نمک موجود در عرق دست ضدعفونی کننده است؟

به گزارش مجله یافان، باشگاه خبرنگاران/ در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر اینکه من دستم زیاد عرق می نماید و از بچگی همینطور بوده است، آیا این عرق که حاوی نمک است، خودش باعث ضد عفونی می گردد؟ اظهار کرد: نمک موجود در عرق نمی تواند باعث ضد عفونی محیط دست ها گردد و مردم باید بهداشت فردی را برای پیشگیری از بیماری کووید 19 به طور دقیقی رعایت نمایند.

نمک موجود در عرق دست ضدعفونی کننده است؟

او اضافه کرد: مردم در چنین شرایطی از سفر های غیر ضروری و رفتن در محیط های شلوغ جدا پرهیز نمایند و با ماندن در خانه یک محیطی امنی را برای خود به همراه داشته باشند.

چنانچه دستان شما یا قسمت های دیگری از بدن تان مدام عرق می نماید و این عرق کردن به سبب دمای بالای محیط نیست، احتمالا به هیپرهیدروز مبتلا هستید. هیپرهیدروز شرایطی است که فرد بدون دلیل خاصی عرق می نماید. تعریق زیاد می تواند لباس های شما را خیس کند و شما را در موقعیت های اجتماعی معذب کند. عرق کردن کف دستان یا قسمت های دیگر از بدن تان می تواند مسئله ای طاقت فرسا باشد، اما راه هایی هست که بتوان این مشکل را کنترل کرد.

دلایل عرق کردن کف دست

درصورت ابتلا به هیپرهیدروزی، غدد عرق با فعالیت بیش ازحد خود برای شما دردسر ایجاد می نمایند. این شرایط هیچ ارتباطی با حضور شما در فضاهای بیرونی یا درونی یا سطح فعالیت فیزیکی شما ندارد. مهم نیست که دمای محیط برای شما مناسب باشد یا هیچ فعالیت فیزیکی نداشته باشید، کف دست تان باز هم عرق خواهد نمود.

بعضی از مردم عرق کردن کم کف دست را مسئله ای کوچک تلقی می نمایند. عرق کردن کف دست همواره نشانگر مسئله ای جدی نیست و ممکن است در بعضی خانواده ها شایع باشد، اما عرق کردن زیاد می تواند نشان دهنده بیماری مزمنی مانند موارد زیر باشد:

- دیابت

- یائسگی/ گرگرفتگی

- قند خون پایین

- تیروئید پرکار

- حمله قلبی

- مسائل سیستم عصبی

- عفونت

اگر عرق کردن کف دست از علائم بیماری مزمنی باشد، ممکن است علائم دیگری را نیز داشته باشید. اگر در کنار عرق کردن کف دست با علائمی همچون احساس سرما، درد قفسه سینه، تهوع، سرگیجه یا تب روبه رو هستید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عرق کردن کف دست شما به مرور شدت می یابد یا زندگی شما را مختل نموده است، به پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی برای عرق کف دست

اگر عرق کردن کف دست شما در حدی نیست که به پزشک مراجعه کنید، چند راه چاره و درمان خانگی می تواند تعریق شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

1. مواد ضدتعریق

مواد ضدتعریق معمولا برای تعریق زیربغل استفاده می شوند، اما برای توقف تعریق در دیگر قسمت های بدن هم می توانند مؤثر باشد. اگر کف دست های شما خیلی عرق می نماید، کمی از مواد ضدتعریق را به کف دست های خود بمالید تا خیسی و چسبناکی آن را کاهش دهید. از یک ضدعرق معمولی بهره ببرید و اگر به نتیجه دلخواه تان نرسیدید، از ضدعرق های طبی بهره ببرید. اگر در شب مواد ضدتعریق را به کف دست های خود بمالید، نتیجه بهتری می گیرید، زیرا دست های شما زمان بیشتری برای جذب ترکیبات ضدتعریق خواهند داشت. این ترکیبات امواجی به بدن شما ارسال می نمایند که از عرق کردن جلوگیری کند. اگر این موارد کارساز نبودند، از پزشک خود بخواهید تا یک ضدعرق طبی برای تان تجویز کند.

2. جوش شیرین

جوش شیرین روشی سریع و ارزان برای کاهش عرق کف دست است. بیشتر مردم مقداری جوش شیرین در آشپزخانه یا سرویس بهداشتی خود دارند. احتمالا با تأثیر جوش شیرین در سفید کردن و پاک سازی دندان ها آشنا هستید. جوش شیرین می تواند به عنوان ضدعرق و دئودورانت هم عمل کند. جوش شیرین ماده ای قلیایی است، بنابراین عرق کف دست شما را کاهش می دهد و باعث می گردد عرق زودتر تبخیر گردد. چند قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا خمیر گردد. برای پنج دقیقه خمیر را به کف دستان خود بمالید و سپس آن را با آب بشویید.

3. سرکه سیب

اگر از هیپرهیدروز رنج می برید، سرکه سیب طبیعی می تواند از عرق کردن کف دست شما جلوگیری کند و کف دست تان را خشک نگه دارد. سرکه سیب می تواند pH بدن را هم تنظیم کند. شب ها کف دست خود را به سرکه سیب آغشته کنید و بگذارید تا صبح بماند. می توانید روزی دو قاشق غذاخوری سرکه سیب هم به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر سرکه سیب را با آب و عسل یا با آب میوه ترکیب کنید، طعم خیلی بهتری را تجربه خواهید کرد.

اضافه کردن برگ های مریم گلی به رژیم غذایی معمول یا نوشیدن دمنوش مریم گلی می تواند عرق کردن کف دست را بهبود بخشد. شما می توانید کمی برگ مریم گلی را درون یک پارچه بپیچید و در جیب خود بگذارید. حال وقتی دست تان را در جیب تان می گذارید، این کیسه را بگیرید تا عرق دست تان جذب آن گردد. خاصیت جاذب برگ های مریم گلی، چربی اضافه پوست را حذف و از عرق کردن کف دست شما جلوگیری می نماید. برگ های مریم گلی بوی ناشی از عرق کردن کف دست را هم ازبین می برند. برای آنکه به بهترین نتیجه دست پیدا کنید، یک مشت برگ مریم گلی را در آب بگذارید و سپس دست هایتان را برای 20 دقیقه در این مخلوط قرار دهید. شما می توانید دمنوش مریم گلی را نیز تهیه کنید و بنوشید. مریم گلی یک گیاه دارویی است، بنابراین قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این گیاه با داروهایی که مصرف می کنید، تداخل دارویی نداشته باشد.

قطعا شما یکی از مواد ذکرشده در بالا را در آشپزخانه تان دارید. اگر عرق کردن کف دست شما با درمان های خانگی بهبود پیدا نکرد با پزشک مشورت کنید؛ آنها می توانند راه چاره های جایگزین پیشنهاد دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 197

به "نمک موجود در عرق دست ضدعفونی کننده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمک موجود در عرق دست ضدعفونی کننده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید