کشنده دیما چقدر ارزش خرید دارد؟
به گزارش مجله یافان، کشنده دیما محصول مایان دیزل در واقع محصولی از شرکت JAC است. ویژگی های این کشنده چیست و چقدر ارزش خرید دارد؟
مجله یافان - مجتبی اسماعیلی: شرکت مایان دیزل ظاهرا مونتاژ نماینده محصولات تجاری JAC است.
چرا که کامیون باری آن هم محصولی از همین شرکت چینی است.
کشنده دیما HT-490 همان کشنده JAC Gallop K7 است.
اما نکته عجیب اینجاست که این کشنده در چین تنها به صورت دو محور فراوری شده حال آن که نسخه عرضه شده به وسیله مایان دیزل تک محور است.
بعلاوه JAC Gallop در بازار چین تنها در نسخه دنده دستی عرضه شده است.
احتمالا این کشنده به درخواست مایان دیزل برای ایران سفارشی سازی شده و به صورت تک محور در آمده است.
حال جدای بحث کیفیت و دوام باید دید این محصول برای بازار ایران به خوبی مناسب سازی شده است؟
وقتی صحبت از دوام کشنده ها می گردد، دیگر با اعداد میلیون کیلومتری سر و کار داریم.
اما دیما چقدر خواهد توانست نظر کامیون داران را به خود جلب کند؟
طراحی ظاهری
این کشنده ظاهری شبیه به محصولات اسکانیا و مان دارد.
می توان گفت کوشش های طراحان برای خلق یک محصول با ظاهری خشن تقریبا پیروزیت آمیز بوده است.
اما مانند سایر کشنده های چینی عرضه شده در کشور، کیفیت قطعات تزیینی پلاستیکی بدنه مانند گریل چندان مناسب نیست و احتمالا گرما و شرایط سخت کاری آن را به زودی از شکل خواهند انداخت.
چراغ های جلو از نوع لنزدار هالوژنی است که در ترکیب با چراغ های روشنایی در روز (DRL) ظاهر قابل قبولی را برایش پدید آورده است.
می توان گفت اگر دیما در بخش فنی کارآمد باشد ظاهری قابل قبول دارد.
کابین و امکانات رفاهی و ایمنی
داخل کابین دیما زیبا و به روز طراحی شده است اما کیفیت مواد پلاستیکی به کار رفته در آن بسیار خشک است.
بعلاوه طراحی دسته دنده (سلکتور) گیربکس اتوماتیک قدیمی اما خوش دست است.
در داخل کابین طرح نامتقارن دریچه های تهویه هوا و پوشش طرح کروم آن از گیرا ترین جذابیت های بصری این محصول است.
جانمایی مانیتور لمسی مناسب و چیدمان دکمه های کنترلی هم تقریبا منظم و به جا است.
صفحه کیلومتر از نوع آنالوگ است اما به طور کلی داخل کابین می تواند کمی حس و حال یک خودروی سواری را تداعی کند.
مهم ترین امکانات رفاهی این کشنده شامل مانیتور لمسی 2DIN، دوربین آنالیز رفتار راننده، سوکت 220 ولت، تعلیق بادی جایگاه راننده، غربیلک قابل تنظیم فرمان، بخاری در جا، آفتاب گیر داخلی و خارجی و … هستند.
در این کشنده به صورت استاندارد خبری از تجهیزات ایمنی مانند رادار خط خوان، دوربین دنده عقب و دوربین 360 درجه نیست که البته امکان سفارش آن ها به عنوان آپشن وجود دارد.
اما وجود دوربین به صورت استاندارد در این کشنده ضروری به نظر می رسید.
پیشرانه و جعبه دنده
مانند بسیاری از کشنده های نو چینی دیما هم از یک پیشرانه توربو شارژ شش سیلندر خطی به حجم دوازده لیتر ساخت Cummins چین بهره برده است.
این پیشرانه قادر است تا 490 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتون متر گشتاور فراوری کند.
پیشرانه دیما به اینترکولر، گرم کن ادبلو، پاشش سوخت فشار قوی، گرم کن سوخت و گرم کن هوای ورودی مجهز شده و برابر اعلام شرکت سازنده استاندارد یورو پنج EVV را هم پاس نموده است.
نیروی پیشرانه به وسیله یک جعبه 2+12 دنده اتوماتیک ساخت ZF به چرخ ها منتقل می گردد.
می توان امیدوار بود با توجه به استفاده بیشتر کشنده های چینی نو از پیشرانه Cummins و گیربکس ZF،کامیون داران مشکل چندانی با قطعات و خدمات آن پیدا ننمایند.
اما نکته اصلی دوام، دقت و کیفیت ساخت پیشرانه و جعبه دنده است که اگر مناسب باشد می توان انتظار استقبال از کشنده های نو چینی را داشت.
سیستم تعلیق و ترمز
مانند سایر کشنده های چینی نو تعلیق دیما در قسمت جلو از نوع فنر پارابولیک سه لایه به همراه یاری فنر و میل موج گیر است.
برای تعلیق قسمت عقب هم دو بالن هوا به همراه یاری فنر با قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور در نظر گرفته شده است.
تعلیق بادی با تنظیم ارتفاع برای زمان اتصال کشنده به تریلی و تنظیم بار کاربرد دارد.
در هر دو محور از ترمزهای دیسکی ساخت WABCO دو مداره و پنوماتیکی بهره گرفته شده است.
تجهیزات ایمنی نصب شده روی ترمز مانند ABS، EBS و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC هم قرار است به ترمز ایمن تر راننده یاری نمایند.
بعلاوه این کشنده به ترمز تپه (Hill Hold) و ریتاردر هیدرولیکی پنج مرحله ای هم مجهز است.
استانداردهای کیفی
برابر اطلاعات اعلامی شرکت مایان دیزل، دیما پیروز شده چهار ستاره و رتبه یک کیفی را از شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد کشور (ISQI) دریافت کند.
شرکت مایان دیزل در حالی در وب سایت خود مدعی کسب استاندارد از مراکز تست و استاندارد خودروهای اروپایی شده است حال آن که به نام هیچ یک از این مراکز اشاره نشده است.
زمان عرضه و قیمت
این کشنده در حال حاضر به بازار عرضه شده است اما درباره طرح فروش و قیمت نو هیچ اطلاعاتی بر روی وبسایت شرکت به چشم نمی خورد.
جمع بندی
کشنده دیما حداقل روی کاغذ مشخصات فنی و ایمنی قابل قبولی دارد. اما چینی بودن و تفاوت های آن با نسخه عرضه شده در چین این سوال را به وجود می آورد که آیا این کشنده به کامیون داران نان خواهد رساند؟
یا مانند کشنده ها و کامیون های چینی نسل قبلی فقط برای فراوری نماینده و تعمیرکاران منفعت خواهد داشت؟
منبع: بیت ران