8 میلیون فرصت شغلی در این 10 اَبَر شرکت

به گزارش مجله یافان، به گزارش زندگی امروز ، شرکت هایی بیشترین تاثیر را روی اقتصاد جهان دارند که گردش اقتصادی بالاتری دارند، محصولات بهتری به بازار مصرف عرضه می نمایند و برای افراد بیشتری فرصت شغلی ایجاد می نمایند.

8 میلیون فرصت شغلی در این 10 اَبَر شرکت

1. ده شرکت عظیم دنیا برای بیش از 8 میلیون نفر شغل ایجاد نموده اند.

2. 29 درصد مشاغل ایجاد شده به وسیله این ده شرکت، در وال مارت ایجاد شد.

3. 2.75 میلیون شغل به وسیله شرکت های نفتی این لیست ایجاد شد.

4. شرکت های نفتی 33 درصد از مشاغل ایجاد شده به وسیله این شرکت ها را به خود اختصاص دادند.

5. عایدی وال مارت در سال گذشته معادل GDP کشور لهستان بود.

تاثیرگذارترین شرکت ها در اقتصاد دنیا کدامند؟ این سوالی است که همواره در رسانه ها مطرح می گردد و پاسخ های مختلفی به این می دهند، ولی بهترین پاسخ را که در میان گزارش های رسانه های مختلف و نظر کارشناسان اقتصادی مشترک است می توان این طور اعلام کرد: شرکت هایی بیشترین تاثیر را روی اقتصاد دنیا دارند که گردش اقتصادی بالاتری دارند، محصولات بهتری به بازار مصرف عرضه می نمایند و برای افراد بیشتری فرصت شغلی ایجاد می نمایند. یعنی شرکت هایی که ضمن ایجاد عایدی برای خود، برای افراد دیگری هم در دنیا عایدی ایجاد می نمایند و سهم عظیمی در فراوری ناخالص داخلی دنیا دارند.

با این تعریف به سادگی می توان شرکت هایی که بالاترین عایدی را در سال گذشته داشتند، در رده تاثیرگذارترین شرکت های دنیا نهاده شده است. در حالت کلی می توان این طور اعلام کرد: شرکت های عظیم صنعتی و فراوریی که گردن اقتصادی زیادی دارند، نقشی مهم و کلیدی در اقتصاد دنیا ایفا می نمایند. عظیمی عایدی و گردش اقتصادی بعضی از این شرکت ها با اقتصادهای تاثیرگذار دنیا برابر است و به همین علت اهمیت زیادی روی ساختار و عملکرد اقتصادی دنیا دارند. طی سال های اخیر اغلب شرکت های نفت و گاز بیشترین سهم را در میان 10 شرکت عظیم فورچون ایفا می نمایند.

عظیمی عایدی و گردش اقتصادی بعضی از این شرکت ها با اقتصادهای اثرگذار دنیا برابر است و به همین علت اهمیت زیادی روی ساختار و عملکرد اقتصادی دنیا دارند. طی سال های اخیر اغلب شرکت های نفت و گاز بیشترین سهم را در میان 10 شرکت عظیم فورچون داشتند و در سال 2018 میلادی برای اولین بار شرکت اپل آمریکا توانسته است جایی در این لیست داشته باشد. برای اینکه لیست پرعایدیترین و در پی آن اثرگذارترین شرکت های دنیا در اقتصاد را در سال 2018 میلادی ارائه دهیم به نشریه فورچون رجوع کردیم.

این نشریه هر ساله گزارشی در خصوص شرکت هایی که بالاترین عایدی را دارند ارائه می دهد و لیستی از بهترین شرکت ها تهیه می نماید. در امسال هم بهترین شرکت ها از نظر اندازه عایدی معرفی شده اند که خلاصه ای از شرایط عملکرد و هر یک از این شرکت ها ارائه می دهیم. البته باید در نظر داشت که این رده بندی برمبنای آخرین عایدی اعلام شده تهیه می گردد ولی طی سال های اخیر ده شرکتی که در اینجا معرفی می گردد در میان اثرگذارترین شرکت های دنیا قرار داشته اند.

وال مارت

عظیم ترین شرکت دنیا، شرکت وال مارت است. در سال 2018 میلادی برای چندمین سال پی در پی این شرکت خرده فروش آمریکایی در صدر لیست شرکت های پرعایدی دنیا نهاده شد. در این سال ارزش عایدی وال مارت برابر با 485.57 میلیارد دلار آمریکا اعلام شد. دفتر اصلی این شرکت در ارکانزاس آمریکا است و سام والتون در سال 1962 میلادی آن را راه اندازی کرد. طی 55 سال که از شروع به کار این شرکت گذشته است، توانسته است مدت 25 سال به اسم یکی از ده شرکت پرعایدی دنیا معرفی گردد. این شرکت عظیم خرده فروشی در دنیا بالغ بر 11 هزار فروشگاه در 27 کشور دنیا دارد و برای بالغ بر 2.3 میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد نموده است که 1.5 میلیون نفر از آنها در آمریکا و بقیه در دیگر کشورهای دنیا هستند.

شرکت دولت گرید چین

این شرکت در سال 2017 میلادی 330 میلیارد دلار از فروش خدمات و تجهیزات الکترونیکی در دنیا عایدی کسب کرد و به همین علت در لیست شرکت های پرعایدی سال 2018 میلادی صندلی دوم را دارد. این شرکت برقی دولتی چین در سال 2002 میلادی راه اندازی شد و دفتر اصلی آن در شهر پکن است و توانسته است اسم عظیمترین شرکت فراورینماینده تجهیزات صنعت برق را از آن خود کند. جالب این جاست که این صندلی تنها با 16 سال کار ایجاد شده است.

این شرکت در بخش گریدهای الکتریکی و فرآیند انتقال برق در دنیا فعالیت می نماید که برای 1.9 میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد نموده است. بازارهای اصلی هدف محصولات فراوریی این شرکت فعال در صنعت برق کشورهای چین و برزیل و استرالیا و فیلیپین و ایتالیا هستند. این شرکت عظیم برقی دنیا در تعدادی از شرکت های برقی دیگر هم سهام دارد؛ به اسم مثال 41 درصد از سهام شرکت الکترانت کشور استرالیا به این شرکت چینی تعلق دارد و مدیرعامل آن از افزایش سرمایه گذاری این برند در شرکت های بین المللی خبر داده است.

شرکت ملی نفت چین

این شرکت چینی در سال 2018 میلادی صندلی سوم این لیست را از آن خود نموده است زیرا توانسته است 299 میلیارد دلار عایدی کسب کند. شرکت ملی نفت چین که به اختصار CNPC نامیده می گردد، در صنعت نفت و گاز طبیعی فعالیت می نماید و در سال 1988 میلادی کارش را شروع نموده است. دفتر اصلی این شرکت هم در پکن نهاده شده است. نکته جالب در خصوص سومین شرکت عظیم و پرعایدی دنیا این است که این شرکت طی 16 ماه منتهی به جولای سال 2017 میلادی بدون مدیرعامل کار می کرد

و جدال قدرت در این شرکت مانع از انتخاب یک نفر به اسم مدیر ارشد این شرکت عظیم چینی شده بود. این شرکت نفتی را می توان شرکت مادر شرکت هایی از قبیل پترو چاینا دانست که در سال 2014 میلادی به اسم چهارمین شرکت پرعایدی دنیا انتخاب شده بود. شرکت ملی نفت چین و شرکت پترو چاینا در سال های اخیر به صورت مشارکتی اقدام به فعالیت در سطح بین المللی می نمایند و توانسته اند در تعداد زیادی از کشورهای خاورمیانه و آسیایی پروژه های عظیمی اجرا نمایند.

شرکت سینوپک چین

چهارمین رتبه هم به یک شرکت نفتی چینی اختصاص دارد که شرکتی دولتی است و سال قبل، 294 میلیارد دلار عایدی کسب کرد. این شرکت سال 1998 میلادی راه اندازی شده است و دفتر اصلی آن در پکن است. شرکت سینوپک، عظیمترین فراورینماینده مواد پتروشیمی، انواع سوخت و دیگر فرآورده های نفتی در چین است و در پروژه های اکتشافی و فراوریی زیادی فعالیت می نماید. اصلی ترین بازار هدف محصولات این شرکت، بازار داخلی چین است. شرکت سینوپک 810 هزار کارمند دارد و در سال های اخیر اقدام به خرید سهام شرکت های عظیم فعال در صنعت نفت در سراسر دنیا نموده است.

رویال داچ شل

پنجمین رتبه هم به یک شرکت نفتی عظیم اروپایی اختصاص دارد. شرکتی که سال 1907 میلادی راه اندازی شده است و دفتر اصلی آن در هلند نهاده شده است. این شرکت طی بیش از یک قرن اخیر فعالیت بسیار زیادی در سطح بین المللی داشته است. این شرکت عظیم اروپایی بالغ بر 90 هزار کارمند دارد و تا به امروز 22 بار در لیست پرعایدیترین شرکت های دنیا جای گرفته است. رویال داچ شل در سطح بین المللی به فعالیت های اکتشاف نفت و گاز طبیعی مشغول است و فراوری فرآورده های پتروشیمی در پالایشگاه های آن انجام می گردد.

در سال گذشته این شرکت 272 میلیارد دلار عایدی کسب کرد و سهام آن در سه بازار عظیم و مهم سهام دنیا یعنی بازار نیویورک، لندن و آمستردام عرضه می گردد. این شرکت نفتی در جریان کاهش نفت در دنیا تعداد زیادی از نیروهای خود را اخراج کرد و بعضی از پروژه های پرهزینه از قبیل حفاری در آلاسکا را متوقف کرد. طبق گزارش های رسمی این شرکت نفتی عظیم دنیا، شل از سال 2018 میلادی اکتشاف حوزه های نفتی در کشور برزیل را شروع خواهدکرد.

اکسون موبیل

این شرکت عظیم ترین شرکت نفت و گاز طبیعی با سهام عمومی در دنیاست که در سال 1999 میلادی راه اندازی شد و دفتر اصلی آن در ایرواین تگزاس است. این شرکت آمریکایی سال گذشته 246 میلیارد دلار عایدی کسب نموده است، 77 هزار کارمند در دنیا دارد و این بیست و دومین باری است که توانسته در لیست پرعایدیترین شرکت های دنیا قرار بگیرد. این شرکت زیرمجموعه های زیادی دارد که ازجمله آنها می توان به اکسون استرالیا، اکسون نفت گاز، امپریال اویل و موبیل اشاره نمود.

البته در سال های اخیر و در جریان وارد شدن منابع نفتی به آب و فعالیت های بهره برداری از حوزه های فراساحلی و انتقال نفت، این شرکت به علت مسائل زیست محیطی مورد توبیخ نهاده شد و بسیاری از رسانه ها از خدشه دار شدن اعتبار آن به علت بی توجهی به مسائل زیست محیطی صحبت می نمایند. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه کنونی آمریکا پیش از انتصاب به این سمت، مدیرعامل اکسون موبیل بود.

فولکس واگن

هفتمین شرکت عظیم و پرعایدی دنیا در سال 2017 میلادی، یک شرکت فعال در صنعت خودروسازی بود. این شرکت سال 1837 میلادی در ولکس برگ آلمان راه اندازی شد و هم اکنون محصولات آن به تمامی کشورهای دنیا عرضه می گردد. این شرکت که در ابتدا تنها به فراوری خودروهای سواری مشغول بود، هم اکنون در بخش فراوری انواع کامیون و اتوبوس هم فعالیت می نماید. گروه خودروسازی فولکس واگن عظیم ترین شرکت خودروسازی در دنیا است که برای 600 هزار نفر در دنیا شغل ایجاد نموده است. این بیست و دومین سالی است که این برند خودروسازی در میان 10 شرکت برتر دنیا در لیست تهیه شده به وسیله فورچون جای گرفته است. عایدی این شرکت در سال گذشته، برابر با 240 میلیارد دلار آمریکا بود.

تویوتا موتور

تویوتا دومین شرکت عظیم خودروسازی در دنیاست که سال قبل 237 میلیارد دلار از فروش محصولاتش عایدی کسب کرد. این شرکت که در سال 1937 میلادی در شهر تویوتا در ژاپن راه اندازی شده است، هم اکنون 348 هزار کارمند در دنیا دارد و در بخش فراوری خودرو و قطعات خودرو در دنیا فعالیت می نماید. این شرکت تا سال 2012 میلادی عظیم ترین شرکت خودروسازی و اولین شرکت خودروسازی دنیا بود که توانست رکورد فراوری سالانه 12 میلیون خودرو در دنیا را از آن خود کند. در سال های اخیر گزارش های زیادی از ایرادات فنی خودروهای فراوری شده به وسیله تویوتا ارائه شده بود

و همین مسئله سبب شد تا این برند اقدام به فراخواندن تعداد زیادی از خودروهای موجود در بازار کند. این تنها راهی بود که تویوتا در اختیار داشت تا اعتبار از دست رفته خود را جبران کند. در نتیجه این ایرادات فنی، شرکت تویوتا 4.5 درصد، زیان اقتصادی متحمل شد. یکی از اصلی ترین رقبای این برند خودروسازی، شرکت تسلاموتور است که در بخش فراوری خودروهای الکتریکی در دنیا فعالیت می نماید. همین رقابت تنگاتنگ بود که تویوتا را به سمت فراوری خودروی پیروس سوق داد. خودرویی هیبریدی که 5.7 میلیون دستگاه از آن در سراسر دنیا مبادله شده است.

اپل

این شرکت آمریکایی فعال در حوزه تکنولوژی در سال 1976 میلادی راه اندازی شد. این شرکت به وسیله استیو جابز و دو شریک دیگرش افتتاح شد و او تا زمان مرگش مدیریت این برند را برعهده داشت. دفتر اصلی این شرکت در کالیفرنیای آمریکا است و هم اکنون 478 فروشگاه در 17 کشور دنیا دارد. این شرکت به علت فراوری محصولات متنوعی که احتیاج افراد در رده های سنی و موقعیت های اجتماعی مختلف را رفع می نماید، اسم عظیم ترین شرکت فعال در عرصه تکنولوژی را در دنیا به خود اختصاص داده است. این شرکت، عظیم ترین شرکت فعال در حوزه تکنولوژی در دنیای از نظر اندازه دارایی و سرمایه است و بعد از سامسونگ دومین شرکت عظیم فراورینماینده گوشی های موبایل در دنیا است.

شرکت اپل بالغ بر 110 هزار کارمند در دنیا دارد و عایدیی بالغ بر 233 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی از فروش محصولاتش در بازار دنیای کسب کرد. در یک دهه اخیر شرکت اپل با سرعت بالایی رشد کرد و محصولاتی که به بازار عرضه کرد با استقبال زیادی رو به رو شد. هم اکنون شرکت اپل تصمیم دارد روی بازار کشورهای چین و هند سرمایه گذاری کند زیرا رشد اقتصادی و افزایش عایدی مردم باعث افزایش توجه آنها به محصولاتی شده است که نمادی از فرهنگ مصرفی غرب است. شرکت اپل در نظر دارد وارد صنعت خودروسازی هم گردد و قطعات الکتریکی مورد احتیاج برای خودروهای برقی را فراوری کند. انتظار می رود این سیاست زمینه را برای افزایش عایدی این برند آمریکایی فراهم کند.

بی پی

این شرکت یکی از عظیم ترین شرکت های فعال در صنعت نفت و گاز طبیعی چند ملیتی است که در سال 2001 میلادی راه اندازی شده است. دفتر اصلی این شرکت در لندن مرکز انگلستان واقع شده است و مدیرعامل کنونی آن رابرت دادلی است. این شرکت در بخش اکتشاف و فراوری نفت در دنیا فعالیت می نماید اگرچه فعالیت در بخش توزیع نفت هم از دیگر کارهایی است که این برند عظیم نفتی به مجموعه فعالیت های خود افزوده است. هم اکنون بی پی در 70 کشور دنیا پروژه هایی برای اجرا دارد و در سال های اخیر سرمایه گذاری در بخش فراوری انرژی های احیاشدنی و سوخت های زیستی را به مجموعه کارهای خود اضافه نموده است.

منبع:بهترینها

منبع: زندگی روز
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1114

به "8 میلیون فرصت شغلی در این 10 اَبَر شرکت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 میلیون فرصت شغلی در این 10 اَبَر شرکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید