خبرنگاران درخواست های جهانی برای کاهش تنش ها در شمال غرب سوریه

به گزارش مجله یافان، تهران- خبرنگاران- درگیری هفته های اخیر در استان ادلب در شمال غرب سوریه پنجشنبه شب درحالی با حمله هوایی سوریه و کشته شدن دست کم 34 نظامی ترکیه در این حمله به اوج خود رسید که مقام ها و سازمان های جهانی خواهان توقف تنش ها و کاهش درگیری ها در این منطقه شدند.

خبرنگاران درخواست های جهانی برای کاهش تنش ها در شمال غرب سوریه

تنش ها بین ترکیه و سوریه بر سر ادلب پنجشنبه شب با حمله هوایی سوریه و کشته شدن دست کم 34 نظامی ترکیه در این حمله هوایی به اوج خود رسید.

پس از این حمله هوایی فخرالدین آلتون رییس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه بامداد امروز (آدینه) گفت که آنکارا به این حمله پاسخ متقابل خواهد داد.

وی اضافه نمود: اجازه نخواهیم داد که خون سربازان ما پایمال گردد و به فعالیت های نظامی در خاک سوریه ادامه خواهیم داد.

آلتون از جامعه جهانی و همچنین از طرف های فرایند صلح آستانه خواست به مسئولیت های محول شده خود عمل نمایند.

* تهدید سوریه از سوی معاون رییس جمهوری ترکیه

همچنین فواد اوکتای معاون رییس جمهوری ترکیه نیز ضمن تهدید سوریه گفت که سوریه تاوان حمله هوایی بزدلانه به محل استقرار نیروهای مسلح آنکارا در ادلب را پرداخت خواهد نمود.

* درخواست مقام ها و سازمان های جهانی برای توقف تنش ها و کاهش درگیری ها در این منطقه

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو نیز در پی این حمله از تمام طرف ها خواست تنش ها را در ادلب سوریه کاهش دهند.

وی در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه ضمن محکوم کردن حملات سوریه و روسیه به ادلب از آنها خواست حقوق بین المللی را رعایت و از کوشش های سازمان ملل برای برقراری صلح حمایت نمایند.

دبیرکل ناتو همچنین تاکید نموده است که تمام طرف ها باید تنش را کاهش دهند و اقدامی را که موجب وخامت بیشتر این شرایط بسیار خطرناک و شرایط وحشتناک انسانی در منطقه می گردد، انجام ندهند.

همچنین استفان دوجاریک سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد هم در بیانیه ای با ابراز نگرانی شدید از تشدید درگیری ها در شمال غرب سوریه، بار دیگر خواهان توقف درگیری ها در این منطقه شد.

دوجاریک در این بیانیه آورده است: دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تشدید تنش ها در شمال غرب سوریه بسیار نگران است، جایی که ده ها سرباز ترکیه ای در حمله هوایی کشته شده اند.

وی اضافه نمود: دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواهان توقف آتش بس در شمال غرب سوریه شده است، همچنان که وی نسبت به خطرات تشدید نظامی اخیر و به خطر افتادن جان غیر نظامیان هشدار داده است.

* اعزام دو ناوشکن روسی مجهز به موشک کروز به سواحل سوریه

ناوگان روسی مستقر در دریای سیاه روز آدینه از اعزام دو ناوشکن مجهز به موشک کروز به سواحل سوریه اطلاع داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، الکسی رولف نماینده نیروی دریایی روسیه در ناوگان دریای سیاه گفت: این دو ناوشکن از تنگه های آبی ترکیه عبور نموده و در حال حرکت به سوی دریای مدیترانه هستند.

رولف اعلام نمود: ناوگان دریاسالار استپان ماکاروف و دریاسالار گریگروویچ در طول عملیات خود از دریای سیاه تا مدیترانه، یک سری تمرینات و مانورهای رزمی دریایی را در محدوده آموزش ناوگان دریای سیاه ارتش سوریه انجام دادند.

وی گفت که پس از اعزام این دو ناوشکن، ناو شکن دریاسالار ایسن از دسامبر سال 2019 در حال اجرا ماموریت در مدیترانه است.

به گفته این مقام روسی، ناوگان دریاسالار ماکاروف و گریگروویچ پیشتر در عملیات روسیه علیه تروریست ها و گروه های مسلح در سواحل سوریه مشارکت داشتند.

* حمایت آمریکا از ترکیه

کی بیلی هاچیسون سفیر آمریکا در ناتو گفت که درگیری های ادلب سوریه به ترکیه ثابت می نماید که متحد واقعی آن واشنگتن است.

هاچیسون که در جمع مجله یافان در واشنگتن سخن می گفت، توضیح داد که ترک ها باید بدانند که متحد قابل اتکای آنان (آمریکا) و کشوری (روسیه) که نمی گردد به آن اعتماد کرد، کدام است.

نماینده آمریکا در ناتو اضافه نمود: ترکیه باید ماهیت و حقیقت روسیه را درک نمایند و ببینند که امروز روس ها دست به چه کارهایی می زنند.

سفیر آمریکا در ناتو درباره فعال کردن ماده 5 پیمان ناتو (اصل دفاع جمعی) که به معنای ورود ناتو به این بحران است، خودداری کرد.

استان ادلب در شمال غرب سوریه در هفته های اخیر شاهد درگیری های شدید بین نیروهای ارتش این کشور با تروریست های مورد حمایت بعضی کشورهای خارجی به ویژه ترکیه برای آزادسازی آخرین پایگاه اصلی تروریست ها در سوریه است.

این استان 11 درصد از خاک سوریه را تشکیل می دهد و نیروهای سوری در ماه های اخیر بخش های زیادی از آن را آزاد نموده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 156

به "خبرنگاران درخواست های جهانی برای کاهش تنش ها در شمال غرب سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران درخواست های جهانی برای کاهش تنش ها در شمال غرب سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید