کرونا بازار فروش آنلاین خرما را داغ کرد

به گزارش مجله یافان، دبیر ستاد تنظیم بازار بیان کرد: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان 100 هزار تن خرما عرضه می گردد و قیمت مصوب رطب مضافتی درجه یک کمتر از 30 هزار تومان خواهد بود.

کرونا بازار فروش آنلاین خرما را داغ کرد

مجله یافان - علی ابراهیمی: این روزها با افت شدید تقاضا؛ تحت تاثیر شیوع کرونا، در آستانه ماه مبارک رمضان، بازار عرضه آنلاین خرما در فضای مجازی داغ شده است.

خرما از جمله محصولات کشاورزی که نرخ مصوب تنظیم بازاری ندارد و در اغلب ایام سال قیمت آن بر اساس میزان عرضه و تقاضای بازار معین می گردد. با این وجود، رشد نسبی تقاضا در بعضی ایام و مناسبت های مذهبی مانند ماه محرم و به خصوص ماه مبارک رمضان زمینه افزایش قیمت این اقلام فراهم می گردد به طوری که فاصله قیمت خرده فروشی خرما در بازار مصرف گاه تا 3 برابر افزایش می یابد.

  • اثر کرونایی

با بالا دریافت تب شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته و تاکید بعضی در فضای مجازی به مصرف مواد غذایی دارای طبع گرم مانند خرما، رشد نسبی تقاضای خرید برای این محصول، زمینه افزایش قیمت خرما را فراهم کرد، این شرایط موجب شد بعضی عرضه نمایندگان با بسته بندی خرما در اوزان مختلف و تبلیغات بر روی این بسته بندی آن، این محصول را با وزن پایین تر و قیمت هایی عرضه نمایند که قابل مقایسه با نرخ خرده فروشی هر کیلوگرم خرما در مراکز عمده فروشی و حتی بازار مصرف نبود.

اما اکنون در آستانه ماه مبارک رمضان، کاهش تقاضای خرید این محصول موجب کاهش نرخ عمده فروشی و خرده فروشی خرما در بازار مصرف شده است با این شرایط بعضی فراوری نمایندگان و عرضه نمایندگان خرما تبلیغات و فروش خرما در شبکه های مجازی نظیر تلگرام و اینستاگرام را، با در نظر دریافت تخفیف های بیشتر، نسبت به قیمت خرده فروشی های سطح شهر و ارسال محموله به وسیله پست، را در دستور کار قرار داده اند.

گزارش میدانی مجله یافان مجله یافان از بازار خرده فروشی خرما در سطح میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، فروشگاه های آنلاین و هم چنین فروشگاه های زنجیره ای بیانگر شکاف قیمتی در بازار این محصول است؛ به نحوی که گاه تفاوت 3 برابری قیمت هر کیلوگرم از بعضی انواع خرما، مانند خرمای پیارم در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، خرده فروشی های سطح شهر و فروش آنلاین و فروشگاههای مشهور مجازی مشاهده می گردد.

اما عرضه نمایندگان خرما برای سرپوش گذاشتن بر گران فروشی این محصول شیوه های مختلفی مانند درج اطلاعات غلط در خصوص تعیینات و کیفیت محصول که همخوانی چندانی با محتوای خرمای بسته بندی شده ندارد یا عرضه خرما در اوزان مختلف 250 تا 400، 600 و 750 گرمی شرایط را به گونه ای رقم زده اند که مشتری در انتخاب خرید یک نوع خرمای خاص مثلا رطب مضافتی بم با برندهای مختلف در مراکز خرده فروشی دچار سردرگمی می گردد و در اغلب موارد نیز پایان از قیمت و کیفیت خرمای خریداری شده راضی نیست.

  • فروش آنلاین خرما در کانال ها مجازی

کاهش قدرت خرید افت تقاضا، ناشی از قرنطینه خانگی، پس از شیوع ویروس کرونا، برای اغلب کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی موجب شده تا امسال برخلاف سال های قبل حتی در آستانه ماه مبارک رمضان نیز تقاضای چندانی برای خرید خرما در بازار مصرف وجود نداشته باشد.

در این شرایط حجم تبلیغات فروش اینترنتی و آنلاین خرما در شبکه های مختلف مجازی افزایش یافته و فراورینمایندگان یا بعضی واسطه ها با راه اندازی فروشگاه های مجازی فروش خرما برای جذب بیشتر مشتری کوشش می نمایند. این افراد با دریافت سفارش از مشتری به ارسال محموله خرما از مراکز فراوری به شهرهای مختلف به وسیله پست اقدام می نمایند و در مواردی که مثلا مشتریان بیش از 5 کیلوگرم خرما سفارش دهند نیز هزینه ارسال پستی این محموله ها را رایگان اعلام می نمایند.

آنالیز قیمت مصرف نماینده خرما در این شیوه فروش نیز بیانگر آن است که نرخ این گونه اقلام برای کسانی که دغدغه ای برای رعایت نکات بهداشتی در دوران قرنطینه به دلیل ارسال پستی ندارند، نسبت قیمت فروش خرما در فروشگاه های مشهور اینترنتی و حتی بعضی فروشگاه های زنجیره ای و خرده فرشی های سطح شهر به صرفه باشد.

نایب رئیس انجمن خرمای ایران با اشاره به این شیوه فروش خرما در آستانه ماه مبارک رمضان، گفت: افت شدید تقاضا موجب شده تا قیمت خرما در بازار در چند هفته گذشته در فروشگاه های زنجیره ای به دلیل شیوع ویروس کرونا و تنگناهای صادراتی فرایند نزولی پیدا کند.

علی محمد صمیمی با اشاره به این که وضع فراوری خرما در امسال به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، بسیار خوب و مطلوب بوده اما توقع خرماکاران از صادرات محصولاتشان برآورده نشده است، اضافه نمود: در ابتدای امسال با افزایش قیمت خرما در بازار روبرو شدیم که این موضوع باعث کاهش فروش و انبار شدن محصولات شد، به طوری که در بعضی مناطق 50 درصد از محصول برداشتی در انبارها ذخیره شده است.

به گفته او صادرات خرما در امسال نیز به دلیل بالا بودن قیمت ها و بعضا محدودیت های صادراتی، ضعیف تر از سال های گذشته بوده که این موضوع نیز به ماندن محصول روی دست خرما کاران دامن زده و افت تقاضا و کاهش قیمت های بازار به ضرر تمام افرادی تمام می گردد که در زمینه فراوری و عرضه خرما سرمایه گذاری نموده اند.

صمیمی تاکید نمود: انواع خرما با کمترین قیمت به صورت عمده و خرده فروشی در بازار عرضه می گردد و خرماکاران امیدوارند در این بازه زمانی ماه مبارک رمضان خرمای ذخیره شده خود را به فروش برسانند. او اضافه نمود: به دلیل افت تقاضا و ضعف شبکه توزیع اخیرا بعضی خرما کاران به فروش محصولات خود به وسیله اینترنت روی آورده و این اقدام در بسیاری از موارد با رضایت مشتریان نیز روبرو شده است.

  • عرضه چند نرخی خرما

به گزارش مجله یافان، همانند بسیاری از محصولات کشاورزی فاصله قیمتی خرما از مراکز فراوری که غالبا در جنوب کشور واقع شده تا مراکز عمده خرید مانند کلانشهر تهران به بیش از 3 برابر می رسد. گرچه خرما مشمول قیمت گذاری دولتی نیست اما مسئولان تنظیم بازار کوشش می نمایند با استفاده از ابزار وضع تعرفه صادراتی فراوری نمایندگان را به عرضه خرما در زمان اوج تقاضا و ایامی مانند ماه مبارک رمضان ملزم نمایند. اما حتی این شیوه عرضه نیز تاثیر چندانی در تثبیت و واقعی شدن نرخ خرده فروشی خرما ندارد و در اغلب ایام سال زیان این فاصله قیمتی فراوری تا مصرف خرما از جیب مصرف نمایندگان تامین می گردد.

به گفته محمدعلی صمیمی، نایب رئیس انجمن خرمای ایران نیز قیمت خرما در تهران 3 برابر بیشتر از قیمتی است که خرماکار در جنوب کشور این محصول را عرضه می نماید به طوری که یک کیلو خرمای مرغوب در برازجان به قیمت 11 هزار تومان به شرکت ها فروخته می گردد اما این شرکت ها در تهران همان خرما را به قیمت 20 تا 30 هزار تومان به مشتریان عرضه می نمایند که برطرف این مشکل احتیاجمند نظارت دقیق دولت و نهادهای نظارتی است و تنها در این صورت است که قیمت خرما و انواع محصولات کشاورزی کاهش می یابد.

او تاکید نمود: متاسفانه در چنین شرایطی شرکت های خصوصی که محصول را از خرماکاران با قیمت پایین خریده و در کلان شهرها با قیمت های بسیار زیاد می فروشند، سود زیادی به دست آورده اما خرماکاری که یک سال زحمت کشیده از حداقل درآمد از فراوری برخوردار است. دولت باید برای این شرکت ها و برندهای داخلی نرخ سود تعیین کند تا از قیمت تمام شده محصول کاسته گردد.

  • توزیع 100 هزار تن خرما در ماه رمضان

سخنگوی ستاد تنظیم بازار هم در گفت و گو با مجله یافان از اتخاذ تدابیری برای تامین خرمای مورد احتیاج بازار از اواخر سال گذشته اطلاع داد و گفت: میزان صادرات خرما تا 20 فروردین ماه امسال 3 هزار و 500 تن بود ولی از آنجا که انجمن فراوری نمایندگان و تشکل صادرنمایندگان خرما در کشور به دولت متعهد شده بودند که اجازه افزایش قیمت این محصول در ماه مبارک رمضان، به نرخ های بیشتر از اسفندماه سال گذشته را نمی دهند، برای حمایت از این تشکل ها و مشروط به این که قیمت ها افزایش نیابد، عوارض صادراتی برای خرما وضع نکردیم.

محمد رضا کلامی اضافه نمود: بر این اساس برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان روز شنبه هفته جاری با این تشکل ها هماهنگ شد تا 100 هزار تن از خرمای موجود شامل70 هزار تن خرمای مضافتی و 30 هزار تن خرمای کبکاب را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار دهند تا برای توزیع به وسیله معرفی مباشران توسط استان ها در اختیار آنها قرار گیرد.

او تاکید نمود: نرخ هر کیلوگرم خرمای مضافتی در مبدا سردخانه کرمان 18 هزار تومان و نرخ تحویل هر کیلوگرم خرمای کبکاب در سردخانه 12 هزار تومان است که نرخ فروش این محصولات در بازار خرده فروشی با احتساب هزینه های مرتبط در کارگروهای تنظیم بازار استانی معین می گردد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، اضافه نمود: اما قیمت مصرف نماینده هر کیلوگرم خرمای مضافتی بم در اسفند ماه سال گذشته که ملاک ستاد تنظیم بازار بوده 27 تا 28 هزار تومان است و بر اساس تعهد مذکور، باید خرمای مضافتی درجه یک به نرخ کمتر از 30 هزار تومان در بازار مصرف عرضه گردد.

او در خصوص افزایش نرخ هر کیلوگرم خرمای درجه یک در بازار به 50 تا 60 هزار تومان در بعضی مناطق گفت: روز یکشنبه هفته جاری به استان ها ابلاغ شد تا با معرفی مباشر نسبت به تحویل خرما با نرخ های مذکور اقدام نمایند. که با این شرایط دولت تدارک لازم برای تنظیم بازار خرما در ماه مبارک رمضان را دیده و در صورت ایفای تعهد فراوری نمایندگان و صادرنمایندگان مبنی بر تامین احتیاج بازار با نرخ های مذکور، هیچ گونه عوارض یا ممنوعیت صادراتی برای خرما در این ایام اعمال نخواهد شد اما در صورتی که به هر دلیلی که قیمت این محصول در بازار مصرف به طور غیر متعارف افزایش یابد، دولت از ابزار خود برای ممنوعیت صادرات خرما استفاده می نماید.

کلامی اضافه نمود: هدف این شیوه تنظیم بازار استفاده نکردن از ابزارهای تعرفه ای و حرکت بخش خصوصی در کنار دولت است و اگر مصارفی در هر کجای کشور برای تامین احتیاج خرما در ماه مبارک رمضان وجود دارد این انجمن به ستاد تنظیم بازار تعهد داده تا 100 هزار تن خرما را به مباشرانی که کارگروه های استانی معرفی می نمایند با نرخ مصوب تحویل دهد.

نرخ بعضی انواع خرما در میادین میوه و تره بار، فروش آنلاین و فروشگاه های مجازی

نوع خرمای درجه یک

میادین میوه و تره بار | کیلوگرم - تومان

فروش اینترنتی | کیلو گرم - تومان

دیجی کالا | تومان

پیارم

55.000

50.000 تا 70.000

750گرم- 84.000

بیزو

24.000

ناموجود

ناموجود

آلویی

20.000

ناموجود

ناموجود

ربی

22.000

32.000

ناموحود

دشتستان و کبکاب

15.000

35.000

450 گرم- 33.000

خاصویی شیره طبیعی

17.000

30.000

ناموجود

خاصویی نیمه خشک

20.000

25.000

ناموحود

رطب مضافتی بم

23.900

41.000 تا 45.000

700 گرم- 32.900

زاهدی

17.000

27.000

450گرم- 19.500

رطب زرد طلایی

18.900

ناموجود

ناموجود

بریم

ناموجود

35.000

ناموجود

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 22 خرداد 1399 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 287

به "کرونا بازار فروش آنلاین خرما را داغ کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا بازار فروش آنلاین خرما را داغ کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید