آشنایی با تعدادی از زیباترین پنجره های ارسی در دنیا

به گزارش مجله یافان، از زمانهای گذشته تا به امروز، معماران برای زینت بخشیدن به نور خورشید و نشان دادن اهمیت آن، پنجره های ارسی بی مثالی را طراحی نموده اند. با ما در مقاله زیباترین پنجره های ارسی در دنیا همراه باشید تا شما را با تعدادی از مشهورترین پنجره های ارسی در دنیا آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با دیدنی ترین پنجره های ارسی در دنیا برایتان جالب خواهد بود.

آشنایی با تعدادی از زیباترین پنجره های ارسی در دنیا

فهرست مطالب

کلیسای سنت میشل انگلستانبرج تاراگار در هندپنجره های ارسی در مشهدکلیسای سنت گیلز در فرانسهکارگاه قمریه در یمنمسجد نصیرالملک در ایرانکلیسای کرایست در کاپیتول هیلدانشگاه هنرهای زیبا کارتاگنا در کلمبیانمازخانه باوکون در انگلستان

کلیسای سنت میشل انگلستان

کلیسای سنت میشل انگلستان که یکی از مشهورترین پنجره های ارسی در جهان را دارد، در گذشته به عنوان یک نمازخانه سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت. از روی طرح های بی مثالی که در پنجره های ارسی کلیساها استفاده شده اند، به راحتی میتوان به ماهیت اعتقادات آن مکان پی برد و همچنین به اطلاعاتی در رابطه با کاربرد آن مکان در گذشته دست پیدا کرد.

برج تاراگار در هند

برج تاراگار در هند دارای پنجره های ارسی بسیار زیبایی بوده که تا حد زیادی به پنجره های ارسی جنوب ایران شباهت دارند. معمولا گردشگرانی که از سراسر جهان به هند سفر می کنند، سری به این منطقه می زنند تا بتوانند از این مورد از دیدنی ترین پنجره های ارسی در جهان دیدن کنند. بیشتر هنرهای تزئینی در منطقه راجستان مشابه هنرهای تزئینی ایران بوده و با سفر به هند می توانید از این هنرهای تزیینی زیبا بازدید نمایید.

پنجره های ارسی در مشهد

یکی از زیباترین پنجره های ارسی در جهان را می توانید در مشهد ببینید. قابل ذکر است بیشتر خانه هایی که در این شهر و از زمانهای گذشته بر جای مانده اند، دارای این نوع از پنجره ها هستند. حتی در حرم مطهر رضوی نیز شما می توانید این پنجره های ارسی زیبا را ببینید. هنگامیکه نور خورشید از این پنجره ها می گذرد، طرح و رنگهای زیبایی را بر کف خانه ها و حرم این شهر خلق می نماید.

کلیسای سنت گیلز در فرانسه

کلیسای سنت گیلز دارای سقفی است که در آن شما می توانید تصویری از فرشتگان و آسمان هفتم را ببینید. با تغییر زاویه و نور خورشید در این شمایل، تصاویر جدید و جالبی بوجود می آیند که بسیار دیدنی هستند.

کارگاه قمریه در یمن

در اینجا قصد داریم از یکی از کارگاه های معروف جهان اسم ببریم که پنجره های ارسی می سازد. این کارگاه که در یمن واقع شده، کارگاه قمریه نام دارد و به هنر ساخت پنجره های ارسی وفادار مانده است. نکته مهم و قابل توجهی که در خصوص این پنجره های ارسی وجود دارد، این است که به صورت هلال ماه ساخته می شوند و به نوعی میتوان گفت که نشان دهنده هنرهای اسلامی هستند.

مسجد نصیرالملک در ایران

پنجره های مسجد نصیرالملک دارای رنگ و طرح های مختلف هستند. با عبور نور از این پنجره ها، منظره ای رویایی بوجود می آید که چشمان افراد را به خود خیره خواهد نمود.

بیشتر بخوانیدمسجد نصیرالملک شیراز | ذوق و هنر معماری ایرانی در فوران رنگ ها

کلیسای کرایست در کاپیتول هیل

پنجره های کلیسای کرایست در کاپیتول هیل دارای طرح های ساده و بسیار زیبایی هستند. این در حالی است که پنجره های مشابه این بنا در نقاط دیگر جهان طرح های عجیب تری دارند. در ساخت کلیسای کرایست از پنجره هایی استفاده شده که دارای طیف های رنگی بسیار زیبا و متنوعی هستند و با عبور نور خورشید از این پنجره ها، نقشی بی مثال در معرض دید همگان قرار می گیرد.

دانشگاه هنرهای زیبا کارتاگنا در کلمبیا

این دانشگاه برای آن دسته از دانشجویانی که تمایل دارند این رشته را یاد بگیرند، گزینه بسیار مناسبی است. به نوعی میتوان گفت در این دانشگاه علم با هنر پنجره های ارسی تطبیق داده شد. شما در ساختمان این دانشگاه می توانید پنجره های ارسی بی مثالی را ببینید که دارای رنگ و طرح های مختلفی هستند و فضایی بسیار زیبا را بوجود آورده اند.

نمازخانه باوکون در انگلستان

کلیسای جامع نوریچ در انگلستان نمازخانه ای دارد که از هنر پنجره های ارسی بهره مند است. شما در این مکان می توانید پنجره های ارسی زیبایی را ببینید که طرح و رنگ های مختلفی دارند و تصاویر این پنجره ها شبیه کتابهای مصور هستند. به عنوان مثال، در قسمت هایی شما می توانید قدیسانی را ببینید که مشغول آموزش به راهب ها هستند و با آنها مصاحبه می کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1001

به "آشنایی با تعدادی از زیباترین پنجره های ارسی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تعدادی از زیباترین پنجره های ارسی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید