12 ویژگی شخصیتی منفی که بسیار زننده اند

به گزارش مجله یافان، همه ما ویژگی های منفی و بدی داریم که احتیاج به رسیدگی و اصلاح دارند. اگر از شما بخواهند که بعضی از خصوصیات اخلاقی منفی یک شخص دیگر یا حتی ویژگی های رفتاری منفی خودتان را لیست کنید، مطمئناً حداقل یک مورد به فکر شما خطور می نماید.

12 ویژگی شخصیتی منفی که بسیار زننده اند

هنگامی که از وجود این ویژگی های شخصیتی و نحوه تأثیرگذاری آن ها بر دیگران آگاهی پیدا کردید، به احتمال زیاد برای اصلاحشان در خودتان تصمیم به ایجاد تغییراتی خواهید گرفت. البته، با این پیش فرض که رشد شخصیتی تان برای شما اهمیت دارد و این که در خصوص اشتباهاتتان تمایلی به سرزنش دیگران ندارید و خودتان را در خصوص بروز آن ها مقصر می دانید.

اما چگونه می توانید ویژگی های منفی شخصیتی را در دیگران یا در خودتان تشخیص دهید؟ یا تکلیف ویژگی های منفی شخصیتی که باعث می گردد دیگران از فرد فاصله بگیرند چیست؟

در ادامه این مقاله از مجله یافان مگ، ما به آنالیز منفی ترین و زننده ترین ویژگی های شخصیتی که یک فرد ممکن است آن ها را داشته باشد و بعلاوه تأثیرات مخرب آن ها بر زندگی خود فرد و اطرافیانش می پردازیم. برای آشنایی با این ویژگی های شخصیتی و شیوه اصلاح آن ها با ما همراه باشید.

ویژگی شخصیتی منفی چیست؟

هر انسان با یک تیپ شخصیتی تعیین متولد می گردد و دارای بعضی از ویژگی های شخصیتی مثبت و منفی است که مربوط به همان تیپ شخصیتی است. تفاوت های شخصیتی بین افراد با تفاوت های ساختاری مغز ما که قبل از تولد ایجاد می گردد هم مرتبط است.

انواع آزمون های شخصیتی، مانند آزمون مایرز بریگز، می تواند ویژگی های شخصیتی شما را آشکار نموده و نقاط ضعف شخصیت شما را تعیین کند. آزمون پنج ویژگی اصلی هم افراد را بر اساس رایج ترین ویژگی های شخصیتی موجود در جامعه دنیای تجزیه و تحلیل می نماید.

این ویژگی ها شامل موارد زیر است:

  • گگرددگی: کسانی که نسبت به تجربیات نو و یادگیری چیزهای نو پذیرا هستند، در خصوص ویژگی گگرددگی نمره بالایی می گیرند. آن ها افرادی خلاق هستند و علایق گوناگونی دارند. در مقابل اگر فردی در خصوص گگرددگی نمره پایینی کسب کند، بیشتر محتاط و محافظه کار است و انجام کارها را به شیوه معمول ترجیح می دهد.
  • وظیفه شناسی: کسب نمره بالا در خصوص این ویژگی به این معنی است که شما فردی قابل اعتماد، سازمان یافته، سریع، منظم، باانگیزه و امانت دار هستید. نمره پایین هم بدین معناست که شما احتمالاً از حس وظیفه شناسی و قابلیت اعتماد کمتری برخوردارید و به راحتی تمرکزتان از روی وظایفتان منحرف می گردد.
  • برون گرایی: کسانی که در خصوص ویژگی برون گرایی نمره بالایی می گیرند، غالبا افرادی معاشرتی، پرانرژی و قاطع هستند. کسانی که نمره پایینی در خصوص این خصوصیت می گیرند درون گراتر و انزواطلب تر هستند.
  • پذیرش اجتماعی: نمره بالا در خصوص پذیرش اجتماعی به این معنی است که شما با دیگران عموماً محبت آمیز، مهربان و خونگرم برخورد می کنید. نمره پایین هم یعنی نسبت به دیگران غالبا مشکوک هستید و معمولا خودمحور رفتار می کنید.
  • روان رنجوری: این ویژگی به ثبات عاطفی مربوط می گردد. در این مورد هرچه امتیاز بیشتری کسب کنید، بیشتر بی ثباتی عاطفی و احساسات منفی را تجربه می کنید. نمرات پایین فردی را توصیف می نماید که آرامش و اعتماد به نفس بیشتری دارد.

همان طور که می بینید، ویژگی های گگرددگی ذهنی، آرامش، وظیفه شناسی و پذیرش اجتماعی با ویژگی های منفی شخصیتی مثل قضاوت، روان رنجوری و سوءظن در کنار هم قرار می گیرند. همه این ویژگی ها به صورت پیوسته بر روی یک محور در حال نوسان هستند، بنابراین همه ما بعضی از این ویژگی های مثبت و منفی را در خود داریم.

با این حال، افرادی که از نظر روان رنجوری نمره بالایی کسب می نمایند، مستعد داشتن شخصیت های سخت و ناسازگار هستند، این مسأله در فهرست ویژگی های منفی زیر تشریح شده است.

12 ویژگی شخصیتی منفی که باید از آن ها اجتناب کرد

بین ویژگی های شخصیتی ناکارآمد و آن هایی که باعث می شوند نزدیکان فرد تحت تأثیر قرار گیرند و حضور فرد برایشان سمی باشد، تفاوت هایی وجود دارد.

تنها کسانی که دارای قدرت درونی و خودآگاهی کافی هستند آنچه را که برای بهبود و تکامل شخصیتشان ضروری است انجام می دهند.

در بسیاری از موارد خیلی راحت می گردد دیگران را سرزنش کرد و مسئولیت را به گردن آن ها انداخت. اما با این شیوه نمی توان برای همواره زندگی کرد.

در ادامه فهرستی از بدترین ویژگی های شخصیتی که می تواند در یک فرد وجود داشته باشد آمده است.

12. خودپسندی

شخصی که دارای این ویژگی منفی است، هر چیزی که می گوید یا هر کاری که انجام می دهد با این هدف است که خود را خوب یا برتر از دیگران جلوه دهد، در مرکز توجه قرار بگیرد یا به دیگران ثابت کند که شایسته برخورد فزونی است.

اگر چنین فردی را می شناسید، به احتمال زیاد می توانید به راحتی حداقل یک تجربه این چنینی را با این شخص به خاطر آورید که چشم شما را نسبت به این ویژگی شخصیتی منفی باز کرد.

این افراد هر آنچه که می گویند یا انجام می دهند در خدمت نفسشان است و هیچ چیز یا هیچ کس دیگری بر خواسته های نفسانی آن ها اولویت ندارد.

ممکن است مشاهده نموده باشید که چنین شخصی به سختی از اعضای خانواده دفاع می نماید. اما اگر یکی از آن اعضای خانواده به طریقی او را عصبانی کند، آن وقت فرد خودمحور به همه ثابت می نماید که ارزشمندترین و مهم ترین فرد از نظرش چه کسی است.

11. بدبینی

فرد بدبین همواره در پی اثبات این است که همه انسان ها از او متنفر هستند (یا اینکه به او اهمیتی نمی دهند).

این افراد معتقدند که آن ها محکوم به گرفتاری و بدبختی هستند، دنیا با آن ها سر ناسازگاری دارد و اینکه زندگی یک شوخی بی رحمانه است و در بازی زندگی علیه آن ها تقلب شده است.

هر زمان که اوضاع خود پیش نرود، این مسأله به آن ها ثابت می نماید که حق با آن ها است و درست می گویند.

آن ها هیچ وقت به این مسأله فکر نمی نمایند که مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیرند و کارهایی را انجام دهند که زندگی بهتری برای آن ها به ارمغان آورد. آن ها به آنچه که دارند می چسبند و به خاطر نداشتن چیزهایی که ندارند گله و شکایت می نمایند.

و در نهایت هم آن ها خود (و دیگران) را بدبخت می نمایند، گویی این تنها راه برای آن ها است.

10. حق به جانب بودن

چنین افرادی تصور می نمایند که هر چه به ذهنشان خطور می نماید حقیقت محض است و هیچ یک از تصوراتشان امکان ندارد اشتباه باشد. در واقع باید همواره حق با چنین فردی باشد، یا حداقل این طور به نظر برسد.

آن ها احتیاج دارند که اشتباه دیگران را اثبات نمایند و اگر قادر به انجام این کار نباشند، از روش ها و ابزارهای دیگری برای بی اعتبار کردن افرادی که با آن ها مخالف هستند، استفاده خواهند کرد.

این افراد به جای پرداختن به مسأله مورد بحث، به شخصیت طرف مقابل حمله می نمایند. آن ها حتی ممکن است برای اثبات حقانیت خودشان به سخنان و احادیث مقدس متوسل شوند زیرا صادقانه معتقدند احساسات و حقانیت خودشان بسیار مهم تر از درست بودن ادعای دیگران است.

اگر آن ها بتوانند طرف مقابل را شبیه یک شرور جلوه دهند و حداقل یک نفر را مجاب نمایند که با نظر آن ها همسو گردد، این مسأله برایشان یک پیروزی محسوب می گردد.

فرقی نمی نماید که گفته های آن ها هیچ پایه و اساسی نداشته باشد چون آن ها صرفاً بر احساسات خودشان و طرف مقابل تکیه می نمایند و با تحت تأثیر قرار دادن دیگران سعی می نمایند خود را پیروز جلوه دهند.

حقیقت هم به خودی خود ارزشمند و مفید است، هم برای اثبات اشتباه طرف مقابل. اما مسأله مهم فرار نکردن از حقیقت و پذیرش آن با هدف رشد شخصیت است.

9. حرص

این دسته از افراد بدون توجه به احتیاجها یا احتیاجات شما، با تمام توان خود سعی می نمایند تا جای ممکن هر چه را می توانند از شما بگیرند. مهم نیست که چه چیزی یا چقدر به این افراد می دهید، آن ها همواره بیشتر می خواهند، زیرا این افراد واقعاً سیری ناپذیر هستند.

و اگر جرات کنید و از آن ها چیزی درخواست کنید که مطابق میلشان نباشد، برای یک برخورد ناامیدنماینده از سوی آن ها آماده باشید.

ارزش شما برای آن ها به اسم یک دوست فقط تا مقدار ای است که برای آن ها مفید باشید یا توانایی یاری به آن ها برای تأمین اقتصادی زندگی شان را داشته باشید. شما برای آن ها صرفاً وسیله ای برای رسیدن به اهدافشان هستید. شما یا می توانید آن ها را تغذیه کنید یا زیر پایشان له شوید.

هیچ وقت هیچ چیز برای آن ها کافی نیست.

8. بی صداقتی

در خصوص فرد بی صداقت، هیچ گونه یاریی (اقتصادی یا غیره) به دیگران بدون انگیزه های پنهانی انجام نمی گردد که در چنین حالتی شما و منافع شما صرفاً به بازی گرفته شده اید.

همواره حواستان به یاری ناگهانی افرادی باشد که سابقاً هیچ گونه علاقه ای به زندگی شما نشان نداده اند.

به احتمال زیاد، چیزی وجود دارد که این شخص فقط با مشارکت شما می تواند آن را به دست آورد (یا با وجود شما راحت تر می تواند به دستش بیاورد).

حفظ اسرار برای محافظت از کسانی که این اطلاعات برای آن ها خطر محسوب می گردد، یک چیز است، دروغ گفتن مدام به دیگران برای به دست آوردن چیزی که از آن ها می خواهید، یک مسأله دیگر است.

7. قضاوت گری

اگر به مقدار کافی در هر جمعی زندگی یا کار کنید، احتمالاً با شخصی دیدار خواهید کرد که سریعاً دیگران را بر اساس آنچه می بیند قضاوت می نماید، حتی زمانی که او کل داستان را نمی داند.

آن ها قبل از اینکه شما فرصتی برای شناخت بهتر فردی پیدا کنید، او را به اسم یک فرد بد ارزیابی و معرفی می نمایند. اگر این قاضی های خود رأی را زیاد نشناسید و برای نظر آن ها ارزش قائل باشید، ممکن است در ابتدا تحت تأثیر آن ها قرار بگیرید و به دید غلطی از جامعه اطرافتان دست پیدا کنید.

اما وقتی با دقت بیشتری به شخص مورد قضاوت می نگرید یا شرایط او را آنالیز می کنید، به نتایج دیگری دست پیدا می کنید. در بعضی مواقع، شما اصلاً تمایل ندارید که به سادگی هر گونه نظری را که چنین فرد قضاوت گری درباره دیگران ابراز می نماید، بپذیرید.

آن ها درباره هر کسی قضاوت می نمایند زیرا این مسأله باعث می گردد تا به نوعی نسبت به دیگران احساس فزونی کند و به سادگی خودتان هم می توانید به هدف قضاوت آن ها تبدیل شوید.

6. سوءاستفاده و دست کاری عاطفی

فرد سوءاستفاده نماینده از افراد دیگر برای رسیدن به خواسته های خود استفاده می نماید.این افراد اغلب حتی به توانایی خود در سوءاستفاده از دیگران افتخار می نمایند.

این افراد حتی ممکن است کتاب هایی هم در این باره بنویسند، با علم بر این که افراد دیگری هم مانند آن ها وجود دارند که خشنود می شوند از آموخته های آن ها استفاده نمایند.

مثلاً ایجاد احساس گناه یکی از تکنیک های سوءاستفاده است، اما همه افرادی که از احساس گناه برای مجبور کردن دیگران به انجام آنچه که آن ها می خواهند استفاده می نمایند، آگاهانه این کار را انجام نمی دهند.

در خصوص بسیاری از افراد، این تکنیک چیزی است که آن ها در بزرگسالی آموخته اند. اما در نهایت، هر روشی اثربخشی خود را بعد از مدتی از دست می دهد و در این صورت فرد سوءاستفاده نماینده از اشکال دیگر دست کاری عاطفی برای رسیدن به هدف خود استفاده می نماید.

5. خودشیفتگی

از نظر افراد خودشیفته، دیگران مسئول تمام مسائل زندگی آن ها هستند.

این افراد هرگز از کسی عذرخواهی نمی نمایند، یا حداقل هیچ وقت صادقانه عذرخواهی نمی نمایند، زیرا هر صدمه ای که فکر می کنید آن ها به شما وارد نموده اند، از نظر آن ها تقصیر خود شما بوده است. یعنی شما آن ها را به انجام کارهای بد تحریک نموده اید.

هر اتفاقی که بیفتد، حق با آن ها است و آن ها به هیچ وجه مسئول عواقب رفتارشان یا دردی که به خاطر آن ها متحمل می شوید، نیستند.

شما هیچ وقت نمی توانید یک خودشیفته را ببینید که به اشتباه خود اعتراف می نماید و مسئولیت اشتباهش را می پذیرد. اگر هم آن ها از کسی عذرخواهی نمایند، این مسأله صرفاً برای رسیدن به اهداف خودشان است و مطمئناً این اهداف هیچ ربطی به دوستی واقعی ندارد.

4. انتقام جویی

با انجام دادن کوچک ترین اشتباهی در خصوص فرد انتقام جو، او هر کاری که بتواند برای انتقام گرفتن از شما انجام می دهد.

آن ها تمام سعی شان را می نمایند تا از اینکه به هر نحوی با آن ها مخالفت نموده اید پشیمان شوید. حتی اگر مخالفت با آن ها چیزی جز نادیده گرفتن آن ها یا مخالفت یا انجام ندادن خواسته هایشان نباشد.

هنگامی که این افراد را عصبانی می کنید، آن ها شما را به اسم یک دشمن در نظر می گیرند و مدام در پی راهی برای آسیب رساندن به شما می گردند. آن ها حتی ممکن است دشمنی خود را با شما علنی بنمایند.

3. پرخاشگری یا پرخاشگری منفعل

اگر فرد کینه توز دارای پرخاشگری منفعل باشد، کم و بیش سعی می نماید پشت سر شما بر علیه تان فعالیت کند. شیوه ضربه زدن آن ها به این صورت است که بدون اینکه هیچ وقت با شما روبرو شوند، ضربه شان را به شما وارد می نمایند.

اگر این افراد قصد رفتاری تهاجمی نسبت به شما اتخاذ نمایند، ممکن است با شما روبرو هم بشوند، اما اغلب از یک فاصله ایمن. مثلاً اینترنت و ایمیل برای این کار مناسب است.

اما افراد پرخاشگر احتیاجی به فاصله گرفتن ندارند. آن ها از نزدیک و حتی از خشونت فیزیکی برای تهدید شما استفاده می نمایند و باعث می شوند که احساس ناامنی، درماندگی یا کوچک شدن کنید.

آن ها شما را مجبور به عذرخواهی می نمایند و از شما می خواهند که برای جبران گناهانتان در برابرشان اقداماتی انجام دهید.

2. غارتگری

یک فرد غارتگر دیگران را به اسم اسباب بازی یا وسیله ای می بیند که به دلخواه خودش از آن ها استفاده می نماید.

این افراد وقتی هدفی را انتخاب می نمایند، برنامه های مخرب خود را در خصوص او عملی می نمایند و به این اقدامات مضر نسبت به آن شخص به اسم یک بازی لذت بخش نگاه می نمایند و آن ها این کار را کاملاً در چارچوب حقوق خود نسبت به دیگران می دانند.

این افراد در خصوص دست کاری و سوءاستفاده از دیگران برای رسیدن به خواسته های خود هیچ ایرادی نمی بینند. آن ها واقعاً با هیچ کس دوستی نمی نمایند، زیرا برای افراد غارتگر، دیگران به همان مقدار ای که برایشان سود دارند، اهمیت دارند و پس از اینکه برای غارتگر اهمیتشان را از دست دادند، آن ها را مانند زباله به کناری می اندازد.

1. کینه توزی

فرد دارای این ویژگی منفی، کسانی را که به آن ها صدمه زده اند یا توهین نموده اند، نمی بخشند، بدون توجه به آنچه که طرف مقابل برای عذرخواهی یا جبران اشتباهاتش انجام داده است.

هیچ گونه عذرخواهی یا اقدامات جبرانی روی کسی که مصمم به کینه توزی است، تأثیر نمی گذارد. ممکن است از این شخص بشنوید که می گوید: برایم مهم نیست که حتی خاطر نفرتم از او به جهنم بروم. من همواره از او متنفر خواهم بود.

آن ها بخشش را نشانه ضعف می دانند؛ بنابراین، همواره به نفرت خود ادامه می دهند و در پی راهی هستند که این نفرت را تقویت کند.

این افراد هیچ وقت به این مسأله فکر نمی نمایند که با این کارشان تنها خود را شکنجه می نمایند و مدام شخص دیگری را در این مورد سرزنش می نمایند. به خاطر امتناع از بخشش، آن ها از درمان شدن و تبدیل شدن به فردی ایدئالی که می توانستند باشند هم خودداری می نمایند.

چگونه می توان از شر ویژگی های شخصیتی بد خلاص شد؟

اگر فهرست ویژگی های شخصیتی منفی را مطالعه نموده اید و متوجه شده اید بعضی از آن ها در شما وجود دارد، احتیاجی با ناراحتی و ناامیدی نیست. چون هیچ ویژگی و صفتی در انسان دائمی و همیشگی نیست.

در واقع، شما قبلاً اولین و مهم ترین گام را برداشته اید، یعنی در خصوص صفت های ناپسندتان به خودآگاهی رسیده اید. با اذعان به اینکه ویژگی های نامطلوبی دارید، اکنون می توانید فرایند تغییر آن ها را شروع کنید.

در اینجا چند ایده برای انجام این کار آمده است:

  • صفات منفی را که در خود می بینید و نحوه تأثیر آن ها بر زندگی تان را بنویسید.
  • برای وضوح بیشتر، با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک روان درمانگر مورد اعتماد درباره آنچه که فکر می کنید در خصوص شما یک نقص شخصیتی محسوب می گردد صحبت کنید.
  • ابتدا صفت یا ویژگی نامطلوبی را که بیشترین تأثیر منفی را روی شما و اطرافیانتان می گذارد، تعیین کنید.
  • نقطه مقابل این ویژگی و رفتارهای مثبت خاصی که حالت متضاد آن را منعکس می نماید در نظر بگیرید.
  • فهرستی از رفتارهای نو و مثبتی که می خواهید در خودتان پرورش دهید و اقداماتی که باید برای پرورش آن ها انجام دهید، تهیه کنید.
  • برای این اقدامات یک برنامه روزانه و یک سیستم یادآوری ایجاد کنید تا از این طریق عادات رفتاری نوی در خودتان ایجاد کنید.
  • در پی فرصت هایی باشید تا عادات رفتاری نو خود را تمرین کنید و در خصوص تغییرات خود از کسانی که به او اعتماد دارید، بازخورد بخواهید.
  • در خصوص تغییر خودتان شکیبا باشید. تغییر الگوهای رفتاری ریشه دار و قدیمی سخت است. هرچه بیشتر تمرین کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

آیا آماده پرداختن به ویژگی های شخصیتی نامطلوب خود هستید؟

آنچه که ما به اسم ویژگی های شخصیتی ناپسند می بینیم می تواند به اسم درد ناشی از رشد کردن یا موضوعی برای رشد شخصیتی در نظر گرفته گردد.

تنها وقتی که متوجه می شویم از روی عادت داریم یک یا چند مورد از این ویژگی ها را از خود بروز دهیم، آن وقت است که تازه به فکر تغییر کردن می افتیم. ما نمی خواهیم که از طرف دوستان و عزیزانمان به خاطر وجود این ویژگی های رفتاری طرد شویم.

حتی وقتی افراد دیگری را می بینیم که دارای این ویژگی های نامطلوب هستند و قصد ایجاد تغییرات مثبت در رفتار و شخصیت خود را ندارند، در خصوص صندلی آن ها در زندگی خودمان ممکن است تصمیمات ضروری و مهمی بگیریم.

وجود این ویژگی ها حتی در دیگران هم به نوعی خسته نماینده و انرژی گیر است. گویی آن ها انرژی شما را می مکند تا انرژی خودشان را افزایش دهند. و حتی اگر آن ها با شما مثل یکی از دوستان مورد اعتمادشان رفتار نمایند، تنها بودن در کنار آن ها باعث می گردد از نظر جسمی و روحی احساس بیماری کنید.

همه مستحق فرصتی برای پیشرفت هستند و بودن در کنار یکی از این خون آشام های انرژی، انجام این کار را واقعاً غیرممکن می نماید.

برای بهبود شرایط روحی تان و پیشرفت در زندگی خود، تغییرات مورد احتیاج خود را (در خصوص خودتان یا دیگران) انجام دهید. به این امید که شفقت و شجاعت شما بر همه کارهایی که انجام می دهید تأثیر بگذارد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت مجله یافان مگ را بخوانید.

منبع: Live Bold and Bloom

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1111

به "12 ویژگی شخصیتی منفی که بسیار زننده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 ویژگی شخصیتی منفی که بسیار زننده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید