آنالیز مسائل بافت تاریخی نوش آباد با حضور مدیر امور پایگاه های میراث فرهنگی

به گزارش مجله یافان، خبرنگاران: مدیرکل دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست شهر تاریخی نوش آباد اظهار داشت: بافت تاریخی هر منطقه، بخشی از هویت کشور است که اگر نابود گردد، بخشی از تاریخ و تمدن از بین می رود و باید با استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی و شهروندان برای حفظ آن کوشش کرد.

آنالیز مسائل بافت تاریخی نوش آباد با حضور مدیر امور پایگاه های میراث فرهنگی

فرهاد عزیزی، در بازدید از پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد آران و بیدگل و بافت تاریخی این شهر اضافه نمود: باید با سازمان های مردمی و اداره هایی مثل شهرداری مذاکره کنیم تا بافت های تاریخی احیاء، بازسازی و حفظ شوند.

وی اضافه نمود: مشارکت تشکل های مردمی باعث می گردد نهادهای دولتی حرکت نمایند و نسبت به عملکرد خود جوابگو باشند.

مدیرکل دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی وزارت میراث فرهنگی همچنین در نشست با فعالان میراث فرهنگی شهر نوش آباد اظهار داشت: مسائل و کمبود اعتبار وجود دارد، اما اصل هر مدیریت، تدوین برنامه است که باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد. وقتی طرح و برنامه خوب تعریف گردد بودجه و اعتبار هم اختصاص پیدا می نماید.

عزیزی تأکید کرد: بافت تاریخی نوش آباد عظیم تر از یک پروژه است که متأسفانه این بافت و خانه های تاریخی آن در حال تخریب است که اگر این بافت احیاء و بازسازی گردد خود یک بسته جالب گردشگری است.

مدیرکل دفتر امور پایگاه های میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گفت: حفظ بافت تاریخیث نوش آباد، نیازمند برنامه اولویت بندی شده و هدفمند است و می توان با تشکیل شورای راهبردی که ضرورت پایگاه های پژوهشی میراث فرهنگی است بهترین راه چاره و برنامه را تدوین و اجرا کرد.

عزیزی گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا با وجود همه محدودیت ها و مسائل خاص آن، ثابت شد که گردشگری یک موضوع اثرگذار است و فرصتی است تا بتوان راه چارههای توسعه گردشگری را بهتر آنالیز کرد.

وی تأکید کرد: پایگاه های پژوهشی باید با مدیریت برنامه بتوانند نیازها و فرصت ها را مشخص نمایند و بخش های مختلف را به یاری بگیرند. ضرورت ها نیز باید شناسایی شوند و بعد از اولویت بندی آن ها، مراحل انجام کار و راستا حرکت مشخص گردد.

عزیزی گفت: بافت تاریخی هر منطقه، سرمایه مردم و ارزش هایی است که نباید از بین برود. میراث فرهنگی منابعی است که اگر از بین رفت قابل بازسازی نیست.

رضا نوری شادمهانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نوش آباد نیز در این نشست اظهار داشت: ابتدایی ترین موضوع یک پروژه علمی خرد جمعی و حرکت براساس یک برنامه مشخص و هدفمند است و شهرداری ها نیز نباید اجازه دهند بافت تاریخی هر منطقه نابود گردد.

او گفت: شهر زیرزمینی نوش آباد، فرع بر اصل زندگی مردم است. اما در طرح های پژوهشی میراث فرهنگی و باستان شناسی، زندگی مردم نوش آباد و نمادهای این زندگی را نباید نادیده گرفت.

لازم به ذکر است، مجله یافان پیشتر در گزارشی به شرایط بافت تاریخی نوش آباد در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان پرداخته بود و در آن گزارش از بلاتکلیفی نخستین موزه تخصصی شتر در کشور که قرار بود در عمارت شترخان نوش آباد راه اندازی گردد انتقاد شد.

منبع: صدای میراث
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 18 مرداد 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 396

به "آنالیز مسائل بافت تاریخی نوش آباد با حضور مدیر امور پایگاه های میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مسائل بافت تاریخی نوش آباد با حضور مدیر امور پایگاه های میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید