خبرنگاران شرط اردوغان برای خروج نیروهای ترکیه از لیبی چیست؟

به گزارش مجله یافان، تهران - خبرنگاران - رییس جمهوری ترکیه سه شنبه شب در اظهارتی گفت: درصورتی که نیروهای خارجی دیگر از لیبی خارج شوند، خروج نیروهایمان را از خاک این کشور آنالیز خواهیم کرد.

خبرنگاران شرط اردوغان برای خروج نیروهای ترکیه از لیبی چیست؟

به گزارش مجله یافان به نقل از تارنمای ترکیه الآن، رجب طیب اردوغان اضافه کرد: حضور ما در لیبی به دعوت دولت قانونی و مورد تایید جامعه جهانی این کشور و براساس توافق های همکاری نظامی انجام گرفته است.

وی با انتقاد از امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گفت: او می گوید که باید نیروهایتان را از لیبی خارج کنید. به او می گویم: ابتدا تو نیروهایت را از اقتصادی و چاد خارج کن!

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: فردی که رییس جمهوری فرانسه است به حملاتش علیه من ادامه می دهد. به او می گویم که با حمله به من دنبال چه هستی؟ پیش از حمله به من باید به خاطر قتل عام هایتان در الجزایر و دیگر کشورهای آفریقایی توبه کنی.

پیش تر سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد نیز خواهان خروج نیروهای روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی از لیبی شده بود.

لیبی از سال 2011 میلادی در پی خیزش مردمی علیه حکومت معمر قذافی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شاقتصادی (ناتو) با هدف برکناری قذافی دیکتاتور وقت این کشور، با تنش های سیاسی و درگیری های نظامی بسیار گسترده ای روبه رو بوده است و در نهایت به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم شد که در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و بعضی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیا است و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می گردد.

این صف بندی های بین المللی و منطقه ای در بحران لیبی و مداخلات آشکار بازیگران، این کشور را بر لبه پرتگاه قرار داده و منابع و زیرساخت های این کشور ثروتمند نفتی را ویران نموده، بطوری که لیبی طی ماه های اخیر دستکم برای 3 نوبت در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 829

به "خبرنگاران شرط اردوغان برای خروج نیروهای ترکیه از لیبی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شرط اردوغان برای خروج نیروهای ترکیه از لیبی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید