انتشار فراخوان نخستین جشنوارۀ بین المللی صنایع دستی ایران

به گزارش مجله یافان، خبرنگاران/اصفهان جشنوارۀ بین المللی صنایع دستی ایران که نخستین دورۀ آن قرار است از 26 تا 29 تیرماه به میزبانی اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی برگزار گردد، فراخوان خود را منتشر کرد.

انتشار فراخوان نخستین جشنوارۀ بین المللی صنایع دستی ایران

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرداری اصفهان، با توجه به فعالیت بیش از 50 هزار هنرمند صنایع دستی که در قالب یک سوم صنایع دستی جهان در استان اصفهان کار می نمایند، برنامه ریزی برای برگزاری اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران را در دستور کار خود قرار داده اند.

این جشنوارۀ بین المللی، شامل بخش های مسابقۀ بین المللی نشان دست خلاق، نشان همای زرین، مسابقه ملی فرش، مسابقه ملی طراحی فرش دستباف، مسابقه طراحی خلاقانه صنایع دستی، مسابقه ملی طراحی پوشاک با صنایع دستی، مسابقه بسته بندی صنایع دستی و مسابقه ملی استارتاپ های صنایع دستی است و کارگاه ها و نشست های علمی و تخصصی و اجلاس شهرهای جهانی و ملی صنایع دستی به همراه نمایشگاهی از آثار هنرمندان، در حاشیۀ آن برگزار می گردد.

در این جشنواره بالاترین نشان صنایع دستی جهان در جمهوری اسلامی ایران؛ یعنی نشان دست خلاق به برگزیدگان اهدا خواهد شد که علاوه بر یاری به بازاریابی در عرصۀ بین الملل، عاملی برای حفاظت از صندلی هنرمندان و هنر ایرانی است.

نشان دست خلاق، در راستای پاسداری و نکوداشت مقام شامخ و ارزندۀ هنرمندان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، به اسم عالی ترین نشان این حوزه در عرصه های بین المللی در نظر گرفته شده و برای اولین سال برگزاری به شش هنرمند (سه هنرمند داخلی و سه هنرمند خارجی اهدا می گردد. نام دارندگان این نشان هم به اسم میراث زنده بشری در حافظه تاریخی هنری جهان ثبت و ضبط خواهد شد.

در این بخش از جشنواره، داوران و کارشناسان، فرهیختگان و هنرمندانی که طی سالیان سال در سطح ملی و بین المللی نامی ارزنده از خود به یادگار نهاده اند، آثار را ارزیابی نموده و هنرمندان شایستۀ دریافت نشان دست خلاق را معرفی خواهند کرد.

به گزارش مجله یافان و به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران، دومین بخش مهم این جشنواره، اهدای نشان همای زرین است که در 20 رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی به واجدین شرایط و رتبه های برتر مشارکت نماینده در بخش های متعدد این مسابقه تعلق می گیرد؛ بخش پر رونق: قلمکار، مینا سازی، قالی، سفالگری، منبت چوب، گلیم بافی، خاتم سازی، ملیله سازی، قلمزنی، زیورآلات سنتی، رودوزی های سنتی، چرم، زیلوبافی، نگارگری، شیشه گری سنتی، معرق چوب و بخش کم رونق : آیینه کاری، حجاری سنگ، گیوه بافی و قفل سازی. برای آنالیز آثار هنرمندان هر رشته هم، سه تا پنج داور تخصصی در نظر گرفته شده است.

هم زمان با برگزاری این جشنواره، به مدت 20 شب در قسمتی از خیابان تاریخی چهارباغ، هنرمندان چیره دست صنایع دستی در قالب چند کارگاه، هنر بی نظیر خود را به علاقه مندان آموزش می دهند.

نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران به میزبانی اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی از 26 تا 29 تیرماه 1400 برگزار می گردد و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آن می توانند به نشانی www.hifestival.ir سر بزنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1044

به "انتشار فراخوان نخستین جشنوارۀ بین المللی صنایع دستی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار فراخوان نخستین جشنوارۀ بین المللی صنایع دستی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید