نگرانی تروئیکای اروپا از شروع غنی سازی 60 درصدی در ایران

به گزارش مجله یافان، تهران (پانا)- وزرای امور خارجه تروئیکای اروپا در بیانیه ای موضعشان را درباره شروع غنی سازی 60 درصدی اورانیوم در ایران مطرح کردند.

نگرانی تروئیکای اروپا از شروع غنی سازی 60 درصدی در ایران

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه، وزرای اموز خارجه تروئیکای اروپا(آلمان، فرانسه و انگلیس) در پی آغاز غنی سازی 60 درصدی در ایران امروز در بیانیه ای مطرح نمودند: دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس اظهارات ایران مبنی بر این که غنی سازی 60 درصدی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز خواهد نمود، چنان که ایران روز 13 آوریل به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده است، با نگرانی زیادی ملاحظه نموده اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این یک تحول جدی است چون فراوری اورانیوم با خلوص بالا، گامی مهم در راستای فراوری یک سلاح هسته ای شکل می دهد. ایران هیچ احتیاج غیرنظامی معتبری برای غنی سازی در این سطح ندارد.

تروئیکای اروپا در این بیانیه مطرح نمود: ما همچنین درباره اخبار حاکی از این که ایران برنامه دارد 1000 سانتریفیوژ دیگر را در نطنز نصب کند که موجب افزایش چشمگیر ظرفیت غنی سازی ایران خواهد شد، ابراز نگرانی می کنیم.

علاوه بر این، سه کشور اروپایی بیان کردند: اعلام ایران با توجه به این که در موقعی مطرح شده که تمام شرکای برجام و آمریکا مذاکراتی واقعی را با هدف پیدا کردن یک راه چاره دیپلماتیک سریع برای بازسازی و احیای برجام آغاز نموده اند، به طور قابل توجهی تاسف بار هستند.

در بخش پایانی این بیانه آمده است: با در نظر دریافت تحولات اخیر، ما هرگونه اقدامات تنش زا از جانب هر یک از بازیگران را مردود می دانیم و از ایران می خواهیم فرایند دیپلماتیک را پیچیده تر نکند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که برای ادامه گفت وگوها و نشست کمیسیون مشترک برجام به وین رفته است، روز گذشته از آغاز غنی سازی 60 درصد اورانیوم در کشور اطلاع داد.

سید عباس عراقچی در نامه ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام نموده است که ایران غنی سازی 60 درصدی را آغاز می نماید.

عراقچی همچنین اظهار داشت: یک هزار سانتریفیوژ دیگر با 50 درصد ظرفیت بیشتر به ماشین های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین های صدمه دیده، اضافه می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 943

به "نگرانی تروئیکای اروپا از شروع غنی سازی 60 درصدی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی تروئیکای اروپا از شروع غنی سازی 60 درصدی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید