استرس و اضطراب کرونا در مادران باعث اضطراب بچه ها می گردد
به گزارش مجله یافان، یافته های یک مطالعه حاکی از آن است که در دوران کرونا، عوامل مختلفی مثل استرس، اضطراب و افسردگی والدین می تواند باعث بروز اضطراب در بچه ها گردد. با توجه به شرایط بحرانی آموزش والدین در مورد تنظیم هیجانات منفی خود لازم است همچنین اطلاعات مربوط به ویروس کووید-19 با توجه به سن بچه ها ارائه گردد.
به گزارش مجله یافان، بیماری کرونا با محدودکردن بچه ها در خانه، دوری از فضای مدرسه و دوستان، از دست دادن تفریحات و... سلامت روان آن ها را تهدید نموده است. تا زمان ریشه کن شدن بیماری کرونا لازم است عوامل موثر بر اضطراب بچه ها نسبت به این بیماری و در شرایط قرنطینه آنالیز و شناسایی شوند.
آگاهی و اطلاعات نسبت به این بیماری نقش حیاتی در پیشگیری از کرونا دارد، ولی با توجه به سن پایین بچه ها آگاهی از بیماری و پیامدهای آن می تواند برای آن ها اضطراب آور باشد.
با توجه به موارد ذکرشده، آفاق ذوالفقاری و طاهره الهی پژوهشگران گروه روان شناسی دانشگاه زنجان با انجام مطالعه ای تاثیر متغیرهای آگاهی بچه ها از بیماری کرونا، نگرش نسبت به آن و اضطراب، استرس و افسردگی مادران آن ها را در سطح اضطراب بچه ها مورد آنالیز قرار دادند.
این مطالعه بر روی 260 نفر از دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی مناطق دو، چهار و 21 شهر تهران و مادران آن ها در سال تحصیلی 1399-1398 انجام شد. با توجه به این که دانش آموزان در قرنطینه خانگی بودند و امکان جمع آوری اطلاعات به صورت حضوری وجود نداشت، پرسش نامه ها در گروه های مجازی و به صورت آنلاین جمع آوری شد.
برای جمع آوری داده های موردنیاز پژوهش از پرسش نامه های سنجش سطح آگاهی و نگرش بچه ها از بیماری کرونا، مقیاس سطح اضطراب بچه ها اسپنس و پرسش نامه سنجش اضطراب، استرس و افسردگی بزرگسالان داس استفاده شد.
یافته های این مطالعه نشان داد که در میان دانش آموزان آنالیز شده، بچه های که آگاهی بیشتری از بیماری کرونا داشتند، اضطراب بیشتری را تجربه می کردند. اما در زمان بحران و برای قطع زنجیره اپیدمی، افزایش میزان آگاهی برای انجام مداخلاتی مثل فاصله گذاری اجتماعی، رعایت اصول بهداشتی و... لازم است.
به گفته پژوهشگران این مطالعه، توجه کردن به نکاتی مثل چگونگی دریافت اطلاعات در بچه ها و شیوه های صحیح افزایش آگاهی آن ها اهمیت زیادی دارد.
یافته های این پژوهش حاکی از آن است که بین سن بچه ها و میزان اضطراب آن ها رابطه معنادار وجود دارد و بچه های که سن بیشتری دارند، اضطراب کم تری را تجربه می نمایند.
با آنالیز یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که رابطه والد-فرزندی و شرایط سلامت روان والدین تاثیر زیادی بر سلامت روان بچه ها دارد. ارتباط بین اضطراب مادران و بچه ها بیشتر از تاثیر میزان آگاهی بچه ها از بیماری بود.
این یافته ها نشان داد بچه های که در زمان قرنطینه در کنار مادران خود بودند، اضطراب بیشتری را نسبت به بچه ها دیگر تجربه می نمایند. چرا که در طول روز بچه ها شاهد غم، کاهش انرژی، بی تفاوتی و استرس ها، خستگی ها و بی حوصلگی ها و... والدین خود هستند.
همچنین نتایج پژوهش نشان دهنده رابطه اضطراب، استرس و افسردگی مادران با اضطراب اجتماعی، ترس از فضای باز، اضطراب جدایی و اضطراب فراگیر در بچه ها بود.
اطلاعات فردی بچه ها و خانواده های آن ها نشان داد که بچه های که والدین شان جزء کادر درمان بودند، اضطراب بالاتری نسبت به سایر بچه ها داشتند. همچنین بچه های که کم تر از دو ساعت در روز با خانواده خود ارتباط داشتند، اضطرابشان بالاتر از متوسط بود. وجود فرد مبتلاشده به بیماری کرونا و یا فوت شدن اطرافیان به علت این بیماری، تاثیر زیادی بر میزان اضطراب بچه ها دارد.
پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به دست آمده می گویند: آموزش والدین در مورد تنظیم هیجانات منفی خود، از اقدامات ضروری برای حفظ و ارتقای سلامت روان بچه ها در شرایط بحرانی است. همچنین لازم است اطلاعات مربوط به این بیماری با توجه به تحول شناختی بچه ها و بر مبنای الگوی باور سلامت و متناسب به سن شان به آن ها ارائه گردد.
نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان سطح اضطراب بچه ها در ارتباط با میزان آگاهی و نگرش آن ها از بیماری کرونا بر اساس مدل باور سلامتی و میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران در فصل نامه پژوهش در سلامت روان شناختی (ویژه نامه کرونا و سلامت روان) منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا