موزه هایی سرشار از فرهنگ و تمدن در ازمیر ترکیه

به گزارش مجله یافان، ملاقات از موزه های تاریخی لیبرال های ترکیه

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، شهری کاملاً فرهنگی و لیبرال است. خلیج زیبا و لاجوردی ازمیر که اطراف آن را باغ های گل احاطه نموده اند، از دیرباز و از زمانی که جزو یکی از شهرهای یونانی اسمیرنا (Smyrna) بوده است، از بنادر مهم دریای اژه محسوب می گردد و اسکله کوردون آن مثل همه اسکله های جهان پر جنب و جوش و مجذوب کننده است.

موزه هایی سرشار از فرهنگ و تمدن در ازمیر ترکیه

موزه آتاتورک

این محل که برای اقامت تاجران فرش بین سالهای 1875 تا 1880 ساخته شده است، بعد از وقایع سپتامبر سال 1922 به دست دولت افتاد. پیش از پیشنهاد این محل برای اقامت آتاتورک در زمان بازدیدش از شهر، از اینجا بعنوان ستاد ارتش و هتل استفاده می شده است. آتاتورک بارها در موقعیت های مختلف بین سالهای 1923 تا 1924 در این محل اقامت نموده است و این محل در حال حاضر به افتخار او تبدیل به موزه ای برای نمایش لباس ها، مبلمان، کتاب ها و سایر متعلقات مردان بزرگ و تاثیر گذار شده است. توضیحات اشیا و ویدیوی معرفی آتاتورک به دو زبان ترکی و انگلیسی در اینجا ارائه می گردد. این توضیحات دوزبانه باعث شده گردشگران استقبال بیشتری از این مکان انجام داده و نسبت به آن شناخت بهتری کسب نمایند.

موزه تاریخ و هنر ازمیر

بسیار از جهانگرد ها از تماشا این موزه غفلت می نمایند که به نوبه خود ضرر بزرگی است. این موزه دارای سه بخش است و یکی از غنی ترین گنجینه های آثار هنری باستانی در کشور محسوب می گردد. نمایشگاه سرامیک و اشیای باستانی دارای جواهرات، سکه ها و ظروفی است که با توضیحات انگلیسی از گذشته آنها به نمایش در آمده اند. نمایشگاه مجسمه این موزه بسیار شور انگیز است. به طوریکه بخش مجسمه های آن مملو از شاهکارهای متعلق به دوره اسمیرنای باستان، تئوس، میلتوس و پرگامون است. در بخش اشیای گران بها و سرامیک ها، جواهرات، سکه و کوزه های مختلف نگهداری می گردد. برترین قسمت، مجموعه سکه های بخش اشیای گرانبها است که شامل سکه های ضرب شده در ساردیس در زمان پادشاهی کروسیوس است. سکه ها متعلق به اوایل قرن 7 میلادی بوده و از الکتروم که آلیاژی از طلا و نقره است و رگه هایی از مواد دیگر، ساخته شده است. بخش جواهرات این قسمت هم تماشای است.

بخش مجسمه ها هم مملو از گنجینه هایی است که بازدید از تک تک آنها احتیاج به زمان زیادی دارد. در این بخش حتما گچ بری های بناهای مذهبی دیونیسوس در تئوس و گچ بری های متعلق به تئاترها و ساختمان های دیگر در میلتوس را ببینید، به خصوص گچ بری های متعلق به تاتر میلتوس که واقعاً زیبا هستند. بخش های مجسمه ای آرامگاه بلوی (Belevi) نزدیک افسیوس که متعلق به قرن سوم پیش از میلاد هستند، بسیار زیبا و خاص هستند. از تماشای های دیگر می توان به مجسمه کایستروس، خدای رود متعلق به عصر رومی ها (قرن دوم پس از میلاد)، لوح هلنی از Tralleis و نقش برجسته های دیمیتر و پوزیدون از آگورای ازمیر اشاره نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1389

به "موزه هایی سرشار از فرهنگ و تمدن در ازمیر ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه هایی سرشار از فرهنگ و تمدن در ازمیر ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید