فناوری های ارتباطی سلامت روان را به خطر می اندازند؟

به گزارش مجله یافان، بسیاری از خانواده ها یک نگرانی جدی در خصوص فناری های ارتباطی تازه دارند. این تصور وجود دارد که بین استفاده از فناوری و سلامت روان نوجوانان رابطه وجود دارد و اینکه این فناوری ها می توانند سلامت روان نوجوانان را تهدید نمایند. اما در واقعیت این فقط یک کلیشۀ ذهنی و محصول اظهارنظرهای غیر علمی و تحقیقاتِ غیر دقیق است. بر اساس مطالعه تازهی که دانشگاه آکسفورد انجام داده است معین شده است که هیچ ارتباط معناداری بین استفاده از فناوری و مسائل روانی در بین نوجوانان وجود ندارد. مسائل و آسیب های روانی چیزایی هستند که در تعاملات اجتماعی به وجود می آیند و استفاده از فناوری رابطۀ علّی با بروز مسائل روانی ندارد. به عبارت دقیق تر، کسانی که دارای مسائل و مسائل روانی هستند احتمالاً نحوه استفاده از فناوری در آن ها هم دچار اختلال است. یعنی این فناوری نیست که مسائل روانی را ایجاد می نماید بلکه فرد دچار اختلال از فناوری استفادۀ ناهنجار دارد. اگر اینطور باشد آنگاه باید در بسیاری از سیاست ها و قوانین بی شماری که در خصوص استفاده از فناوری از جانب بچه ها و نوجوانان نوشته شده اند تتازه نظر کرد.

فناوری های ارتباطی سلامت روان را به خطر می اندازند؟

مطالعات علمی چیزی را اثبات نمی نمایند

مطالعه دانشگاه آکسفورد 430 هزار نفر از نوجوانان انگلیسی و آمریکایی را مورد مطالعه قرار داد. متغیرهای مورد سنجش در این مطالعه عبارتند از: شاخص های بهداشت روان مانند افسردگی و مسائل عاطفی و اندازه استفاده از رسانه ها همانند تماشای تلویزیون، استفاده از رسانه های اجتماعی و استفاده از تلفن. این پرسشنامه که یک مطالعه طولی است و به مدت سی سال در پیمایش های ملی تکرار شده است نشان می دهد که ارتباط بین استفاده از تلویزیون و رسانه های اجتماعی و افسردگی در کسانی که طی سی سال مداوم این پرسشنامه را تکمیل نموده اند تغییر چندانی ندارد.

در این زمینه بخوانید:

برنامه های موبایلی به تغییر شخصیت یاری می نمایند؟

استرس چگونه سلامت بدن مان را تهدید می نماید؟

در همان دوره مورد مطالعه، ارتباط کمی بین مسائل عاطفی و افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی مشاهده شد. در این پژوهش گسترده و طولی این استدلال ها که استفاده از رسانه و فناوری های ارتباطی برای نوجوانان مضر هستند مورد چالش قرار گرفته است و این پژوهش چنین ادعایی را اثبات نمی نماید.

سابقۀ مطالعاتی که به آنالیز رابطۀ سلامت روان و استفاده از فناوری در بین نوجوانان و بچه ها پرداخته اند سابقه ای طولانی است. بعضی تحقیقات از خطر اعتیاد، خشونت، افسردگی و اضطراب در این زمینه سخن می گویند. اما به نظر می رسد که این ادعاها بیشتر بر تحقیقات غیر دقیق و ادعاهای کلی راسخ شده اند. تأثیری که فناوری بر سلامت روان نوجوانان و بچه ها دارد، موضوعی پیچیده و در حال توسعه است و برای یافتن رابطه بین استفاده از فناوری و سلامت احتیاج به تحقیقات وسیع است تا ادعاهای نادقیق. در این مورد البته توصیه هایی وجود دارد، برای مثال سازمان بهداشت جهانی توصیه می نماید که بچه ها کمتر از 5 سال نباید بیش از یک ساعت در برابر صفحۀ نمایش باشند چراکه فعالیت بدنی آن ها کاهش می یابد. گزارش های دیگری وجود دارند که از رابطه بین استفاده از شبکه های اجتماعی و افسردگی و خودکشی سخن می گویند اما به نظر می رسد در این مطالعات روشن نیست که آیا شبکه های اجتماعی باعث چنین موضوعی شده اند یا افسردگی و اضطراب زمینۀ استفادۀ آسیب زا از فناوری را فراهم نموده است.

البته مطالعه دانشگاه آکسفورد محدودیت هایی هم دارد. برای مثال این مطالعه فقط زمان صرف شده در استفاده از فناوری را ارزیابی نموده و نحوه استفاده از آن را آنالیز ننموده است. این مطالعه تا حد زیادی به پرسش نامه هایی متکی است که خود فرد در خصوص خودش اطلاعاتی ارائه می دهد که می تواند اطلاعاتی نادقیق باشد.

مجموع این نکات به ما می گویند که اولاً در این مورد باید با احتیاط بیشتری سخن گفت و سیاست گذاری ها باید بر مبنای شواهد و مطالعات علمی باشند، نه تصوارت عامه مردم. مجموعۀ مطالعات این حوزه داده ای زیادی در اختیار ما می گذارند اما وجود رابطه ای قطعی بین استفاده از فناوری ، مخصوصاً فناوری های ارتباطی و اندازه سلامت روان را تایید نمی نمایند در حالی که بسیاری از دستورالعمل های این حوزه با فرض وجود چنین رابطه ای نوشته شده اند.

منبع: Forbes

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1117

به "فناوری های ارتباطی سلامت روان را به خطر می اندازند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری های ارتباطی سلامت روان را به خطر می اندازند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید