تبیین اولویت های پژوهشی تجارت خارجی به کمک تشکیل اتاق فکر
به گزارش مجله یافان، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اتاق فکر برای استخراج و تبیین اولویت های پژوهشی تجارت خارجی کشور تشکیل می شود.
حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه پژوهش و تحقیق مبنای تصمیم سازی و تصمیم گیری است، شرح داد: لازم است کمیته پژوهش سازمان با توجه به نیازها و موضوعات پژوهشی اعلام شده در حوزۀ تجارت خارجی کشور، با تشکیل اتاق فکر، زمینۀ استخراج و تبیین اولویت های پژوهشی این حوزه را با بهره گیری توانمندی های دانشگاهی و درون سازمانی فراهم آورد.
وی با اشاره به لزوم سیاست گذاری و انجام پروژه های تحقیقاتی در حوزه های کالایی، کشوری، رایزنان بازرگانی، ارز، ضمانت صادرات، صادرات خدمات و مسائل مرتبط در این زمینه، از همکاران سازمان توسعه تجارت ایران خواست با اشتراک گذاری تجربیات و دانش خود در قالب پژوهش و تحقیق در این جهت گام بردارند.
او خاطرنشان کرد: تقدیر و تشویق همکاران پژوهشگر سازمان و اطلاع رسانی و انتشار پژوهش های اجرا شده با هدف مساعدت به جامعه صادرکنندگان به نهادینه کردن و توسعۀ فرهنگ پژوهش کمک خواهد کرد.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی گمرک، تجارت خارجی ایران در هشت ماهه امسال 97 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 44 میلیارد و 600 میلیون دلار ثبت شد.
بر همین اساس، میزان واردات کالا در این مدت 21 میلیون و 800 هزار تن به ارزش 23 میلیارد و 100 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن یک درصد و از نظر ارزش 18 درصد کاهش نشان می دهد.
همچنین بیش از 75 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 500 میلیون دلار و افزون بر سه برابر میزان واردات، صادرات اجرا شده که از نظر وزنی 14 درصد و ارزشی 19 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
منبع: اتاق بازرگانی ایران