اعلام آمادگی دبیرکل ناتو برای مذاکرات دو جانبه با پوتین

به گزارش مجله یافان، دبیرکل ناتو در سخنانی بیان کرد که اگر چارچوب ها درست باشد برای مذاکرات دو جانبه با ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه آماده است.

اعلام آمادگی دبیرکل ناتو برای مذاکرات دو جانبه با پوتین

به گزارش گروه بین الملل مجله یافان، ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام نمود که برای مذاکرات شخصی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آماده است.

استولنبرگ، در نقش نخست وزیر سابق نروژ چندین بار با پوتین ملاقات نموده بود اما در سمت دبیرکلی ناتو تا به حال چنین مذاکراتی را برگزار ننموده است.

وی در مصاحبهیی با خبرگزاری آلمان در بروکسل اعلام نمود که اگر چارچوب ها درست باشد من با پوتین ملاقات خواهم کرد. به گفته وی درست در زمان هایی که سختی ها و مسائل وجود دارد این مسئله مهم است که ما مشترکا بر سر یک میز بنشینیم.

این اظهارات دبیرکل ناتو بسیار اهمیت دارد چرا که جبهه گیری ها بین ناتو و مسکو از سال 2014 بسیار سخت شده است و در سطح مقامات بلند پایه از این سال تا به حال ملاقاتی برگزار نشده است. ناتو این انتقاد را به روسیه وارد می نماید که شبه جزیره کریمه را به صورت غیر قانونی به روسیه ملحق نموده و به جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین یاری می نماید. روسیه هم به شدت از گسترش ناتو به شرق گله دارد.

این اظهارات دبیرکل ناتو با توجه به تمایل آمریکا برای این منظور ایراد شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اوایل دسامبر در حاشیه نشست ناتو در لندن گفت که او فکر نمی نماید که مسئله ای داشته باشد که استولنبرگ با روسیه مذاکره کند. ترامپ گفته بود که از دید او این مسئله امکان دارد که مناسبات بسیار خوبی با روسیه برقرار کنیم. به گفته وی ناتو باید همیشه با روسیه در مذاکره باقی بماند.

فرانسه و آلمان هم مدتهاست که موضع مشابهی را در این راستا اتخاذ می نمایند. البته بخصوص کشورهای شرق اروپا با این مسئله مخالف بوده و با دید انتقادی به آن می نگرند. آن ها اعلام نموده اند که تا زمانی که مناقشات بر سر اوکراین حل نشود نباید هیچ نوع بازگشتی به مناسبات معمول وجود داشته باشد.

استولنبرگ هم البته اوضاع را به گونه ای دیگر نمی بیند اما بر اهمیت مذاکرات با روسیه تاکید دارد. وی در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری آلمان اعلام نمود که روسیه بزرگترین همسایه ما است و همین گونه باقی می ماند. حتی اگر مناسبات ما بهبود نیابد ما باید بتوانیم روابطی سخت را مدیریت کنیم.

البته استوانبرگ درباره این مسئله که چارچوب مناسب برای ملاقات با پوتین چیست سخنی نگفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 14

به "اعلام آمادگی دبیرکل ناتو برای مذاکرات دو جانبه با پوتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمادگی دبیرکل ناتو برای مذاکرات دو جانبه با پوتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید