح آبخازیا، مدتهاست که به دنبال عادی سازی روابط با تفلیس است. این روینمودها می تواند نشان دهد که اتفاقات خاصی در زمینه مذاکرات مستقیم با تفلیس در حال ظهور است.

بژانیا هم چنین پیشنهاد ایجاد بستری جدید برای مذاکرات با تفلیس را داده است (1). این بستر، می تواند به عنوان مکانیسمی برای حل مسائل مختلف امنیتی که میان سوخومی و تفلیس وجود دارد عمل کند.

البته آبخازیا با مسائل بلندمدت دیگری نیز روبرو است. سوخومی تا به امروز نتوانسته که استقلال خود را در فضای بین المللی به رسمیت بشناساند. به جز روسیه و چند کشور دیگر تا به امروز جامعه بین الملل استقلال آبخازیا را به رسمیت نشناخته و چشم اندازی برای بهبود این مساله نیز وجود ندارد.

علاوه بر این، آبخازیا با مسائل عمیق مالی نیز روبرو است. ادامه این وضع می تواند باعث افزایش تنشهای اجتماعی موجود و در نهایت مهاجرت جمع کثیری از ساکنان آبخازیا گردد. از این رو می توان نتیجه گرفت که وجود این چشم انداز باعث تغییر رویکرد سوخومی شده است.

این امر از سوی دیگر باعث تیره تر شدن روابط آبخازیا و روسیه شده است. مسکو از نحوه مدیریت یاریهای مالی اش در منطقه ناراضی است. نخبگان سیاسی مرتبط با کرملین اظهارات و اظهار نظرهای گاه به گاهی در این رابطه داشته اند و نسبت به سلامت مالی بخشی از نخبگان سیاسی آبخازیا اظهار نگرانی نموده اند.

تلاشهای اندکی برای بهبود اوضاع مالی و امنیتی در منطقه اجرا شده به طوری که در سالیان اخیر چندین مورد از قتل اتباع روسی رخ داده است.

گزارشهای متعددی نیز از فساد گسترده در سطوح مختلف هیئت حاکمه آبخازیا وجود دارد.

سیاستمداران روس هم چنین نسبت به امتناع دولت آبخازیا از اجازه خرید املاک و مستغلات از سوی شهروندان روسی معترض هستند. البته هر گاه ماجرای خرید و فروش املاک و مستغلات از سوی روسها در آبخازیا مطرح شده با اعتراضات عمومی ساکنین این جمهوری روبرو شده است (2).

این مسائل سبب شده تا فرصتی برای نزدیکی محدود و آزمایشی میان سوخومی و تفلیس ایجاد گردد.

با این وجود، تاثیر کلی ژئوپلیتیک روسیه بر آبخازیا معین کننده خواهد بود. این منطقه به طور مداوم بخشی جدایی ناپذیر از تلاشهای مسکو برای محدود کردن جاه طلبی گرجستان برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا خواهد بود.

روسیه در حال حاضر نزدیک به 5 هزار سرباز در آبخازیا مستقر نموده است. این امر نه تنها امنیت منطقه را تضمین میکند بلکه نفوذ ژئوپلیتیک روسیه در سیاست آبخازیا را محکم می نماید. یاریهای مالی روسیه مهمترین منبع درآمدی برای آبخازیا است و این وابستگی باعث می گردد تا منطقه تحت کنترل روسیه باقی بماند.

جهت جدیدی برای سازش احتمالی میان سوخومی و تفلیس در حال ظهور است. نخبگان سیاسی فعلی آبخازیا نگاه مثبتی جهت ایجاد فرصت گفت وگو با دولت تفلیس دارند.

اظهارات مبنی بر لزوم ایجاد بستر بحث و گفت وگوی یک به یک با تفلیس حاکی از تغییر در سیاست آبخازیا است. با این حال، اگرچه ممکن است این مساله گامهایی از سوی تفلیس و سوخومی را برای ایجاد یک بستر جدید مذاکره القا کند، اما پیشرفت واقعی احتمالاً مبهم خواهد بود.

وابستگی آبخازیا به یاریهای نظامی و مالی روسیه مانع قابل توجهی در این زمینه خواهد بود. در عین حال، شکاف بین آبخازیا و روسیه به دلیل مسائل طولانی مدت در رابطه با نحوه هزینه کرد یاریهای مالی روسیه و اوضاع مالی رو به وخامت آبخازیا همچنان ادامه دارد.

مجید اسماعیل زاده، کارشناس مسائل اوراسیا

1. https:، ، www.interpressnews.ge، en، article، 105387-aslan-bzhania-there-should-be-dialogue-between-sokhumi-and-tbilisi

2. https:، ، agenda.ge، en، news، 2020، 74

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 14 تیر 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 334

به "گزارش ، بحران داخلی در آبخازیا و بازتاب آن در روابط با گرجستان و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش ، بحران داخلی در آبخازیا و بازتاب آن در روابط با گرجستان و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید