کاهش استهلاک موتور خودروها با روغن های حاوی نانوذرات

به گزارش مجله یافان، روغن موتورهای حاوی افزودنی های نانومتری جزء فناوری های تازه برای محافظت و افزایش طول عمر روغن و موتور خودرو است.

کاهش استهلاک موتور خودروها با روغن های حاوی نانوذرات

به گزارش مجله یافان و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مستهلک شدن موتور خودروها در اثر افزایش دما و اصطکاک از مسائل اساسی حوزه خودرو به شمار می آید و بهبود کیفیت روغن موتورها در این راستا همیشه دغدغه متخصصان است. یکی از راهکارهای متخصصان برای افزایش کیفیت این روغن ها، استفاده از افزودنی های نانومتری است.

این فناوری به وسیله یک شرکت دانش بنیان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بومی سازی و با یاری این فناوری و محصول نو، محافظت و افزایش طول عمر روغن و موتور خودرو میسر شده است.

نانوذرات سوسپانسیون شده در روغن موتور به طور کامل در روغن پراکنده شده و منافذ سطوح فلزی را پر می نمایند. این امر باعث می گردد که یک لایه روغنی ضخیم تر روی سطوح ایجادشده و به روغن کاری بهتر قطعات می انجامد.

نانوذرات الماس بین سطوح فلزی به عقب و جلو می غلتند و اصطکاک لغزشی که معمولا بین سطوح فلزی اتفاق می افتد را به اصطکاک غلتشی تبدیل می نماید.

این امر در طول فرآیند آغاز به کار و خاموش شدن خودرو هنگامی که لایه روغن بسیار نازک بوده و به اصطکاک لغزشی زیاد بین بخش های فلزی منجرمی گردد، بسیار مهم است.

این مزیت به روشن شدن سریع تر خودرو و فراوری حرارت کمتر منجر شده و درنهایت به افزایش طول عمر روغن و مصرف کمتر سوخت یاری می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: yfun.ir شناسه مطلب: 1493

به "کاهش استهلاک موتور خودروها با روغن های حاوی نانوذرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش استهلاک موتور خودروها با روغن های حاوی نانوذرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید