طرز تهیه خیارشور با نخود خام به سبک بازاری

به گزارش مجله یافان، خیارشور، چاشنی محبوب و پرطرفدار در سفره های ایرانی، به شکل های مختلفی تهیه می گردد. اما خیارشور با نخود، طعمی منحصر به فرد و تردی دارد که آن را از سایر انواع خیارشور متمایز می نماید. علاوه بر طعم و بافت خاص وجود نخود در خیارشور، مزایای دیگری هم به خیارشور می دهد. نخود منبع فیبر و پروتئین است که به افزایش ارزش غذایی خیارشور یاری می نماید. پس در ادامه طرز تهیه خیارشور با نخود خام را بخوانید و در منزل برای خود و عزیزان تان تهیه کنید.

طرز تهیه خیارشور با نخود خام به سبک بازاری

مواد لازم برای تهیه خیارشور با نخود خام

  • خیار نیم کیلو
  • فلفل سبز تند 1-2 عدد
  • سیر 3 حبه
  • شوید و ترخون 100 گرم
  • سرکه به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم
  • آب به میزان لازم
  • نخود خام به میزان لازم

طرز تهیه خیارشور با نخود خام

1. آماده کردن مواد

اولین مرحله از طرز تهیه خیارشور با نخود سبز درست مثل روش تهیه خیارشور فوری این است که ابتدا خیارها را به همراه فلفل و سبزی مورد احتیاج شسته و آماده کنید بعد سیر را پوست بگیرد و همه مواد را بگذارید تا خوب خشک شوند. هم زمان مخلوط آب نمک و سرکه را تهیه کنید. برای این کار نمک را داخل آب داغ و سرکه بریزید و خوب هم بزنید تا نمک کاملا حل گردد.

ریختن مواد داخل شیشه

اکنون و در این مرحله در شیشه مناسب به ترتیب ابتدا سیر، سبزیجات، چند عدد نخود خام و بعد به میزان گنجایش شیشه، خیار خام را قرار دهید بعد مجددا چند عدد نخود را به همراه فلفل و بخشی از سبزی روی خیارها قرار دهید. در نهایت به میزان یک سوم ظرف، مخلوط آب، نمک و سرکه را اضافه کنید و بعد در شیشه را با یک نایلون فلزی ببندید و اجازه دهید 3-4 هفته در جای خنک بماند تا خیارشور با نخود شما آماده گردد.

نکته: می توانید میزانی آبلیمو هم به مخلوط اضافه کنید.

نکته: شیشه خیارشور را در دمای خنک و دور از نور خورشید قرار دهید. دمای ایده آل برای نگهداری خیارشور بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد است.

نکات تکمیلی برای تهیه خیارشور

تهیه خیارشور با نخود، یک روش خوشمزه و سنتی برای نگهداری از خیار و سرو آن به عنوان چاشنی در کنار غذاها است. با رعایت چند نکته و فوت و فن ساده می توانید خیارشوری ترد، خوشمزه و بدون کپک تهیه کنید.

علت استفاده از نخود در تهیه خیارشور

علاوه بر خاصیت نخود، نخود مورد استفاده در تهیه خیارشور به جذب آب به وسیله خیار یاری می نماید و از له شدن و آب افتادن آن جلوگیری می نماید.

تهیه خیارشور فوری

اگر دوست دارید خیارشور را فوری تهیه کنید. کافی است بعد از ریختن مواد در شیشه، درش را خوب ببندید و داخل قابلمه ای که تا یک سوم شیشه آب دارد قرار دهید و بگذارید بجوشد. اگر دوست دارید جزییات تهیه خیارشور فوری را هم بدانید می توانید به مطلب روش تهیه خیارشور فوری مراجعه کنید.

نکاتی برای ماندگاری بیشتر خیارشور

برای نگهداری طولانی مدت تر خیارشور خوب است به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • انتخاب ظرف مناسب

ظرف شیشه ای برترین گزینه برای تهیه خیارشور است. این ظرف در مقابل اکسیداسیون بسیار مقاوم بوده و امکان نفوذ هوا را به حداقل می رسانند. در ظرف هم باید هوابند باشد تا از ورود هوا به داخل جلوگیری کند.

  • رعایت نسبت مواد

نسبت سرکه به آب در تهیه خیارشور باید 1 به 2/5 باشد. میزان نمک هم باید به میزان کافی باشد (2-3 قاشق چایخوری در هر لیتر آب). و به طور کلی این نسبت ها باعث می شوند خیارشور برای مدت طولانی تر قابل نگهداری باشد.

  • نگهداری در دمای مناسب

برترین دمای نگهداری خیارشور 15-20 درجه سانتی گراد است. نگهداری در دمای پایین تر مانع رشد کپک می گردد اما ممکن است بافت خیارها را سفت کند. در مقابل نگهداری خیارشور در دمای بالاتر باعث تخمیر زودتر و افزایش احتمال کپک زدن می گردد.

آب جوشیده یا نجوشیده برای تهیه خیارشور

برای تهیه خیارشور هم می توانید از آب جوشیده برای تهیه ترکیب سرکه و آب بهره ببرید هم از آب نجوشیده. اما برای هر کدام باید نکات و فوت وفن های آن را بدانید. بنابراین خوب است روش تهیه خیارشور با آب جوشیده و روش تهیه خیارشور با آب سرد را در کتاب کاله مطالعه کنید.

سرکه مناسب تهیه خیارشور

برای تهیه خیارشور می توانید از انواع مختلف سرکه بهره ببرید، اما هر نوع سرکه مزایا و معایب خاص خود را دارد.

  • سرکه سفید: سرکه سفید رایج ترین نوع سرکه برای تهیه خیارشور است. این سرکه طعم ملایمی دارد و به خوبی با طعم خیار ترکیب می گردد. بعلاوه، سرکه سفید به علت اسیدی بودن بالا، به جلوگیری از رشد باکتری ها و کپک زدن خیارشور یاری می نماید.
  • سرکه سیب: سرکه سیب طعم ملایم و کمی شیرین دارد و می تواند به افزایش ارزش غذایی خیارشور یاری کند. سرکه سیب منبع آنتی اکسیدان ها و پروبیوتیک ها است که برای سلامتی مفید هستند.

انتخاب نوع سرکه به سلیقه شما و نوع خیارشوری که می خواهید تهیه کنید بستگی دارد. اما خوب است به نکات مهم در انتخاب سرکه برای خیارشور دقت کنید:

  • از سرکه های با کیفیت و مرغوب بهره ببرید.
  • سرکه را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید تا رسوبات آن ته نشین شوند.
  • می توانید از مخلوط چند نوع سرکه برای تهیه خیارشور بهره ببرید.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 5 تیر 1403 بروزرسانی: 5 تیر 1403 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1657

به "طرز تهیه خیارشور با نخود خام به سبک بازاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خیارشور با نخود خام به سبک بازاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید