اردوغان: از پوتین خواستم کنار بکشد تا با نیروهای سوریه رو در رو شویم

به گزارش مجله یافان، رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر برای حضور نظامی این کشور در خاک سوریه دلیل تراشی کرد و با تکرار اظهارات قبلی اش گفت: می خواهیم منطقه ای امن برای بیش از یک میلیون غیرنظامی سوری در مرزهای جنوبی مان ایجاد کنیم.

اردوغان: از پوتین خواستم کنار بکشد تا با نیروهای سوریه رو در رو شویم

به گزارش مجله یافان، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز در سخنرانی در استانبول گفت: بیش از سه میلیون آواره سوری در ترکیه زندگی می کنند و نمی توانیم به تنهایی بار آنها را به دوش بکشیم. اگر آلمان به وعده های مالیخود عمل نکند، مهاجران و آوارگان را به سوی آنها سرازیر می کنیم.

رئیس جمهور ترکیه مدعی شد: مساله سوریه به هیچ وجه برای ترکیه ماجراجویی یا تلاش برای گسترش مرزهایش نیست.

وی اشاره کرد: حدود چهار میلیون تن به دلیل حملات خونین رژیم به مرزهای ما حرکت کرده اند. هم اکنون 1.5 میلیون تن در مرز ما هستند. به 3.7 میلیون سوری در کشورمان پناه داده ایم و توان تحمل یک موج جدید مهاجرت را نداریم.

اردوغان ادعا کرد: ادلب به دستاویز و محرکی برای تحت فشار قرار دادن ما و از بین بردن دیگر دستاوردهای کشورمان تبدیل شده است. ما (در سوریه) نه به دنبال نفت هستیم و نه خاک، خواسته ما تضمین امنیت مرزهای مان از طریق ایجاد یک منطقه امن است.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه نمود: ما به دعوت بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) به آن جا نرفتیم بلکه به دعوت مردم سوریه آنجا هستیم. تا زمانیکه مردم سوریه نگویند این کار دیگر تمام شد نیت خروج از آنجا را نداریم. به آقای پوتین گفتم که شما آنجا چه کار دارید؟ اگر دنبال ساخت پایگاه هستید٬ بسازید اما از مقابل ما کنار بکشید تا نیروهای ترکیه با نیروهای سوریه رو در رو شوند.

وی گفت: هدف اصلی سناریوی کنونی سوریه نیست، بلکه ترکیه است. پس از نیل به اهدافشان در سوریه به سمت ترکیه نشانه خواهند رفت. تصور آنکه، آنهایی که سوریه را به سه قسمت تجزیه کرده اند، برای تمامیت ارضی ترکیه احترام قائل باشند، غفلت محض است. عزم و اراده مان را به رژیم اسد و حامیانش نشان خواهیم داد. همه باید ببینند و بپذیرند که مبارزه ما در سوریه برای آینده همگان است.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: فراموش نکنیم که از زمان نخستین اقدام تروریستی پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) در سال 1984 تا به امروز حدود 7500 نیروی امنیتی و 6800 غیرنظامی در کشورمان را از دست داده ایم. امروز تنها در سوریه٬ تعداد تروریست های آموزش دیده و مجهز بین 40 هزار تا 60 هزار تن ذکر می شود. خون شیهدانمان در زمین نخواهد ماند. تا به امروز بیش از 2100 تن از عناصر نظام سوریه کشته و 300 خودروی نظامی آنها منهدم شده است. تلاش های ما برای ایجاد بالفعل منطقه امن در عمق 30 کیلومتری در سوریه ادامه دارد.

وی ادامه داد: شب گذشته هفت انبار محصولات شیمیایی را منفجر کردیم و این مرحله ای است که به هیچ وجه نمی خواستیم به آن برسیم اما مادامی که خود ما را وادار به این کار می کنند باید عواقب آن را نیز متحمل شوند. تعهدشان به ما خروج ی.پ.گ (یگان های مدافع خلق کرد) و پ.ی.د (حزب دموکراتیک کردستان) از این مناطق بود اما نه روسیه و نه آمریکا به آن عمل نکردند.

اردوغان تاکید کرد: آمریکا و روسیه به وعده های خود در توافقنامه های امضا شده با ترکیه عمل نکرده اند. 18 هزار آواره از مرزها به سمت اروپا گسیل شده اند و احتمالا امروز تعدادشان به 25 هزار تن برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 164

به "اردوغان: از پوتین خواستم کنار بکشد تا با نیروهای سوریه رو در رو شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: از پوتین خواستم کنار بکشد تا با نیروهای سوریه رو در رو شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید