برآورد 3800 میلیارد تومانی از رانت فولادی در4ماه

به گزارش مجله یافان، اگرچه قیمت میلگرد در بازار آزاد بعد از یک جهش تا 12 هزار تومان رام شده اما بازار فولاد (شامل ورق و مقاطع و اسلب) هنوز آرام نیست و سیاست دولت هم برای مدیریت این شرایط، تناقض آمیز و غیرشفاف است.

برآورد 3800 میلیارد تومانی از رانت فولادی در4ماه

بعد از 2 هفته رفت و آمدها و جلسات ادامه دارد و معاون قضایی دادستان با حضور در تلویزیون ضمن انتقاد از بی تدبیری در این خصوص توضیح داد که فولاد برای سفره مردم مهم است و اگر سقف قیمتی حذف و رقابت ایجاد گردد تلاطم کاهش می یابد.

با این حال دولت باز هم با ارسال نامه هایی تحکم آمیز از شرکت ها خواست در همین شرایط غیرشفاف و رانت آلود عرضه ها را افزایش دهند. اصل مشکل بازار محصولات آهن و فولاد قیمت گذاری دستوری و معین سهمیه غیرشفاف است.

به این ترتیب که شرکت های فراورینماینده مجبورند محصول را به قیمت های تکلیفی در بورس کالا عرضه نمایند که خیلی پایین تر از قیمت بازار است. پایگاه اقتصادانلاین با اشاره به قیمت 5400 تومانی فروش اسلب توسط دو شرکت فولاد هرمزگان و خوزستان در 4 ماهه اول سال جاری و اختلاف فاحش با قیمت 12 هزار تومانی محصولات حاصله (ورق) میزان رانت توزیع شده را حدود 3800 میلیارد تومان محاسبه نموده است.

این رقم فقط برای 4 ماهه ابتدایی سال جاری و فقط برای سلب فراوریی این دو شرکت است. درباره سایر محصولات نیز شرایط مشابه است. در این شرایط، کسانی که بتوانند سهمیه خرید از بورس کالا را کسب نمایند، صاحب یک رانت بزرگ خواهند شد.

طبیعتا باید افراد و شرکت های مصرف نماینده واقعی بر اساس پروانه های بهره برداری این سهمیه را دریافت نمایند. اما عمرانی نماینده قضایی دادستان اعلام نمود که : حدود 500 مشتری فولاد را در بورس می شناسیم و می دانم کسانی هستند که اصلاً حرفه آنان فولاد نیست و افراد معروف سرشناسی هستند.

به گزارش تسنیم وی با اشاره به اینکه فولاد از سکه مهمتر است و بر سفره مردم بسیار تاثیر دارد به افزایش قیمت بسته بندی محصولات غذایی (مثل رب)، لوازم خانگی، خودرو، مسکن و … در اثر تلاطم بازار فولاد اشاره نمود و اضافه کرد: به اینکه همه تمرکز ما روی سکه است اما امروز فولاد به جای استفاده در فراوری نقش کالای سرمایه ای را بازی می نماید.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 494

به "برآورد 3800 میلیارد تومانی از رانت فولادی در4ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد 3800 میلیارد تومانی از رانت فولادی در4ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید