تکذیب اکتشاف انحصاری طلا توسط چینی ها در ایران

به گزارش مجله یافان، یک کارشناس حوزه معدن در مورد برخی شایعات مبنی بر انتقال کارگران چینی به ایران گفت: شاید در راستای انتقال تکنولوژی کارشناسان عالی رتبه و متخصصین چینی حضور پیدا کنند، اما اکثریت نیروی انسانی از داخل تامین می شود و استفاده از کارگران چینی بیشتر شانتاژ خبری غرب است. ما باور داریم که کل تفاهم نامه موجب اشتغال مستقیم 2 تا 3 میلیون نفر و غیرمستقیم باز 2 تا 3 میلیون نفر می شود بنابراین ما از اشتغال بالغ بر 5 میلیون نفر ایرانی صحبت می کنیم.

تکذیب اکتشاف انحصاری طلا توسط چینی ها در ایران

به گزارش ایلنا، کیوان جعفری طهرانی در مورد همکاری معدنی ایران و چین در چارچوب تفاهم نامه همکاری 25 ساله گفت: یکی از موضوعات مورد علاقه ایران و چین بخش معدن و صنایع معدنی است و بعنوان یکی از بخش ها اصلی در این همکاری محسوب می شود. محدوده خاصی برای این همکاری تعیین نشده و کل پهنه معدنی مجاز کشور را در بر می گیرد.

وی اضافه نمود: برای بررسی این موضوع باید نگاهی به جاده جدید ابرایشم BRI داشته باشیم که به احتمال قوی با این قرارداد 25 ساله از خاک ایران نیز خواهد گذشت و جمهوری اسلامی ایران به مجموع 141 کشور عضو این جاده ابریشم خواهد پیوست.

جعفری طهرانی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در این همکاری معدنی ایجاد ارزش اضافه نموده بیشتر است، اضافه نمود: کشور ما به دنبال تولید کالا هایی با ارزش اضافه نموده بالا است تا هم قابلیت مصرف داخل کشور و هم در بعد تجاری برای طرف چینی ارزش مبادلاتی داشته باشد. البته ایران اختیار کامل در مبادلات تجاری را دارد، اما اولویت مصرف داخلی است. یکی از موارد مهم دیگر انتقال تکنولوژی در کنار تامین اقتصادی پروژه است که در کنار تولید ارزش اضافه نموده بالا جزو اولویت های ما در این همکاری است.

وی با اشاره به پتانسیل کشور چین در بخش معدن گفت: باید توجه داشت که چین بزرگترین کشور معدن دار از نظر حجم استخراج و فرآوری و همچنین بزرگترین مصرف کننده مواد معدنی جهان است. بطوریکه در سال 2013 این کشور بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن جهان بود و یک میلیارد و 400 میلیون تن از اعماق بالای 300 متر سنگ آهن استخراج کرد که از این میزان 400 میلیون تن کنسانتره مرغوب با عیار بالای 65 درصد تولید می شد. البته پس از 2014 که قیمت جهانی سنگ آهن کاهش یافت کشور چین تصمیم گرفت بیشتر این معادن را متوقف و آن را از خارج تامین کند.

وی شرح داد: بنابراین چین از نظر قابلیت تکنولوژی در بسیاری از مواد معدنی پیشتاز است. این کشور بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده خاک های نادر REE در جهان است و در این موضوع ظرفیت تولید 5 برابری در مقایسه با آمریکا را دارد. این کشور برنامه ریزی دارد تا از این خاک های نادر با قابلیت تکنولوژی فرآوری، محصولات باارزش اضافه نموده بالا تولید کند و با توجه به ذخایر خوب خاک های نادر در منطقه چادرملوی طبس، پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد.

جعفری طهرانی یادآور شد: سابقه تجارت مواد معدنی دو کشور مربوط به 17-18 سال پیش با صادرات سنگ آهن با حجم عمده به چین آغاز شد. این کشور در 30 سال اخیر ظرفیت تولید فولاد را افزایش داده که نیاز به سنگ آهن دارد، از همین روی ایران در سال 2013 پنجمین تامین کننده سنگ آهن چین بود. البته بتدریج صادرات سنگ آهن کشور کاهش یافت که در سال 2013 بیش از 21.5 میلیون تن و در اوج بود. در سال های گذشته تجارت سنگ آهن و سایر مواد معدنی از ایران باعث گسترش علاقه مندی شرکت های خصوصی کوچک و متوسط چینی شد.

وی اضافه نمود: ما شاهد همکاری در حوزه های مختلف مانند تاسیس کارخانه کنسانتره سازی سنگ آهن در زنجان و ایران مرکزی و کارخانه تولید بریکت سرد CBI در اندیمشک و موارد متعدد دیگر هستیم که همه نشان دهنده همکاری بخش خصوصی معدنی دو کشور حتی بدون تفاهم نامه 25 ساله است.

این کارشناس ارشد حوزه معدن با اشاره به تاثیر این همکاری بر گسترش بخش معدن ایران گفت: ایران پتانسیل بالایی در ذخایر معدنی دارد بطوریکه رتبه 10 جهان را در این زمینه بخود اختصاص داده، اما در تولید مواد معدنی جایگاه مناسبی نداریم، چون سرمایه گذاری و توجه لازم برای اکتشاف و استخراج صورت نگرفته است. اما شواهد نشان می دهد این همکاری ایران را تبدیل به پتانسیل بزرگ معدنی در جهان می کند و نوید تغییر در سیاست های کلان کشور مانند جایگزینی معدن بجای نفت را می دهد.

وی با رد خبر اکتشافات انحصاری طلا و روی توسط چینی ها گفت: این موضوع اصلا صحت ندارد. باید توجه داشت که این تفاهم نامه در چارچوب نقشه راهی است که جزییات آن بتدیج برای عموم اعلام خواهد شد. اما انتقال تکنولوژی به ایران و ایجاد انگیزه سرمایه گذاری برای طرف چینی و رعایت مسایل زیست محیطی در اولویت است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر این همکاری بر ورود شرکت های غربی گفت: آخرین سابقه همکاری معدنی ما با شرکت استرالیایی ریوتینتو و بیش از 15 سال پیش بود. طبیعتا هر کشوری که زودتر به کشور ما ورود کند، می تواند از این مزیت استفاده کند؛ بنابراین هنوز زود است در مورد ادامه همکاری با طرف های غربی صحبت کنیم.

جعفری طهرانی در مورد برخی شایعات مبنی بر انتقال کارگران چینی به ایران گفت: شاید در راستای انتقال تکنولوژی کارشناسان عالی رتبه و متخصصین چینی حضور پیدا کنند، اما اکثریت نیروی انسانی از داخل تامین می شود و استفاده از کارگران چینی بیشتر شانتاژ خبری غرب است. ما باور داریم که کل تفاهم نامه موجب اشتغال مستقیم 2 تا 3 میلیون نفر و غیرمستقیم باز 2 تا 3 میلیون نفر می شود بنابراین ما از اشتغال بالغ بر 5 میلیون نفر ایرانی صحبت می کنیم.

وی در مورد نگرانی های زیست محیطی نیز گفت: قطعا به مسایل زیست محیطی توجه خواهد شد و در اولویت یک قرار گرفته است.

جعفری طهرانی شرح داد: این تفاهم نامه براساس همکاری برد-برد در مسائل اقتصادی و صنعتی دو کشور اجرایی می شود. طرف چینی بسته به آورده خود در مورد امکانات اقتصادی، صنعتی و اقتصادی و طرف ایرانی اعم از دولتی، خصوصی و خصولتی نیز بسته به بنیه علمی، اقتصادی و اقتصادی که دارند منتفع می شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 825

به "تکذیب اکتشاف انحصاری طلا توسط چینی ها در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکذیب اکتشاف انحصاری طلا توسط چینی ها در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید